Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

700 bilder på en vecka, är det rimligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fått en förfrågan av ett blivande gift par. De hade en fotograf som av någon anledning lämnade återbud och vill helst att jag ska anpassa mig efter det hon erbjöd.

Det är då en heldag från 08-22 och de vill ha mellan 500-700 bilder redigerade inom en vecka. För det får jag 4000. Alltså.. är detta rimligt? Jag brukar vilja vara ganska billig men är inte detta att ta i?

På min senaste heldags-bröllopsfotografering fick de ungefär 200 bilder efter två veckor vilket de var supernöjda med. (Fick visserligen mindre pengar då också, men det var för att bruden var min systers bästa vän).

Vad tycker ni, är det för dåligt? Hur ska jag förklara det isåfall? Är så fruktansvärt dålig på att säga att något är för dåligt betalt, hatar att känna mig girig haha..

Frågan är om dom vet vad dom begär?
Jag menar, vet dom vad dom vill eller har dom bara suttit hemma och tänkt att
"Älskling, visst vore det kul med 500-700 bilder på vårat bröllop. Det var ju så få bilder jag la upp på Instagram i går och på fejjan i morse, så det är väl inte för lite va? Vad tror du min, lilla skatt, skulle vara ett bra pris?"
JAA min lilla pluttinutta.....det vore UNDERBART :)) Vi kan väl hyra en fotograf och ge honom/henne dom 4000 jag fick av min mormor i förskottspresent, då blir fotografen nog jätteglad, för sååå mycket pengar brukar dom nog inte få."
Åhh älsklingspluttan....vad du är bra på att komma med förslag ;)) Det låter JÄTTEBRA....Hoppas bara att fotografen har en Iphone 5, annars blir det inga bra kort...:(( "
"Men skruttan då, fotografen får ju låna min annars, det vet du ju, jag är ju sååå GENERÖS. "
" Åhh vad du är fin...PUSS. Men mat då, ska vi ge den mat?"
"Nä, fotografer äter inte mat då dom jobbar, det har min pappa sagt."

Nä du, ta och fundera lite vad du ger dej in på innan du skriver på nått.
Du har fått många bra förslag redan på hur du ska räkna och tänka på.
Det är väl DU som bestämmer hur mycket du vill ha och hur lång tid ( rimligt alltså ) det ska ta att bli klar med alla bilder?
Lägg upp det snällt och med mycket fakta om hur det går till att dels få till BRA bilder i sökaren, det är inte Instagram-bilder dom vill ha väl? och vilket jobb det är att gå igenom alla bilder i datorn efteråt.
Dom kanske tror att du bara kommer att ta bilderna direkt ur kameran och ge dom på en USB-sticka?

Lycka till ;))

//Reino

Ok, tänkte om de var några man "halvkänner" kan de vara mer värt att försöka fixa till det.
Men de säger jag som bara fotat vänners bröllop i hopp att kunna få fler uppdrag framöver.
Då har du inte de problemet här ;P

De där är ju inte så roligt. Verkar inte vara så förstående vilka kostnader som kommer till dig.
(Sen är de mycket pengar som ska ut inför ett bröllop, så klart man vill hitta saker till rimlig peng)
Men du ska inte ha dåligt samvete om du tackar nej.

De undrar jag med ;P
Men en tanke som slog mig skulle kunna vara att han tar 900 för "jobbet"
Sen att de ingår 3 bilder i det paketet.

Vill man ha 5 till så kostar dom 2500 (3400kr).

10 till bilder, så kanske +4500kr (+900 för jobbet = 5400kr).

20 kanske +6000kr (+900kr = 6900kr)

50 kanske 8000kr. (+900=8900kr)

120 kanske 13 000kr osv. (+900=13900kr)

De här hittade jag bara på, men kanske kan vara nått på spåret.
Men jag tycker du verkar duktig.

Hur många bilder fick du ihop till förra bröllopet du tog?
Sammanlagt och efter gallringen?

Eller om man vänder på resonemanget.
(mest för att få tänka i andra banor)

Vad skulle du kunna göra för 5000kr på deras bröllop?

-Provfota veckor innan bröllopet. (nej, förutom om de tar sig till karlstad själva och bjuder dig på lunch efteråt) ;P
-Fota förberedelserna (hos bruden, kanske, mannen nej)
----------------------------------------------
-Vigseln (Ja)
-Familjebilder (om de efterfrågas)
-Parbilder (om de finns minst två timmar efter vigseln)
-Anländande till festen (Ja)
----------------------------------------------
Festen, mingelbilder (nej)
Tårtan osv (nej)
Hejdå och allt övrigt (nej)

Antal redigerade bilder 150?

De här var mest en fundering, inte som ett färdigt koncept direkt =)

Så kan det mycket väl vara! Det tänkte jag inte ens på, haha. Frågan är om hon ens är medveten om det själv isåfall med tanke på hur många bilder hon vill ha.

Hmm, sammanlagt vet jag inte. Men på det senaste heldagsbröllopet fick jag 230 redigerade, bara något tiotal med porträtt - resten var mingel. Fick ta hur lång tid på mig jag ville så det var liksom inget problem. Dessutom var det min systers bästa vän så både hon och jag sänkte kraven :)

Det låter faktiskt som en rimlig kompromiss! Grejen är att hon bestämt vill ha fotograf till 22, hon är alltså beredd att låta mig börja senare för att få mig att stanna längre. De kanske har planerat världens fest - vad vet jag. Men personligen skulle jag väl tycka att själva festen är minst viktig att ha bilder på, åtminstone så pass sent.

Ja självklart! Men vad jag menade var att jag fram till årsskiftet bara har hobbyverksamhet och själva företaget har startdatum den 1 januari! Så än så länge är det inte samma avgifter som ska ut :)

Nu tänker du nog fel. Även för hobbyverksamhet måste man betala arbetsgivaravgifter på överskottet. Det finns ingen anledning att ge kunderna 25 procent rabatt på priset bara för att du inte har gjort din deklaration ännu.

Dessutom så får själva bröllopsuppdragstjänsten inte ingå under hobbyverksamhet... Som jag påpeka innan så kanske man inte ska anta att detta uppdrag ska beräknas utifrån ett företag, etablerad sådan med erfarenhet och jämn kvalité vars inkomst går till att betala hyra för verksamhetslokalen, mat på bordet och privata hushållet, eller att ens uppdragsgivaren är införstådd att skatt och annat borde deklareras.

Mja, förstår hur du tänker. Varför jag gjort så är för att jag än så länge bara betalar skatt, arbetsgivaravgifterna och momsen kommer inte komma förrän i årsskiftet. Fast du har nog rätt i att det är svårt att ta sig ur.. Får fundera på att göra om det nu innan för många hunnit se (hemsidan är ny och fortfarande under uppbyggnad).

Ja, det är nog klokt. Hur din privata/ekonomiska situation ser ut är inget som bör påverka prissättningen i den utsträckningen. Visst kan du vara lite mer flexibel men försök ta någorlunda betalt för ditt arbete och dina bilder. Min poäng är att inte bli känd som den billiga fotografen och få uppdragen tack vare detta. För låga priser kan dessutom ha motsatt effekt.

Sen, som jag nämnde, är det förstås inget fel i att ta bröllop "gratis" för att bygga upp erfarenhet och portfolio. Men försök ta dom lite "inofficiellt" och tydliggör gärna för kunden varför du gör det billigare än normalt. Dels blir det inga missförstånd er emellan och dels så blir det lättare i framtida förhandlingar med andra kunder.

Det första jag tänker på är: Vet man hur många bilder 700 är? Varför har man fastnat på den siffran, då den är vansinnigt för stor. Vem har glädje av så många bilder, som i stort sett blir allt för lika?

Nä, här har du kommit i kontakt med en person som inte vet vad han/hon pratar om.
Jag har fotograferat bröllop och då tar jag kanske 300 bilder om jag är med på själva middagen och även varit med innan bröllopet. Jag sorterar ut de bästa mingelbilderna så det blir omväxlande och speglar kvällen. Därefter redigerar jag de utvalda bilder, som kanske totalt blir 50 bilder, oftast mindre och då menar jag hela dagens bilder.

Sedan ska man inte vara rädd för att ta betalt, i synnerhet inte vid ett bröllop.

Tacka nej, det är mitt råd.

Så kan det mycket väl vara! Det tänkte jag inte ens på, haha. Frågan är om hon ens är medveten om det själv isåfall med tanke på hur många bilder hon vill ha.

Hmm, sammanlagt vet jag inte. Men på det senaste heldagsbröllopet fick jag 230 redigerade, bara något tiotal med porträtt - resten var mingel. Fick ta hur lång tid på mig jag ville så det var liksom inget problem. Dessutom var det min systers bästa vän så både hon och jag sänkte kraven :)

Jag tycker 230 redigerade bilder är ju bra att få med efter en dag.
Sen är ju porträtt bilder svårt att få variation på tycker jag själv. Sist jag fotade var de kanske runt 50 porträtt bilder som jag skickade med.
Av totalt ca 300. Vilket jag tycker är mycket att välja på.
Men då är inte redigeringen så avancerad, men de tar ändå tid.

Det låter faktiskt som en rimlig kompromiss! Grejen är att hon bestämt vill ha fotograf till 22, hon är alltså beredd att låta mig börja senare för att få mig att stanna längre. De kanske har planerat världens fest - vad vet jag. Men personligen skulle jag väl tycka att själva festen är minst viktig att ha bilder på, åtminstone så pass sent.

Där håller jag med dig, dom flesta skulle säkert tycka vigsel och parbilder viktigare än festbilder.
Framförallt är ju ljuset förhoppningsvis bättre tidigare under dagen.

Men vet du när vigseln startar?
Festen har tänkt börja?

För jag funderar om dom verkligen vet vad dom ber om dom vill ha bilder från festen så pass sent.
Jag tror inte många fotografer skulle kunna prestera bra bilder runt kl 22 på kvällen.
(Om de är tänkt att festen ska sluta då, så kan de ju tillochmed bli senare)

Jag skulle gärna vilja se vilka typer av bilder dom förväntar sig.
Är de på dekorationerna, vill man ju ta flera av dom bilderna troligen då de är ljusare ute, innan gästerna kommer.

Under festen, svårare ljusförhållanden, inte lika fina bilder. osv

Låter som ett spännande uppdrag iallafall ;P

Frågan är om dom vet vad dom begär?
Jag menar, vet dom vad dom vill eller har dom bara suttit hemma och tänkt att
"Älskling, visst vore det kul med 500-700 bilder på vårat bröllop. Det var ju så få bilder jag la upp på Instagram i går och på fejjan i morse, så det är väl inte för lite va? Vad tror du min, lilla skatt, skulle vara ett bra pris?"
JAA min lilla pluttinutta.....det vore UNDERBART :)) Vi kan väl hyra en fotograf och ge honom/henne dom 4000 jag fick av min mormor i förskottspresent, då blir fotografen nog jätteglad, för sååå mycket pengar brukar dom nog inte få."
Åhh älsklingspluttan....vad du är bra på att komma med förslag ;)) Det låter JÄTTEBRA....Hoppas bara att fotografen har en Iphone 5, annars blir det inga bra kort...:(( "
"Men skruttan då, fotografen får ju låna min annars, det vet du ju, jag är ju sååå GENERÖS. "
" Åhh vad du är fin...PUSS. Men mat då, ska vi ge den mat?"
"Nä, fotografer äter inte mat då dom jobbar, det har min pappa sagt."

//Reino

Hahaha underbar kommentar, och antagligen sann också ;)

Men ja jag får nog fundera extra mycket IGEN innan jag svarar henne lite väl för sent, igen.. haha.

Ni har nog rätt, får se över priserna eftersom jag faktiskt kommer behöva höja dem vilket som redan i januari. Och att arbetsgivaravgifter betalas ändå hade jag faktiskt ingen aning om, när jag pratade med min handledare fick hon det att låta som att det bara var skatt på överskottet som gällde.. Men hur som helst har jag sparat undan tillräckligt för att täcka alla ändå är jag säker på!

Christoffer: Deras förväntningar hade jag inte tänkt på! Frågade nu och bad henne skicka över lite exempel + berätta mer om själva schemat och dagen i allmänhet :)
Det enda jag vet än så länge är att hon börjar fixa sig vid 8 och vigseln är kl 14.

Christoffer: Deras förväntningar hade jag inte tänkt på! Frågade nu och bad henne skicka över lite exempel + berätta mer om själva schemat och dagen i allmänhet :)
Det enda jag vet än så länge är att hon börjar fixa sig vid 8 och vigseln är kl 14.

Jag tycker de är bra att du ändå frågar.
Om du kan tänka dig att ställa upp på de där.

Vore kul för dig att veta vilka bilder dom vill ha, och om du har möjlighet att göra dom
bilderna om du kommer dit på eftermiddagen.
För då vet du ju om du kan få till dom, och hur mycket tid du kan behöva.

Själv tycker jag ju att parbilder och vigseln som är viktigast att ha en fotograf till.
Men där är de ju olika verkar de som.

Hoppas du får nån ordning på de där. =)

Nu fick jag återigen förklara VARFÖR jag inte kan göra jobbet så himla billigt. Vi pratade då, vilket jag nog tidigare nämnt, om att förkorta tiden, minska bildantalet och höja till 5000. Tycker inte att det är bra men jag kan liksom tänka mig det.

MEN. Då börjar hon prata om en provfotografering också där vi både ses och fotar. För det första får jag inte ens milersättning på själva bröllopsdagen, så jag kommer inte få det under prov heller. Dessutom skulle det ta ungefär 4 timmar med resan och själva träffen/fotograferingen plus att de ska ha bilder från den med.

Alltså hur i hela friden ska jag förklara att allt tar arbetstid från andra jobb på ett bättre sätt än jag gjort?! Jag förstår verkligen inte haha..

Vet att jag borde tacka nej rakt av eftersom hon bara krånglat hittills och antagligen ändå inte kommer bli nöjd, men vill åtminstone kunna förklara varför jag gör det.

Och just det. När jag bad henne skicka några bilder som motsvarade hennes krav på kvalité blandade hon proffsfotografers bilder som är helt sagolikt vackra tillsammans med riktigt hemska. Det gav mig ingen riktigt tydlig bild av vad hon förväntar sig..

Du har fått mig att bestämma mig: ta inte uppdraget. Förklara för "kunden" att du inte vill leverera det de vill ha till det pris de är beredda att betala.

Förklara för "kunden" att du vill ha ersättning för följande saker:
- det faktum att du jobbar på en lördag fler timmar än de flesta arbetar en vanlig arbetsdag
- det faktum att du efter fotograferingen måste sitta X antal timmar framför datorn för att redigera bilderna
- du kommer att behöva köra bil X antal mil, och vill ha ersättning för både tiden det tar och bränslekostnaden. Till det tillkommer slitage på bilen med någon krona per mil.
- du håller med mycket bra kamerautrustning, som skulle kostat dem tusentals kronor i hyra om de varit tvungna att hyra
- du har lagt ner många tusen timmar på att lära dig hantverket (för det är ett hantverk, med inslag av tekniskt kunnande)
- du måste lägga ett antal timmar varje månad/år på att hålla dig a jour med utvecklingen inom fotoområdet, både konstnärligt, tekniskt och juridiskt.

Nu fick jag återigen förklara VARFÖR jag inte kan göra jobbet så himla billigt. Vi pratade då, vilket jag nog tidigare nämnt, om att förkorta tiden, minska bildantalet och höja till 5000. Tycker inte att det är bra men jag kan liksom tänka mig det.

MEN. Då börjar hon prata om en provfotografering också där vi både ses och fotar. För det första får jag inte ens milersättning på själva bröllopsdagen, så jag kommer inte få det under prov heller. Dessutom skulle det ta ungefär 4 timmar med resan och själva träffen/fotograferingen plus att de ska ha bilder från den med.

Alltså hur i hela friden ska jag förklara att allt tar arbetstid från andra jobb på ett bättre sätt än jag gjort?! Jag förstår verkligen inte haha..

Vet att jag borde tacka nej rakt av eftersom hon bara krånglat hittills och antagligen ändå inte kommer bli nöjd, men vill åtminstone kunna förklara varför jag gör det.

Nu får du ju ta och slå näven i bordet och förklara vad som gäller. Hon lever ju i någon drömvärld och har inte den minsta aning om vad ett rimligt pris är eller vilka förväntningar hon rimligen kan ha.

Hon går troligtvis inte att gå till mötes, då hon inte förstår vad hon köper. Du lägger ju redan massor av tid på detta, genom att räkna fram och tillbaka på offerten, detta för en potentiell kund som inte förstår det du försöker beskriva eftersom hon inte vill ta till sig av verkligheten.

Nej, mina två ören är att du får slå näven i bordet och berätta för henne vad din tid är värd och de kraven du ställer. Vill hon ha en provfotografering, fine, men det är inte gratis det heller. Du ställer din tid och expertis till förfogande och i samma veva gör dig indisponibel för andra inkomstbringande jobb.

Förstår hon det inte, trots så enkla ordalag, så hade i alla fall jag direkt tackat nej, lagt det bakom mig och hoppat på nästa uppdrag.

Tror du får se det här som en del i "utbildningen" till att bli egen företagare, om du hade varit verksam ett par år så hade du tackat nej till denna kund för länge sedan...
Du kommer ALDRIG lyckas förklara för denna kund varför deras förväntningar är helt orealistiska för den summan dom är villiga att betala & du borde du nog inse det eftersom dom hela tiden kommer med nya saker som tex provfotografering.

Så jag hoppas att du tackar nej för din egen skull & gör du inte det så hoppas jag att kunderna blir nöjda(även om jag har väldigt svårt att tro att dom någonsin blir det...) så att det inte slutar med att du har slitit i en massa timmar för en väldigt liten summa & dessutom har ett par missnöjda kunder...

I så fall tycker jag du ska absolut tacka ja. Och lära dig av den hårda smällen och inte tacka ja nästa gång detta inträffar - för dessa kunder dyker upp då och då.

Nu fick jag återigen förklara VARFÖR jag inte kan göra jobbet så himla billigt.

Fråga vad hon jobbar med. Vad tjänar hon på det? Hur mycket pengar måste hon dra in per timme för att kunna få den lönen?

Ett annat sätt att sätta det i perspektiv är att de kanske ska använda sig av en frisör för att sätta upp håret till bröllopet. Hur mycket kostar det? Hur många timmar jobbar frisören? Hur långt är frisören tvungen att åka till och från bröllopet?

Men som sagt: Det här uppdraget kan bara sluta bra om du säger nej. Om du åtar det så slutar det antingen med att du får en missnöjd kund som inte vill betala eller att du jobbar i en vecka, eller mer, i princip gratis.

Jag tycker det här börjar bli plågsamt.

Det är inte ofta man behöver vara med, så nära, då en människa håller på i flera dagar för att få ordentlig fart på elden innan hon skall sticka in fingrarna i lågorna och bränna sig väldigt ordentligt trots att en massa råd från många människor sagt: Häll en hink vatten på elden och gå därifrån.
Inte ens den som i sitt yrkesliv skall bli brandman hade gjort det.

Tacka nej.
Glöm detta uppdrag.
Gå vidare.

Förmodligen är det många fler som gifter sig samma helg.
Kanske ditt namn dyker upp på, någon av deras, deras radar.
Förhoppningsvis kommer någon av dem att ha realistiska krav och realistisk syn på priser.
De kanske har en anställning som ger DEM en rimlig lön, så att de inser att även DU är värd det.

Jag ska nog börja med att säga att jag aldrig tar uppdrag av privatpersoner beroende på lönsamhet och kundnöjdhet i princip inte går att kombinera.

Det enklaste sättet för dig är att lämna en offert på arbetet och kom ihåg att det är dom som har önskemål, men du bestämmer vad du vill leverera i offerten.

Om jag skulle offerera utifrån den information du har angett så skulle min offert se ut så här (med ett fiktivt timpris på 500 kr inkl moms):

Företaget offererar följande avseende heldagsfotografering av Nisse Hult och Jane Does bröllop i Pengalösa kyrka den 31 november 2013. Uppdraget omfattar fotografering mellan 08:00 och 22:00. 700 bilder levereras i jpg-format i en storlek om minst 2000x3000 pixlar senast 7 bankdagar efter avslutad fotografering. [Villkor gällande upphovsrätt och bildanvändande skrivs här] Företaget förbinder sig att följa svensk lag och tillämpliga avtal avseende arbetsrätt.

24 h fotografering på plats 12 000 kr
18 h helgtillägg, lägre 2 250 kr
6 h helgtillägg, högre 1 500 kr
72 h bildhantering 36 000 kr
SUMMA 51 750 kr
Samtliga priser inkl moms. Restid, traktamente och övriga reskostnader kan tillkomma.

[Betalningsvillkor skrivs här]

Offerten är giltig till och med 10 oktober 2013.

[Villkor för offertens godkännandeskrivs här]

Hur kommer jag fram till detta då? Jo, för att lyckas med 700 bilder som är värda att leverera så har jag räknat på att det går åt två fotografer och att det räcker med en fotograf mellan 8 och 11 samt 20 till 22. Eftersom det är omöjligt att klara detta på egen hand måste jag anställa två fotografer och vår arbetstider kommer då att vara 8-17, 11-20 samt 13-22 (alla har en timmes rast). Arbetet pågår på OB-tid så jag har lagt på 25 % på arbetstid som ligger mellan 8 och 18 (helgtillägg lägre) och 50 % på arbetstid efter 18 (helgtillägg högre). Redigeringen har jag räknat att enligt formeln en timme fotografering ger tre timmars bildbehandling. Att det ska ta sju bankdagar innan leverans är för att undvika en diskussion om det är kalenderdagar, arbetsdagar eller några andra dagar och att redigeringspriset är beräknat på normal arbetstid.

Om det skulle vara kort om tid till fotograferingstidpunkten, t.ex. att den är om två veckor, skulle jag utan att blinka lägga på 50 % på totalsumman i expressavgift och offertens giltighetstid skulle vara max tre dagar.

Brudparet kommer antingen att tacka nej, ignorera det eller försöka pruta. Om de försöker pruta så är det två parametrar som går att ändra på (vi förutsätter att det inte går att flytta bröllopet till dagtid vardag):
- Antalet fotograferingstimmar
- Antalet bilder
Men de kommer att klaga på högt timpris, men då är det bara att svara att vårt företag tycker att det är viktigt att hålla oss inom ramen för gällande lagar och avtal.

Det här kan verka hårt, men faktum är att det är på gränsen att bärplockarna i Västerbotten har bättre villkor än fotografer just nu och det beror på att man tror att man måste acceptera kundens krav.

Så Jäkla bra förklarat!! Tänk om alla kunder kunde förstå detta direkt, så man slapp förklara i 3 timmar.!!

Mitt pris

Hej jag fotade mitt forsta brollop i juni i ar. Jag var bekant med bruden och gjorde klart att jag inte hade fotat brollop forut, men hon ville prompt ha mig for hon gillade min stil. Jag tog 500 euro for 4 timmar. Hon fick alla bilder oredigerade high res jpgs, samt ca 150 redigerade.

Det var otroligt tidskravande, jag la ned mycket tid pa planering samt otroligt mycket tid pa efterarbetningen (oredigerat ar ju aldrig riktigt oredigerat...)

Jag betalar ingen moms pa min inkomst da jag ar momsbefriad men betalar inkomst skatt pa ca 30 procent.

Det viktigaste ar att vara extremt tydlig innan for att inte fa nagra missforstand. Jag var tvungen att lamna kl 8, just nar talen holl pa som bast, men det var ok da det var klargjort redan under forsta motet.

4000 for en svensk brollopsfotograf ar lojligt billigt. Jag bor pa Malta och var nojd med mina 500 euro for 4 timmars fotande.

Mvh
Anne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar