** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Rodinal

Produkter
(logga in för att koppla)

Sooki

Ny medlem
Ok, angående rodinal. Många diskutiterar och konstaterar att den ska börja produceras av det tyska företaget. ett visst Mail cirkulerar tydligen och bekräftar ryktet ytterligare. Men aldrig hör man något konkret, bara upprepningar av vad alla har sagt i snart 2 månader nu.
Så då kommer frågan: När kommer rodinal ut på marknaden ?
Någon som vet mera än att bara veta?
tack

Tack. Jag har dock inte provat den. den kanske inte skiljer sig särskilt mycket... vad vet jag.

Men med tanke på att någon här på forumet sa att den inte passar för att framkalla pressad film, så undrar jag fortfarande när Den nyproducerade varan kommer

Har inte provat Calbe heller men att den skulle vara sämre (än vanlig Rodinal) att framkalla pressad film med tvivlar jag nog på. Räkna med extra grovt korn om du använder snabbframkallare som Rodinal/Calbe till pressad film. De ger ngt grövre korn även med normal känslighet, dessutom förskjuter de filmkurvan mot att ge bättre kontrast i de ljusa motivpartierna och sämre i de mörka.

Jo, rodinalen har jag använt lagom mycket. Och det är just för pressad film jag behöver den. om r09 är lika bra så är väl det schysst...

annars står frågan kvar

Varför vill du använda Rodinal för att pressa din film?
Rodinal är en utmärkt normalframkallare (som jag ofta använder) men då det gäller att pressa film tycker jag att en framkallare som Microphen ger bättre resultat, bl.a. blir separation i lågdagrarna bättre och kornet mindre.

Jag har använt både Agfa Rodinalen och Classic F09 och Adolux APH09 (de två sistnämnda är ur-rodinaler) och jag kan inte sen någon skillnad i resultat (kör vanligtvis med FP4+ film). Framkallningstiderna är dock något olika.

/Michael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar