Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rimliga eller orimliga villkor?

Produkter
(logga in för att koppla)
åh herregud!

en modell från "modellbilder" skrev detta till mig om vad hon tyckte om TFP och att hon hade RÄTT till ALLA bilder och att få alla bilder oredigerade!

"Jo så länge det är TFP tycker jag att modellen har RÄTT att göra det. Då plåtar man på samma villkor liksom. Modellen står för smink, kläder, friss osv osv. Fotografen står för kamerakunskaper. En helt annan sak när det är betalplåtningar.

Sen om JAG kräver alla bilder, det är en annan fråga.. *s* men jag tycker som sagt att modellen har rätt till dem."
 
Jag skulle aldrig drömma om att lämna ifrån mig mina orginal filer, visst, nog skulle modellen få kunna se nått exempel på "före och efter" men då lågupplösta kopior.

Om modellen sen inte går med på det, då får hon se sig om efter en annan fotograf.
 
En gång när jag skulle plåta porträtt till en tjej för en modelltävling så krävde denna att hon skulle få neggen...

MEN NEJ! Det fick hon inte. Seriöst. Hon betalade för foton och inte för råmaterialet.
 
Tycker ni alltså att folk/modeller inte har rätt till bilderna man tar?

Hmm, jag som alltid gett bort alla bilder jag tagit i fullformat.. kanske dags att börja strypa tillförseln :)

Hur är det med modellfotografering, är det så att modellen inte vill ha betalt för att bli plåtad? Det är vad jag har fått känslan av här, att det är modellen som ska betala istället för att betalas?

// Jocke, ny i gemet
 
Oavsett vilket så är du för duktig för att gå med på såna "slavvillkor" Pavel. Jag tycker många av dina bilder är grymt bra och i ditt läge tycker jag du gjort helt rätt och dissat henne. Du borde kunna välja och vraka :)
 
Som sagt...

Joakim A skrev:
Tycker ni alltså att folk/modeller inte har rätt till bilderna man tar?

Hmm, jag som alltid gett bort alla bilder jag tagit i fullformat.. kanske dags att börja strypa tillförseln :)

Hur är det med modellfotografering, är det så att modellen inte vill ha betalt för att bli plåtad? Det är vad jag har fått känslan av här, att det är modellen som ska betala istället för att betalas?

// Jocke, ny i gemet

DU ger bort precis vad DU vill...

Men en yrkesman kanske tänker sig för innan han låter någon leka med ett halvfärdigt jobb, speciellt om sedan förknippas med slutresultatet.

Är det riktigt säkert att du läste den här tråden innan du svarade, förresten? :)
 
Senast ändrad:
Jepp, har följt den, men inte säkert att man fattat allt vad folk menar då följetången följer nedanför ett första inlägg ibland, många trådar att fläta ihop så att säga ;)

Jo, i och för sig, men om jag var modell skulle jag vilja ha betalt för att någon skulle fota mig istället för att fotografen skulle få betalt.. fast samtidigt är det ju inte "professionella" modeller i den bemärkelsen och det finns ju ingen som har pengar, varken modellen eller fotografen som vid stora fotosessioner då det är en agentur som betalar?

// Jocke
 
Fast det beror väl på vem som anlitar vem. Om jag ville ha bilder tagna på mig och gick till fotografen, inte skulle han betala mig då. Och om jag har en bildidé som kräver modell och jag då anlitar en yrkesverksam modell så lär jag nog få betala. Men sen har vi ju Time-For-Print där både fotograf och modell är ute för att öva/testa idéer och samla ihop material till sina respektive portfolios. Det handlar ju mer om byte av tjänster än något annat. Vill modellen ha negativ eller råkopior för att själv retuschera eller låta någon annan göra det, tja, då tycker inte jag att det handlar om TFP längre.
 
AnnaKarin skrev:
Fast det beror väl på vem som anlitar vem. Om jag ville ha bilder tagna på mig och gick till fotografen, inte skulle han betala mig då. Och om jag har en bildidé som kräver modell och jag då anlitar en yrkesverksam modell så lär jag nog få betala. Men sen har vi ju Time-For-Print där både fotograf och modell är ute för att öva/testa idéer och samla ihop material till sina respektive portfolios. Det handlar ju mer om byte av tjänster än något annat. Vill modellen ha negativ eller råkopior för att själv retuschera eller låta någon annan göra det, tja, då tycker inte jag att det handlar om TFP längre.
Instämmer till 100%
 
Jag har varit medlem i Modellbilder.se som fotograf sedan i höstas. Har väl plåtat en 10 modeller och det har funkat utan krångel.

Men, häromdagen plåtade jag två modeller en kille och en tjej. Som för övrigt är kompisar. Plåtandet gick mycket bra och dagen efter satt jag i 12 timmar i sträck och redigerade bilderna på den manliga modellen. Tyckte dem var asbra och jag tänkte att han skulle bli mycket glad när han fick se dem. Tänkte även att jag skulle bränna ned många fler bilder på cd och skicka till honom än vad som stod på vårt avtal.

Sent på natten langade jag upp 16 av bilderna på min hemsida, som fungerar som en slags digital portfolio. Fick tag på honom på MSN och sa åt honom att bege sig till min hemsida och kolla på dem. Han gör det men skriver "njeeee, de här får du plocka ned så bestämmer vi tillsammans vilka som får visas på din hemsida". Jag blev helt paff. Aldrig förut hade en modell kommit med sådana krav! Här hade jag suttit i 12 timmar i sträck och till och med fått ont i armen av allt redigerande - så kommer han med ett sånt krav - kändes som jag fick ett mentalt slag i solar plexus. Ja, jag vet att jag kanske överreagerade, men jag hade gått in så mycket för att göra ett bra jobb, så hans reaktion var verkligen inte väntad. Kändes som han var väldigt otacksam. Till saken hör att den kvinnliga modellen som jag plåtade samma dag -ställer samma krav. Alltså att hon vill godkänna vilka bilder som jag får visa på min hemsida...

Känns ändå som jag har lärt mig en läxa. Måste i framtiden skriva mer detaljerade avtal där det i detalj framgår vad modell, fotograf och eventuell stylist får och inte får göra med bilderna.

Den kvinnliga modellen skrev i ett mejl till mig "Jag är väldigt kräsen av mig - därför vill jag först godkänna vilka bilder du använder på mig" . Kändes som hon insinuerade att jag själv som fotograf nog inte var så kräsen.

Viss hennes krav kan man ju förstå. Hon vill väl inte att nån bild där hon inte är till sin fördel blir offentlig. Men, samtidigt bär det emot att visa henne bilder som jag inte lagt ned arbete på och redigerat. Tar tid också att förminska och ladda upp bilder på webben som hon ska granska och godkänna.

Tänk om hon inte godkänner någon då? Då har jag gjort en jäkla massa jobb helt i onödan!

I framtiden ska det stå i avtalet att jag som fotograf fritt kan använda vilken bild jag vill...

Är det nån som har förslag på hur ett bra TFP-avtal kan se ut?

Ps. till saken hör att jag blev så uppbragt att jag i ren affekt avslutade mittt medlemskap på modellbilder... Det kanske var lite överilat, men men...
 
Fredrik,

Det behöver int stå i avtalet, allt som är själva frågan är om du vill fota dessa modeller i fortsättningen så kan det ju vara läge att vara lite flexibel men är inte annat avtalat så är det ju DINA bilder och inget annat, och det är få saker som inskräker på din rätt att använda bilderna (ja det finns saker)

Nu är det ju självklart så att man nog löser en hel del genom att ha så mycket klarspråk som möjligt i avtal.
 
Nej, jag tänker absolut inte plåta dem i fortsättningen. Men, samtidigt vill jag inte göra mig osams med de modeller som jag samarbetar med eftersom jag månar om mitt rykte som fotograf.

Men, det är väl så som du skriver att jag kan om jag vill, rent lagligt, visa vilka bilder från fotosessionen som jag vill på min hemsida eller annorstädes, såvida det inte står svart på vitt i avtalet att modellen först ska få godkänna vilka bilder som får publiceras. Någon sådan muntlig eller skriftlig överenskommelse gjordes inte. Utan det var en begäran som framfördes efteråt från modellernas sida. Hade jag vetat det innan hade jag inte åtagit mig uppdraget.
 
popboydeluxe skrev:
En kvinna som har hört av sig och ville bli fotad har kommit med dessa krav till mig.

Att hon vill se bilderna innan jag ens redigerat de, och godkänna de därefter (dvs obehandlade bilder i NEF-format för min del) och även ha de så i originalformatet.

För mig känns det olustigt på flera punkter.

1. jag tycker inte att en bild är helt klar förrän jag har behandlat den och redigerat klart den

2. jag tycker det känns lite obehagligt att ge bort en kopia av originalfilerna då det är ett mitt sätt att bevisa på att jag har upphovsrätten till en bild.

Så vad tycker ni? Är jag orimlig som inte vill gå med på något sånt eller rimlig i mitt omdöme?

Svara FORT SOM FAN :)

Självklart ska du inte ge modellen råfilerna - TFP e ju TFP inte "time for negatives" vilket det blir om du ger modellen dina råfiler.
De krav som ställts är orimliga.
Be modellen vända sig till annan fotograf eller komma in i matchen e mitt tips.

Att modellen vill titta igenom bilderna och ta bort en del direkt efter fotograferingen är dock inte helt ovanligt, men som du säger - rätt irriterande.
 
Senast ändrad:
Re: åh herregud!

popboydeluxe skrev:
en modell från "modellbilder" skrev detta till mig om vad hon tyckte om TFP och att hon hade RÄTT till ALLA bilder och att få alla bilder oredigerade!

"Jo så länge det är TFP tycker jag att modellen har RÄTT att göra det. Då plåtar man på samma villkor liksom. Modellen står för smink, kläder, friss osv osv. Fotografen står för kamerakunskaper. En helt annan sak när det är betalplåtningar.

Sen om JAG kräver alla bilder, det är en annan fråga.. *s* men jag tycker som sagt att modellen har rätt till dem."

Modellen kan tycka vad den vill, det som är avgörande är vad ni skriver i releasen, där ska det tydligt anges hur många bilder modellen får etc.
-Releasen är ju ett avtal mellan dig och modellen, finns det ingen release så är det ju till nackdel för modellen - du är alltid upphovsrättsinnehavare till bilderna, oavset om release skrivits eller inte.
Ja om du inte överlåtit din upphovsrätt dvs...
 
he he, då ska du se debatterna o diskussionerna om samma sak på just modellbilder.se. Men i grunden är det väl rätt lätt, skriv ett tydligt avtal och gör det FÖRE plåtningen... kan man inte komma överens så är det bara att skippa den sessionen.

Det finns de som kräver minst 5 timmars posering för max fem bilder via internet och inte ger modellen rätt att ens printa ut bilderna på sin egen skrivare... o det finns de som ger modellen rubbet, inklusive upphovsrätten! Och allt är förstås okej, bara man är överens innan...
 
HDFS) (KGS skrev:
he he, då ska du se debatterna o diskussionerna om samma sak på just modellbilder.se. Men i grunden är det väl rätt lätt, skriv ett tydligt avtal och gör det FÖRE plåtningen... kan man inte komma överens så är det bara att skippa den sessionen.


Jo, den läxan har jag lärt mig nu.
 
Har ni inget avtal så är det du som sitter med trumf på hand. Du har upphovsrätten och du har rätt att publicera bilderna... De olika TFP-avtal som finns brukar mest handla om inskränkningar i fotografens rättigheter och förmåner för modellen (t ex att få ett antal bilder på ett eller annat sätt).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.