Jag har varit medlem i Modellbilder.se som fotograf sedan i höstas. Har väl plåtat en 10 modeller och det har funkat utan krångel.
Men, häromdagen plåtade jag två modeller en kille och en tjej. Som för övrigt är kompisar. Plåtandet gick mycket bra och dagen efter satt jag i 12 timmar i sträck och redigerade bilderna på den manliga modellen. Tyckte dem var asbra och jag tänkte att han skulle bli mycket glad när han fick se dem. Tänkte även att jag skulle bränna ned många fler bilder på cd och skicka till honom än vad som stod på vårt avtal.
Sent på natten langade jag upp 16 av bilderna på min hemsida, som fungerar som en slags digital portfolio. Fick tag på honom på MSN och sa åt honom att bege sig till min hemsida och kolla på dem. Han gör det men skriver "njeeee, de här får du plocka ned så bestämmer vi tillsammans vilka som får visas på din hemsida". Jag blev helt paff. Aldrig förut hade en modell kommit med sådana krav! Här hade jag suttit i 12 timmar i sträck och till och med fått ont i armen av allt redigerande - så kommer han med ett sånt krav - kändes som jag fick ett mentalt slag i solar plexus. Ja, jag vet att jag kanske överreagerade, men jag hade gått in så mycket för att göra ett bra jobb, så hans reaktion var verkligen inte väntad. Kändes som han var väldigt otacksam. Till saken hör att den kvinnliga modellen som jag plåtade samma dag -ställer samma krav. Alltså att hon vill godkänna vilka bilder som jag får visa på min hemsida...
Känns ändå som jag har lärt mig en läxa. Måste i framtiden skriva mer detaljerade avtal där det i detalj framgår vad modell, fotograf och eventuell stylist får och inte får göra med bilderna.
Den kvinnliga modellen skrev i ett mejl till mig "Jag är väldigt kräsen av mig - därför vill jag först godkänna vilka bilder du använder på mig" . Kändes som hon insinuerade att jag själv som fotograf nog inte var så kräsen.
Viss hennes krav kan man ju förstå. Hon vill väl inte att nån bild där hon inte är till sin fördel blir offentlig. Men, samtidigt bär det emot att visa henne bilder som jag inte lagt ned arbete på och redigerat. Tar tid också att förminska och ladda upp bilder på webben som hon ska granska och godkänna.
Tänk om hon inte godkänner någon då? Då har jag gjort en jäkla massa jobb helt i onödan!
I framtiden ska det stå i avtalet att jag som fotograf fritt kan använda vilken bild jag vill...
Är det nån som har förslag på hur ett bra TFP-avtal kan se ut?
Ps. till saken hör att jag blev så uppbragt att jag i ren affekt avslutade mittt medlemskap på modellbilder... Det kanske var lite överilat, men men...