Annons

Rykten 450D till PMA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Majorskan skrev:
Jag tycker Canon skulle uppdatera 40D istället..

.. sedan med dunder och brak d300 lagt sig en bra bit högre än Canon med sina modeller.

Håller inte med riktigt här. Visst är D300 en bättre kamera än 40D, inte snack om det, men så kostar den också 4000:- mer.

Jag menar, att om man tycker att D300 och 40D ligger i samma prisklass med 4000:- prisskillnad, kan man lika gärna säga att D300 och 5D ligger i samma prisklass sinsemellan (6000:- skillnad).

Och då kan man ju fråga sig hur Nikon kan komma med en 1.5x kamera som har svårt att konkurera med Canons 5D och FF som ändå är 2 år gammal.

Som sagt, D300 är en bättre kamera än 40D, men nog tror jag det säljs fler 40D än D300 (mycket beroende på prisskillnaden).

Canon och Nikon har ju lagt sig lite omlott med sina modeller, så jag tycker varken Nikon eller Canon ligger först längre:

D80 - 7700:-
40D - 11500:- (som är bättre än D80)
D300 - 15700:- (som är bättre än 40D)
5D - 21500:- (som är bättre än D300)
1DMKIII - 36500:- (som är bättre än 5D)
D3 - 48000:- (som är bättre än 1DMKIII)
1DsMKIII - 77000:- (som är bättre än D3)

Visst, sen kan tex D3 vara bättre än 1DsMKIII för vissa som tex behöver många bilder per sekund.

Likväl som 5D kan vara bättre än D3 för dom som behöver FF och en lätt kamera.

Men i stort tycker jag dom lagt sig rätt bra mellan varandras modeller (medvetet eller ej..) och jag tycker absolut inte Nikon kört om Canon. Snarare kommit ikapp, så dom nu äntligen ligger lika.
 
Canon kommer att på sin pressvisning ha en uppföljare både till 5D och 400D. Bekräftat idag från säker källa. Dock gick det inte att få några specar tyvärr.
 
Pall skrev:
Och vad menade du med den spydiga kommentaren? Om du inte kan vara seriös, vänd dig till en annan sajt.
Jag menar att ditt påstående är värt lika mycket som en godnattsaga i det här fallet om du inte kan avslöja vem källan är och hur han/hon har fått information som vi andra inte har tillgång till.

"En säker källa" - jotack, det har vi hört mer än en gång förut. Är det nåt som är oseriöst så är det väl påståenden av den här typen...
 
Du får tro vad du vill, men att bli kallad oseriös för att inte källan finns med innebär att du inte heller kan ta till dig vad olika medier förmedlar. Inom journalistiken är det inte helt ovanligt att inte röja sina källor, bl a för att kunna använda dem igen!

Erik; Emil ska inte vara mer seriös än mig, däremot är förväntningen att han är lika seriös, om det här ska vara ett seiröst forum (vilket det ger sken av att vara). Här rapporterar jag en nyhet och möts enbart av spydiga kommentarer. Självklart ska man kritiskt granska allt, men det betyder inte att man uppför sig på ett, som i det här fallet, barnsligt sätt.

Ni får gärna fortsätta, för min del lämnar jag tråden.
 
Om efterföljaren till 5D var på gång till nästa vecka så skulle det vara betydligt mer spekulationer, bilder och så kallade "seriösa" rykten på gång än det är, speciellt på DP, så tyvärr tror jag inte den kommer fören till Photokina.

Skulle den mot förmodan dyka upp på PMA så har Canon gjort ett jättejobb för att hemlighålla det, och första gången dom lyckats med det också.

Själv skulle jag vilja se en 3D, dvs en D300 killer, den tror jag kommer till Photokina i höst.

/kent
 
Majorskan skrev:
Jag tycker Canon skulle uppdatera 40D istället..

400D är redan klart mycket vassare än d40x som är värsta konkurrenten.

Däremot har Nikon genom först d200 och sedan med dunder och brak d300 lagt sig en bra bit högre än Canon med sina modeller.

Trist att Canon inte kan satsa lite mer på den nivån tycker jag... jag menar vad är det för uppdateringar de har gjort sedan 20D... inte mycket att hänga i julgranen om man jämför med nikonsuppdateringar!

Jag sitter nöjd med min 20D..

För att konkurrera med Nikon tycker jag det krävs en 50D eller vad den nu ska heta... med specar som

12mpix
8 bilder/s
Fler fokuspunkter som ger bättre af-servo
i övrigt samma som 40D
och varför inte klämma in 100% sökarbild?


Skämtar du? 400D "klart mycket vassare" än D40X...du har rätt i en del du säger...men det var väl dagens skämt??? Jag har ägt dem båda och men körnu D300 och frugan har en D40X efter att vi satt o jämförde bilder i 2 kvällar mellan 400D och D40X...Det finns tester som 400D vunnit, men desto fler som D40X vunnit och alla dessa på sin bildkvalitet!!!

Däremot hålelr jag med om det du säger ang uppdatering 40D!!!
 
Pall skrev:
Du får tro vad du vill, men att bli kallad oseriös för att inte källan finns med innebär att du inte heller kan ta till dig vad olika medier förmedlar. Inom journalistiken är det inte helt ovanligt att inte röja sina källor, bl a för att kunna använda dem igen!

Erik; Emil ska inte vara mer seriös än mig, däremot är förväntningen att han är lika seriös, om det här ska vara ett seiröst forum (vilket det ger sken av att vara). Här rapporterar jag en nyhet och möts enbart av spydiga kommentarer. Självklart ska man kritiskt granska allt, men det betyder inte att man uppför sig på ett, som i det här fallet, barnsligt sätt.

Ni får gärna fortsätta, för min del lämnar jag tråden.

Ställ ner limburken och rapa fram vilken källa du förlitar dig på istället?
 
No new 5d at pma, pma will not bring a new 5d body.....

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=26442724

Det intressanta är att kolla vad denna användare tidigare postat. Är inte många poster men han har gjort liknande uttalanden om bla Mark III och 40D och det har visat sig stämma in bra.

Hoppas själv på att en 5D kommer annonseras ut nu på torsdag, har inte gett upp hoppet helt än.
Återstår att se vilka som hade rätt och vilka som hade fel. Ett är säkert, bara Canon vet svaret.
 
Tror inte att det kommer någon ny 5d.
Det lutar mer och mer åt att modellen upphör och ersätts av 1 eller 2 nya modeller
(7d och 3d) vilka verkar bli en 40d med fullformatssensor och en nedbantad 1dsMKIII
Dom flesta verkar tro att 7d kommer först och 3d framåt hösten.
Sedan verkar det komma en ny 450d under våren också.
 
Tror inte att canon lägger till en "nivå" om jag förstår dig rätt. Jag har hört ryktes vägen (tydligen genom UPS och DHL) att kartonger med Canon eos 7D ska vara i omlopp.

Om det är mer än rykten lämnar jag osagt...
 
nick_74 skrev:
Tror inte att det kommer någon ny 5d.
Det lutar mer och mer åt att modellen upphör och ersätts av 1 eller 2 nya modeller
(7d och 3d) vilka verkar bli en 40d med fullformatssensor och en nedbantad 1dsMKIII
Dom flesta verkar tro att 7d kommer först och 3d framåt hösten.
Sedan verkar det komma en ny 450d under våren också.
Denna eventuella 7D skulle väl i så fall bli rejält mycket dyrare än 5D, så det verkar som en dum idé. Och hur mycket är det att banta på 1D i jämförelse i så fall egentligen?
 
Om jag förstått det rätt så borde 7D ligga mellan 40D och 5D i pris (ca 20000).
Medan 3D blir byrare än 5D idag mellan 30 000 och 50 000.
Men allt är bara gissningar.
 
En sådan 7D som är en 40D med fullformatssensor skulle väl vara en direkt uppföljare till 5D som i stort sett är en 20/30D med fullformatssensor.
 
BugEyes skrev:
En sådan 7D som är en 40D med fullformatssensor skulle väl vara en direkt uppföljare till 5D som i stort sett är en 20/30D med fullformatssensor.

Jag håller med, att man byter betäckning är nog lite för att dom som betalat 25000+ för en 5D inte ska bli ledsna i ögat.
 
nick_74 skrev:
Jag håller med, att man byter betäckning är nog lite för att dom som betalat 25000+ för en 5D inte ska bli ledsna i ögat.

En 7D med knapparna på samma ställen som 40D är precis vad jag vill ha. Två hus som manövreras likadant är perfekt eftersom jag ofta jobbar med båda samtidigt.

Har den sedan uppdateringar som motsvarar 30D->40D gällande hastighet och AF så kan det mycket väl bli att jag slår till.
 
nick_74 skrev:
Jag håller med, att man byter betäckning är nog lite för att dom som betalat 25000+ för en 5D inte ska bli ledsna i ögat.
Den som betalat 25k+ för en 5D har ju inte köpt den de senaste månaderna. Är man såpass avancerad som fotograf att man har användning för en 5D vet man nog att det hela tiden kommer nya och bättre modeller...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.