Annons

700 bilder på en vecka, är det rimligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag lägger ingen värdering om betalningen är ok eller inte, men jag skulle ALDRIG låta någon annan göra urvalet bland alla tagna bilder.
 
Fortfarande. Vad menas med "redigerade"? När jag samtalar med mina kunder så pratar jag med redigerade att jag förändrat vitbalans, beskuret, ändrat färger, lagt på toning etc.
Sen får de extra retuscherade där jag gör en extra handpåläggning på speciellt utvalda bilder.
Så beroende på vad redigerade är för något så kan jag tycka 5000 kr är ok. Inte bra betalt, men inte dåligt heller.

/stefan
 
Nu skrev hon att hon hade kontakt med en proffsfotograf som jobbat med bröllopsfoto i 10 år, han skulle ta 300 för arbetet och 600 för resan. Hon hade även hört med en amatör som skulle göra det gratis. Det låter nästan lite som att de säljer ut sig, men jaja det är inte mitt problem.

Det hon frågade om nu var istället 12 timmar för 5000 med ungefär 200 redigerade och SAMTLIGA bilder tagna oredigerade. Hur tycker ni det låter? Personligen tycker jag att det är betydligt bättre än det första, men vet ändå inte om det är en bra deal. Gillar inte att lämna ifrån mig oredigerade bilder, haha..

Hon försökte förresten locka mig med att de har ett tema med glitter och glamour och att det skulle vara "diamanter" utspridda över hela bröllopet, låter inte som en liten budget tycker jag ;)

Om jag var du så skulle jag inte lägga ner mer energi på dessa kunder utan glatt hänvisa till "proffsfotografen" som skulle göra det för 900 spänn...

Att lämna i från sig bilder man inte själv är nöjd med är enligt mig helt förkastligt om man vill göra sig en karriär som fotograf!!
 
Nu skrev hon att hon hade kontakt med en proffsfotograf som jobbat med bröllopsfoto i 10 år, han skulle ta 300 för arbetet och 600 för resan. Hon hade även hört med en amatör som skulle göra det gratis. Det låter nästan lite som att de säljer ut sig, men jaja det är inte mitt problem.

Om hon nu hittat någon som gör hela jobbet för under tusenlappen, varför bryr hon sig alls om dig, som är mycket dyrare?

Jag tycker det låter bara mer och mer som att hon vill ha ett kanonjobb för inga pengar alls. Du får självklart göra ditt eget val, men jag hade avböjt uppdraget. Visst, det är inte kul att förlora en inkomst, men på din beskrivning låter det som att uppdraget kommer att kosta mer än det smakar.
 
Någon har kanske sagt det tidigare i tråden, men tacka nej. Det här kommer att kosta dig alldeles för mycket i tid och strul till alldeles för lite pengar. Och risken är stor att du ändå står där med en besviken och missnöjd kund i slutänden, oavsett vad du gör eller hur billig du blir. Kunder av denna typ tenderar ofta att glida i sina krav, och förändras över tiden. Vissa affärer tjänar man mest på att inte göra alls.
 
Nej, man har inte rätt att ta semester när man vill. Arbetsgivaren bestämmer och behöver inte motivera sig.

Mjo, så kanske du har det och säkert går det att läsa semesterlagen så om man vill. Men i arbetslivet med kollektivavtal så är det en ömsesidig respekt som förväntas.

"§10 ... När det gäller förläggningen av annan semesterledighet än sådan som avses i 12 §, ska arbetsgivaren samråda med arbetstagaren,..."

Att det sedan finns arbetsgivare som strikt håller på sin rätt och inte respekterar sina anställda är visserligen okej enligt lagen, men om man vill jobba för en sådan arbetsgivare bestämmer man själv.

"11 § Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats."
 
Nu skrev hon att hon hade kontakt med en proffsfotograf som jobbat med bröllopsfoto i 10 år, han skulle ta 300 för arbetet och 600 för resan. Hon hade även hört med en amatör som skulle göra det gratis. Det låter nästan lite som att de säljer ut sig, men jaja det är inte mitt problem.

På det skulle jag svara att jag tyvärr inte kan matcha de priserna och avböja uppdraget.
 
Förresten... Hur mycket tid har du lagt ned på "offertarbetet" kring denna kund? Hur mycket tid har du lagt ned på samtal/mejl till dem? Hur mycket tid på att diskutera lösningar här? Osv.

Det känns redan som om du har haft eller åtminstone kommer att ha högre kostnader (= den timkostnad du har för att ta fram avtalet) än 4000 kr för detta uppdrag och går back redan innan du har ett tecknat avtal.
 
Att det sedan finns arbetsgivare som strikt håller på sin rätt och inte respekterar sina anställda är visserligen okej enligt lagen, men om man vill jobba för en sådan arbetsgivare bestämmer man själv.

Nu skrev ju du i ditt tidigare inlägg:
Du kan ju alltid ansöka om semester och då kan arbetsgivaren bara vägra om det finns synnerliga skäl
Som jag påpekade, och som du själv visar nu, är det inte alls sant. Alla som har ett jobb vet nog att man kan inte bara säga till chefen att "nästa onsdag tar jag semester".

De flesta arbetsgivare (inklusive min, som råkar vara jag själv) försöker säkert lösa ett sådant önskemål, men kan säga nej utan någon motivering.
 
Låt ALDRIG!!! kunden sätta priset, bestämma antal arbetstimmar och antal bilder.

Det är FOTOGRAFEN!!! som skapar en offert, och duger inte det så skit i uppdraget, det kommer bara att fortsätta strula efteråt, garanterat!

//Julle - http://www.bildeffekt.se
 
Fick förfrågan från en vän sen lååångt tillbaka om att fota deras bröllop på en strand någonstans i vårt avlånga land. Jag satte kompis-pris på 5000kr dvs, lite bilder före vigsel under vigseln, lite på stranden/ i vattnet efteråt och några gruppbilder med föräldrar/syskon/mormödrar osv på slutet. Sen kom det fram att de ville ha porträttbilder på varenda gäst/par på stranden, samt att jag skulle vara med från morgon till kväll o dokumentera hela "processen" från snyftande mödrar hos frisörskan till sexistiska skämt mellan brudgummen o hans polare i sakristian innan bröllopet osv osv osv, dessutom skulle jag filma vigseln också! Jag sa bara, jag jobbar inte så, massproduktion är inte min grej. Då sa hon att hon hade kollat upp lite andra fotografer (vilket jag tar för givet att man gör) o hittat en fantastisk proffsfotograf som tog 1000 kr för samma sak, så det var tydligen "lugnt" att jag tackat nej.. :) Den där "proffsfotografen" kommer hamna på gatan innan hon hunnit redigera klart bilderna..
 
Ida,

jag såg din prissättning på din hemsida. Du är på tok för generös - du jobbar inte bara gratis utan går back om man skall räkna rätt. Att ta "kompisuppdrag" inofficiellt för inga pengar är en sak men att marknadsföra dig som "billig fotograf" kommer straffa sig i längden. Du får fel kunder och sen har du ett jobbigt läge att ta dig ur.
 
Jag bara undrar om du känner dom här personerna som frågar om du kan fota deras bröllop?

Undrar också om du vill ha med en amatörfotograf om dom nu får med den "gratis"?

Min största fundering är alltså, tolv timmar för dig är alltså hela bröllopsdagen?
Vem kör dig? Får du mat? Reservplan vid regn?
Fota innan bröllopet? (Provfota)

Har dom tänkt redigering i någon av dom timmarna?

Jag hade inte heller velat skickat iväg oredigerade bilder, fick ändå göra de en gång jag fotade "vänners"
bröllop då de blev miss i hur många dom förväntade sig att få välja.
Just på det bröllopet var de rätt så mycket tidspress på "par" bilderna efter ceremonin.
Så jag fick glatt skicka ut dom vanliga bilderna också.

De enda jag menar är att om du ska ta jobbet (vilket de känns som att du inte är så sugen på)
Så ska ni vara överens om hur många bilder du vill skicka (dom har att välja på)
Sen skulle inte jag velat skicka någon helt oredigerad. Men de kanske någon annan inte har nått problem med.

Men hade jag varit dom så skulle jag ha kört på proffsfotografen, de priserna av en som har hållit på i 10 år med bröllopsfoto tror jag är svårt att slå ;P

Mycket planerande för dig att få till de där.

Allt handlar ju inte om pengar heller, men som de är just nu är de ingen bra deal för dig.
Tycker de verkar mycket krävande och lite betalt.

Fast dom kanske inte vet annat, eller så försöker dom hitta den som gör jobbet till billigast möjliga peng.

De enda som just nu ska få dig att tacka ja, är om du vill ha erfarenheten.
(jag duckar nu för alla påhopp som troligvis kommer mycket snart ;P )
 
Senast ändrad:
Enda sättet du kan få något slags lönsamhet i ett jobb som det brudparet är ute efter är om du jobbar svart, och det har du ju redan skrivit att du inte gör. Kunder som redan innan fotograferingen strular på det här viset kommer garanterat att strula efteråt också, så jag skulle tacka nej om jag inte desperat behövde pengarna.

200 redigerade bilder är rätt mycket, oavsett hur de är redigerade, så det tar en hel del tid att fixa. Att lämna ut resterande bilder oredigerade är garanterat dålig reklam då de kommer att hitta ut på nätet vare sig du vill eller inte.

Marknadsför dig gärna med extremt låg prissättning, men räkna inte med att du kan höja priset senare när du väl börjat.
 
Ida,

jag såg din prissättning på din hemsida. Du är på tok för generös - du jobbar inte bara gratis utan går back om man skall räkna rätt. Att ta "kompisuppdrag" inofficiellt för inga pengar är en sak men att marknadsföra dig som "billig fotograf" kommer straffa sig i längden. Du får fel kunder och sen har du ett jobbigt läge att ta dig ur.

Mja, förstår hur du tänker. Varför jag gjort så är för att jag än så länge bara betalar skatt, arbetsgivaravgifterna och momsen kommer inte komma förrän i årsskiftet. Fast du har nog rätt i att det är svårt att ta sig ur.. Får fundera på att göra om det nu innan för många hunnit se (hemsidan är ny och fortfarande under uppbyggnad).
 
Jag bara undrar om du känner dom här personerna som frågar om du kan fota deras bröllop?

Undrar också om du vill ha med en amatörfotograf om dom nu får med den "gratis"?

Min största fundering är alltså, tolv timmar för dig är alltså hela bröllopsdagen?
Vem kör dig? Får du mat? Reservplan vid regn?
Fota innan bröllopet? (Provfota)

Har dom tänkt redigering i någon av dom timmarna?

Jag hade inte heller velat skickat iväg oredigerade bilder, fick ändå göra de en gång jag fotade "vänners"
bröllop då de blev miss i hur många dom förväntade sig att få välja.
Just på det bröllopet var de rätt så mycket tidspress på "par" bilderna efter ceremonin.
Så jag fick glatt skicka ut dom vanliga bilderna också.

De enda jag menar är att om du ska ta jobbet (vilket de känns som att du inte är så sugen på)
Så ska ni vara överens om hur många bilder du vill skicka (dom har att välja på)
Sen skulle inte jag velat skicka någon helt oredigerad. Men de kanske någon annan inte har nått problem med.

Men hade jag varit dom så skulle jag ha kört på proffsfotografen, de priserna av en som har hållit på i 10 år med bröllopsfoto tror jag är svårt att slå ;P

Mycket planerande för dig att få till de där.

Allt handlar ju inte om pengar heller, men som de är just nu är de ingen bra deal för dig.
Tycker de verkar mycket krävande och lite betalt.

Fast dom kanske inte vet annat, eller så försöker dom hitta den som gör jobbet till billigast möjliga peng.

De enda som just nu ska få dig att tacka ja, är om du vill ha erfarenheten.
(jag duckar nu för alla påhopp som troligvis kommer mycket snart ;P )

Nope, jag känner dem inte överhuvudtaget. De är från Brunskog här i Värmland och där har jag aldrig ens varit, haha.

Men förmodligen kör jag själv, annars får jag skjuts av pojkvännen. Mat tror jag inte att jag får eftersom jag frågade och hon ignorerade och provfotografering vill hon ha (jag sa dock att det inte kan ingå i det priset).

Tusen tack för tipsen!
Och jag skulle gärna vilja veta vilken fotograf som tar 900 för ett sådant arbete, om denne jobbat i 10 år haha!
 
Mja, förstår hur du tänker. Varför jag gjort så är för att jag än så länge bara betalar skatt, arbetsgivaravgifterna och momsen kommer inte komma förrän i årsskiftet. Fast du har nog rätt i att det är svårt att ta sig ur.. Får fundera på att göra om det nu innan för många hunnit se (hemsidan är ny och fortfarande under uppbyggnad).

Det där sättet att tänka tror jag är ekonomiskt mycket farligt: du skall inte betala moms och sociala avgifter ur egen (beskattad) ficka, utan det skall komma från de pengar kunderna betalar till ditt företag. Företaget måste alltså under året dra in de pengar som skall betalas, annars lär du få plocka fram pengarna ur egen ficka när myndigheterna vill ha dem.
 
Det där sättet att tänka tror jag är ekonomiskt mycket farligt: du skall inte betala moms och sociala avgifter ur egen (beskattad) ficka, utan det skall komma från de pengar kunderna betalar till ditt företag. Företaget måste alltså under året dra in de pengar som skall betalas, annars lär du få plocka fram pengarna ur egen ficka när myndigheterna vill ha dem.

Ja självklart! Men vad jag menade var att jag fram till årsskiftet bara har hobbyverksamhet och själva företaget har startdatum den 1 januari! Så än så länge är det inte samma avgifter som ska ut :)
 
Ni är verkligen bäst i världen! Tusen tack för alla svar!

Men för att förklara för dem varför jag tackar nej, kan man då påpeka vad timpriset skulle bli när man inkluderar redigeringen, som många av er sagt och dessutom säga något i stil med

"...och det är nästintill orimligt för er tidigare amatörfotograf också. 500-700 bra och redigerade bilder på en vecka är alldeles för mycket för nästan vilken fotograf som helst.." och så vidare.

Eller är det onödigt att påpeka andras arbete?

fotade ett bröllop nyligen som var skapligt stort det blev ca 400 bilder mycket bilder på mingel o gäster. Jag körde redigeringen i PS o körde med vsco väljer bara (film) ändrar i raw konvertaren som jag vill ha det sparar inställningen där o då läggs det på automatiskt på alla bilder går blixtsnabbt. Vissa bilder behövs lita annan bildbehandling men för ditt pris så anser jag att en grundinställning ska räcka. Ang antal bilder jag har också haft par som vill ha ett visst antal bilder men jag brukar vända på det o säga hur många bilder det brukar bli beroende på antal gäster och antal timmar och möjliga motiv. Det viktiga är att dom bilder man lämnar är bra o inte liknande upprepningar för vem vill ha dubletter på allt?
Fråga vad för bilder dom önskar o säg ett uppskattat antal det brukar bli om man fotar det. Här får du en länk till vsco
http://jonaspeterson.com/for-photographers/vsco-film-edit-images/

http://jonaspeterson.com/for-photographers/vsco-film/
 
Nope, jag känner dem inte överhuvudtaget. De är från Brunskog här i Värmland och där har jag aldrig ens varit, haha.

Ok, tänkte om de var några man "halvkänner" kan de vara mer värt att försöka fixa till det.
Men de säger jag som bara fotat vänners bröllop i hopp att kunna få fler uppdrag framöver.
Då har du inte de problemet här ;P

Men förmodligen kör jag själv, annars får jag skjuts av pojkvännen. Mat tror jag inte att jag får eftersom jag frågade och hon ignorerade och provfotografering vill hon ha (jag sa dock att det inte kan ingå i det priset).

De där är ju inte så roligt. Verkar inte vara så förstående vilka kostnader som kommer till dig.
(Sen är de mycket pengar som ska ut inför ett bröllop, så klart man vill hitta saker till rimlig peng)
Men du ska inte ha dåligt samvete om du tackar nej.


Tusen tack för tipsen!
Och jag skulle gärna vilja veta vilken fotograf som tar 900 för ett sådant arbete, om denne jobbat i 10 år haha!

De undrar jag med ;P
Men en tanke som slog mig skulle kunna vara att han tar 900 för "jobbet"
Sen att de ingår 3 bilder i det paketet.

Vill man ha 5 till så kostar dom 2500 (3400kr).

10 till bilder, så kanske +4500kr (+900 för jobbet = 5400kr).

20 kanske +6000kr (+900kr = 6900kr)

50 kanske 8000kr. (+900=8900kr)

120 kanske 13 000kr osv. (+900=13900kr)

De här hittade jag bara på, men kanske kan vara nått på spåret.
Men jag tycker du verkar duktig.

Hur många bilder fick du ihop till förra bröllopet du tog?
Sammanlagt och efter gallringen?


Eller om man vänder på resonemanget.
(mest för att få tänka i andra banor)

Vad skulle du kunna göra för 5000kr på deras bröllop?

-Provfota veckor innan bröllopet. (nej, förutom om de tar sig till karlstad själva och bjuder dig på lunch efteråt) ;P
-Fota förberedelserna (hos bruden, kanske, mannen nej)
----------------------------------------------
-Vigseln (Ja)
-Familjebilder (om de efterfrågas)
-Parbilder (om de finns minst två timmar efter vigseln)
-Anländande till festen (Ja)
----------------------------------------------
Festen, mingelbilder (nej)
Tårtan osv (nej)
Hejdå och allt övrigt (nej)

Antal redigerade bilder 150?

De här var mest en fundering, inte som ett färdigt koncept direkt =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.