Annons

rimlig timlön att betala model?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pablo

Medlem
Hej

Vet inte om jag är i rätt forums del. men det jag undrade var om ni har några tips vad som är rimligt att betala/ta betalt för en fotosession i studio?
Inte gjort detta innan med någon "utifrån", men mina vanliga "modeller" är inte alltid lika entusiastiska som jag :)

tack för hjälpen

//Pablo

Det beror väl på modellens erfarenhet och talang också. Proffsigare modell = dyrare för att du får ut mer av det.

De få gånger jag har betalat en modell (för FAN eftersom modellen själv inte har velat använda bilderna) har summan landat på 500-700 kr för några timmar. Om det är högt eller lågt har jag ingen aning om, men båda parter har varit nöjda och det tycker jag räcker

Hej

Vet inte om jag är i rätt forums del. men det jag undrade var om ni har några tips vad som är rimligt att betala/ta betalt för en fotosession i studio?
Inte gjort detta innan med någon "utifrån", men mina vanliga "modeller" är inte alltid lika entusiastiska som jag :)

tack för hjälpen

//Pablo

Om du har en okej portfolio att visa upp kanske du via en modellagentur kan få fota någon modell som vill utöka sin portfolio gratis.?

Tänk att de måste visa f-skattsedel om Du inte ska åka på att betala sociala avgifter på summan. (för Du betalat de, väl inte svart?) ;)

TFP är ett bra sätt att använda modeller (de får bilderna och Du får öva). Att betala för modeller är ett bra sätt att få tillfälle att öva på men det finns gott om modeller som jobbar mot att få bilder också.
modellbilder.se är ett bra forum att söka på.

Tänk att de måste visa f-skattsedel om Du inte ska åka på att betala sociala avgifter på summan. (för Du betalat de, väl inte svart?) ;)
Nja, det beror på hur stort arvodet är. Om du betalar ut högst 999 kr under ett år till en person behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Och behöver alltså inte bry dig om huruvida personen har A- eller F-skatt.

Det finns 1000 tals "modeller" där ute, som saknar varesig portfolio eller referenser, vill du fota dom så är det inte så svårt. En del tar 100 skr i timmen, ett par 100 till för naket.. modellbilder.se

Men alltför ofta blir dom väl runkobjekt i slutändan..

Sen finns det dom som är helt seriösa och har ambitioner, men inte riktigt fått ihop en portfolio. Dom tycker jag bäst om att fota..

Sen finns det en annan kategori..

Ok kanon, var väl däromkring jag själv trodde. Men det kanske ger sig när man väldiskuterar det med den aktuella modellen.
nej inte betalat tidigare utan då har det varit folk man känner men som sagt då kan man inte heller ha några krav :)

Tack för era svar

Ha det
//Pablo

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar