Rei:No1
Aktiv medlem
Har fått en förfrågan av ett blivande gift par. De hade en fotograf som av någon anledning lämnade återbud och vill helst att jag ska anpassa mig efter det hon erbjöd.
Det är då en heldag från 08-22 och de vill ha mellan 500-700 bilder redigerade inom en vecka. För det får jag 4000. Alltså.. är detta rimligt? Jag brukar vilja vara ganska billig men är inte detta att ta i?
På min senaste heldags-bröllopsfotografering fick de ungefär 200 bilder efter två veckor vilket de var supernöjda med. (Fick visserligen mindre pengar då också, men det var för att bruden var min systers bästa vän).
Vad tycker ni, är det för dåligt? Hur ska jag förklara det isåfall? Är så fruktansvärt dålig på att säga att något är för dåligt betalt, hatar att känna mig girig haha..
Frågan är om dom vet vad dom begär?
Jag menar, vet dom vad dom vill eller har dom bara suttit hemma och tänkt att
"Älskling, visst vore det kul med 500-700 bilder på vårat bröllop. Det var ju så få bilder jag la upp på Instagram i går och på fejjan i morse, så det är väl inte för lite va? Vad tror du min, lilla skatt, skulle vara ett bra pris?"
JAA min lilla pluttinutta.....det vore UNDERBART ) Vi kan väl hyra en fotograf och ge honom/henne dom 4000 jag fick av min mormor i förskottspresent, då blir fotografen nog jätteglad, för sååå mycket pengar brukar dom nog inte få."
Åhh älsklingspluttan....vad du är bra på att komma med förslag ) Det låter JÄTTEBRA....Hoppas bara att fotografen har en Iphone 5, annars blir det inga bra kort...( "
"Men skruttan då, fotografen får ju låna min annars, det vet du ju, jag är ju sååå GENERÖS. "
" Åhh vad du är fin...PUSS. Men mat då, ska vi ge den mat?"
"Nä, fotografer äter inte mat då dom jobbar, det har min pappa sagt."
Nä du, ta och fundera lite vad du ger dej in på innan du skriver på nått.
Du har fått många bra förslag redan på hur du ska räkna och tänka på.
Det är väl DU som bestämmer hur mycket du vill ha och hur lång tid ( rimligt alltså ) det ska ta att bli klar med alla bilder?
Lägg upp det snällt och med mycket fakta om hur det går till att dels få till BRA bilder i sökaren, det är inte Instagram-bilder dom vill ha väl? och vilket jobb det är att gå igenom alla bilder i datorn efteråt.
Dom kanske tror att du bara kommer att ta bilderna direkt ur kameran och ge dom på en USB-sticka?
Lycka till )
//Reino