Annons

Rusk-ig kamera från Cyberphoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som vet vad det var för kamera?
Bilden visar en Canon med röd ring runt objektivet. Det behöver dock inte betyda något, men priset stämmer med Cyberphotos pris på en Canon 5Dmk2, en kamera som ska vara "vädertätad" men som man ofta hör inte tål lite fukt. Min gissning är alltså en Canon 5Dmk2.

Det finns inga garantier för att "väderskyddade" kameror, inte ens 1D-serien, ska klara ruskväder. Tillverkarna uppger inte att dom följer någon vedertagen standard för tätning (det finns sådana men dom innebär hårda krav).

Det kan kanske vara att marknadsföringen är för optimistisk, och man kan väl heller inte kräva av köparna att dom ska ha koll på detta, men det känns tveksamt att kunden får rätt här faktiskt.

Senast redigerad av en moderator:
Helt rätt tycker jag!!

Tillverkarna får sluta tro att de kan göra grejerna hur ömtåliga som helst! Är något specificerat som vädertätat ska det tåla rimliga väderlekar man kan råka ut för.

Helt rätt tycker jag!!

Tillverkarna får sluta tro att de kan göra grejerna hur ömtåliga som helst! Är något specificerat som vädertätat ska det tåla rimliga väderlekar man kan råka ut för.

Men läser man tillverkarnas produktbeskrivning eller användamanualen ordentligt så kommer du inte att hitta "vädertätat" eller liknande ord som påstår att dom är så kraftigt skyddade. Dom är noga med att inte påstå detta.

T.o.m min Mark IV som ska vara en av dom bättre skyddade har följande i instruktionsboken:
"Kameran är inte vattentät..."
"Använd inte kameran om det bildats kondens på den..."

I Canons 1D Mark IV White Paper som har mer detaljerad information om konstruktionen av kameran står det ingenstans att kameran är "skyddad" eller "tät", bara att den är "water and dust resistant". Det finns inga löften om att den ska klara kraftigt regn ens.

Jag tror inte det är tillverkarna som överdriver väderskyddet, utan i sådana fall försäljarna, och definitivt användarna. Kanske det i sådana fall stödjer att Cyberphoto blir straffade för marknadsföringen, men jag tycker ändå användarna har orealistiska förväntningar.

Samma sak gäller t.ex för hur "vattentäta" klockor är, även om det där görs mer exakta påståenden hur mycket dom påstås tåla. Min klocka som är "vattentät till 30m" menar min urmakare inte bör tvättas under rinnande vatten för det finns faktiskt ingen garanti att den överlever det. I dom flesta fall fungerar det, men inte alltid, tätningarna kan släppa förbi fukt.

Jag tror inte det är tillverkarna som överdriver väderskyddet, utan i sådana fall försäljarna, och definitivt användarna. Kanske det i sådana fall stödjer att Cyberphoto blir straffade för marknadsföringen, men jag tycker ändå användarna har orealistiska förväntningar.
Och de förväntningarna kan de mycket väl ha fått här på Fotosidans forum. Jag vet inte hur många gånger jag läst i diverse trådar om användare som använt sina, obs, ej vädertätade kameror i världens ösregn utan problem. Ibland är det nog mera tur än skicklighet som gjort att deras kameror klarat sig. Men det har nog lurat en och annan att använda sina kameror utan skydd i väder där dom kanske inte borde ha gjort det.

Olle

Och de förväntningarna kan de mycket väl ha fått här på Fotosidans forum. Jag vet inte hur många gånger jag läst i diverse trådar om användare som använt sina, obs, ej vädertätade kameror i världens ösregn utan problem. Ibland är det nog mera tur än skicklighet som gjort att deras kameror klarat sig. Men det har nog lurat en och annan att använda sina kameror utan skydd i väder där dom kanske inte borde ha gjort det.

Olle

I Canon lens work III (2005, upplaga 5 sid 203) skriver Canon

"Superior Dust-Proof and Drip-Proof construction to withstand the most rugged shooting
conditions". Detta skulle gälla diverse EOS-1:eek:r (1V, Ds, Ds MkII samt 1d-modellen)

Dessutom är det en bild på en glugg som utsätts för väta, skall väl illustrera ösregn. :)

Det finns visst vattentäta klockor. Dvs det går att tillverka sådana om man vill. Jag har en 20 år gammal Omega som badat och duschat varje dag med schampo och jag har aldrig haft problem med fukt. Den är enligt spac vattensäker ner till 120 m.

Det går säkert att tillverka även kameror som är vattentäta men tills dess är det väl bäst att säljarna inte lovar för mycket.

Samma sak gäller t.ex för hur "vattentäta" klockor är, även om det där görs mer exakta påståenden hur mycket dom påstås tåla. Min klocka som är "vattentät till 30m" menar min urmakare inte bör tvättas under rinnande vatten för det finns faktiskt ingen garanti att den överlever det. I dom flesta fall fungerar det, men inte alltid, tätningarna kan släppa förbi fukt.

I Canon lens work III (2005, upplaga 5 sid 203) skriver Canon

"Superior Dust-Proof and Drip-Proof construction to withstand the most rugged shooting
conditions". Detta skulle gälla diverse EOS-1:eek:r (1V, Ds, Ds MkII samt 1d-modellen)

Dessutom är det en bild på en glugg som utsätts för väta, skall väl illustrera ösregn. :)

Jo men "drip-proof" (svensk översättning är väl kanske närmast "stänkskyddad") är ju något helt annat än "vädertätad" eller "vattentät". Jag är rätt säker på att Canons jurister har koll på vad dom vågar skriva. :)

Problemet är nog att det finns en rätt stor tolkningsmöjlighet här, och tillverkarna anger som sagt inte någon specifik standard av skydd som dom lovar att utrustningen ska klara. Köparna å andra sidan hoppas att dom får "vattentätt".

Det finns visst vattentäta klockor.
...

Jag har inte påstått något annat. Klassningen 120m är ju också lite bättre än 30m. Riktiga dykarklockor klarar förstås mer än en smyckeklocka, men inte ens den är garanterad till 100%. Allt kan falera om man har otur, en packning börjar bli dålig etc.

Jag använder mina "dust and water resistant" kameror i skitväder ibland, men som regel ger jag upp själv ganska snabbt, jag tål mindre busväder än utrustningen gör. :) Jag har med mig enkla plastöverdrag för kamera och objektiv, om jag ändå vill stå kvar länge i ösregnet. Kamerorna klarar mycket, hittills har jag inte haft några problem, men om det kostar ett par tior att dra på lite plast som extra skydd så är det ju onödigt att chansa. Jag vet dock att jag tar en risk, och jag kommer inte att stämma Canon eller Scandinavian Photo om kameran slutar fungera.

Ja jag tror man tolkar det fel. Gjorde jag också angående RC servon. Stod vatten/fuktskyddad och jag per automatik trodde det betydde vattentättad vilket inte är fallet.

Jo men "drip-proof" (svensk översättning är väl kanske närmast "stänkskyddad") är ju något helt annat än "vädertätad" eller "vattentät". Jag är rätt säker på att Canons jurister har koll på vad dom vågar skriva. :)

Problemet är nog att det finns en rätt stor tolkningsmöjlighet här, och tillverkarna anger som sagt inte någon specifik standard av skydd som dom lovar att utrustningen ska klara. Köparna å andra sidan hoppas att dom får "vattentätt".

Det hela illustrerades dessutom med bild där det såg som om man fotade inuti en biltvätt eller tvättmaskin i full verksamhet, och där stänker väl det en del kan tänka. Undrans om paragrafnissarna fick se den bilden oxå. :). Men som antytts i tråden, man kan ju låta dom små grå arbeta innan man ger sig ut i blöta miljöer med sin kamerautrustning.

Hela diskussionen har lite samma drag som när folk blir överraskade när de upptäcker att de svenska mobiltaxorna inte gäller utomlands och går ut i medierna och beklagar sig över höga teleräkningar eller för den delen att mobiltelefonerna, med några undantag, ej heller tål väta i någon större omfattning.

Räkningsdelen har dock exvis Felia delvis löst genom beloppsgränser, dock drabbas man av andra problem kopplat till dessa beloppsgränser....

Det finns inga garantier för att "väderskyddade" kameror, inte ens 1D-serien, ska klara ruskväder. Tillverkarna uppger inte att dom följer någon vedertagen standard för tätning (det finns sådana men dom innebär hårda krav).

Det kan kanske vara att marknadsföringen är för optimistisk, och man kan väl heller inte kräva av köparna att dom ska ha koll på detta, men det känns tveksamt att kunden får rätt här faktiskt.

ARN har gjort en juridisk bedömning och kommit fram till att kunden har rätt att få felet avhjälpt på sin kamera. Inga tveksamheter där! Seriösa företag sägs följa ARNs beslut, vore intressant att få veta om så skett i detta fallet.
Detta belyser snarare att kameratillverkarna behöver ta i detta otydlighetsproblem och följa någon vedertagen standard. Något som skulle gynna oss brukare på så vis att vi inte längre behöver gissa eller spekulera i hur mycket utrustningen tål.

Jovisst vore det bra med tydliga specar. Kostnaden för riktigt väderskydd är dock antagligen inte lika kul. :)

Jag tror inte det skulle vara så märkvärdigt att bygga kameror som tillsammans med vissa objektiv till och med skulle kunna bli i princip helt okänsliga för regn.

Titta bara på Garmins bärbara GPS:er, till exempel GPSmap 60- och 62--serien. De har knappar och batterilucka och så på samma sätt som en kamera men är ändå vattentäta till en meters djup eller något.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar