Annons

Riktig fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)
Med en oskarp mask förändrar man negativets gråskala. Ett för hårt negativ som är svårkopierbar kan ändras till en mjukare gradation.
Det är en gammal uppfinning. Den kända porträttfotografen Rolf Winqvist
fick förbättra hudtonerna med en sådan mask. eftersom hans speciella ljussättningar gav höga negativkontraster.

Man gör en kontaktkopia av det negativet som skall maskas. För att uppnå en önskad oskärpa lägger man flera genomskinliga negativ emellan. Maskfilm gör man på lithfilm som framkallas i utspädd pappersframkallare. Vid kontaktkopiering överexponeras maskfilmen kraftigt.

Maskfilmen skall passas noggrannt ihop originalnegativet och skuggpartierna övertäcks på det viset så att man får en flackare gradation. Olika orginalnegativ kräver masker med olika täthet.
Masken skall placeras på originalnegativets blanka sida. Inpassningen måste vara perfekt.

Lyckad resultat ger en kopia med fler gråtoner och bättre skärpa.

Låter som samma princip som vid reproduktioner. Ofta under mina utbildningar får jag frågan varför det heter "oskarp mask". Det är ett ganska konstigt namn på en funktion som ska göra bilden skarpare. Skrev den här texten för ganska längesedan här på FS:


"Värdelöst vetande!
Oskarp mask.
Ganska konstigt uttryck. Begreppet uppstod långt innan bilden blev digital, redan på 50-talet.

Det kommer från en metod man använde för att få skarpare bilder vid färgseparering i reprokamera. Då fotograferade man samma bild 4 gånger genom olika färgfilter för att få fram CMYK som används vid tryckning. För att få fram Cyan ur bilden satte man ett rött filter framför linsen, för att få fram det gula använde man ett blått filter osv.

Innan man började med färgsepareringen tog man en svartvit bild (mask) på en ganska tjock film och med oskärpa.

När den bilden var klar lade man den på den oexponerade filmen. Vad som hände då var att den oskarpa masken spred ljuset på så sätt att det bildades svarta och vita konturer kring alla detaljer med hög kontrast.

När jag började jobba med digitala bilder 1982 var scannrarna utrustade med denna effekt och så småningom kom metoden in i datorerna.

1989 skaffade jag en konsol för bildretusch (Scitex) och då kom "oskarp mask" in i datorvärlden."

Visste dock inte att metoden kan tillämpas vid fotokopiering...
 
Senast ändrad:
Det här har blivit en skröna. Det enda som finns i mörkrumsbilden är ett visst mått av nostalgi och det var bättre förr neuroser.

En välgjord kopia i en bra skrivare blir minst lika bra som en dito mörkrumskopia.

Det märkliga är att ju mer det digitala fotografiet liknar en gammal mörkrumskopia desto bättre anses den vara.

Trots miljoner trådinlägg om hur brusiga kamerorna är idag.

Nu är det tur att jag både är gammal och har lång erfarenhet av bägge systemen, annars hade jag blivit diskad av analogtalibanerna.
Fast det kanske jag blir ändå. Men jag är van, jag är ateist.

Du har säkert helt rätt, förmodligen är det bara inbillning alltihopa! :)
 
Folk som strävar efter att uppfylla andras ideal kommer antagligen aldrig att lyckas ta några riktigt bra bilder.
 
En som som använder ord som analogtaliban för att beskriva en annnan person kommer jag ALDRIG att ta på allvar.
 
När man går en 2- eller 4-årig fotoutbildning, så lär man sig både den analoga och den digitala fotografin. Det är helt enkelt två olika tekniker som har sina fördelar var och en och kunskap om båda ger en komplett fotograf.

Det är en smaksak om man gillar en digital utskrift eller en kemisk kopia.
Jag själv fotograferar mestadels digitalt, men arbetet i mörkrummet känns mera som ett handverk. Men det är bara min individuella känsla.

Känsla är ett bättre ord än nostalgi. I nostalgin vill man ha tillbaka gamla tider utan att kunna göra någonting åt det. Men både mörkrumet och filmen finns kvar, så man behöver inte längta tillbaka.

Det finns inget motsatsförhållande mellan digital och analog fotografi.
Ta det som passar bäst för tillfället.
 
Senast ändrad:
En som som använder ord som analogtaliban för att beskriva en annnan person kommer jag ALDRIG att ta på allvar.
Om "analogtalibanen" är en sådan som hävdar att digitalt foto inte är "riktig fotografi" så ser jag inget fel i att kalla den för detta epitet. Fanatiker som fanatiker.
 
När man går en 2- eller 4-årig fotoutbildning, så lär man sig både den analoga och den digitala fotografin. Det är helt enkelt två olika tekniker som har sina fördelar var och en och kunskap om båda ger en komplett fotograf.

Det är en smaksak om man gillar en digital utskrift eller en kemisk kopia.
Jag själv fotograferar mestadels digitalt, men arbetet i mörkrummet känns mera som ett handverk. Men det är bara min individuella känsla.

Känsla är ett bättre ord än nostalgi. I nostalgin vill man ha tillbaka gamla tider utan att kunna göra någonting åt det. Men både mörkrumet och filmen finns kvar, så man behöver inte längta tillbaka.

Det finns inget motsatsförhållande mellan digital och analog fotografi.
Ta det som passar bäst för tillfället.

Hear, hear!
 
En som som använder ord som analogtaliban för att beskriva en annnan person kommer jag ALDRIG att ta på allvar.

Begreppet användes på FS av Tomas Engström här: http://www.fotosidan.se/blogs/bluepen/38845.htm och vidare bl.a. av Ernst Göran Westlund här: http://www.fotosidan.se/blogs/saltspring/39046.htm, och både tycker jag verkar vara väldigt kloka.

Men jag har inga problem med att du inte tar mig på allvar, tvärtom är det precis som jag vill ha det. Världen vore generellt sett bättre om folk inte tog varandra, och framförallt sig själva, på så förbaskat stort allvar. ;-)

Live and let live.
 
När man går en 2- eller 4-årig fotoutbildning, så lär man sig både den analoga och den digitala fotografin. Det är helt enkelt två olika tekniker som har sina fördelar var och en och kunskap om båda ger en komplett fotograf.

...

Nja, de flesta skolor som är inriktade på fotografi är enbart digitala idag. De som har analogt kvar är de som är mer inriktade på konst och där fotografi bara är sätt att få fram ett visst resultat.

De brukar finnas utrymme att fotografera analogt om man vill, men dessa kunskaper får eleven inhämta på egen hand. Naturligtvis finns det i regel mycket kunskap på skolorna även i analog fotografi, men det hålls ingen undervisning i det längre. Skolan jag gick slängde ut det analoga labbet samma år som jag började, dvs 2006.

/Maverick
 
De brukar finnas utrymme att fotografera analogt om man vill, men dessa kunskaper får eleven inhämta på egen hand. Naturligtvis finns det i regel mycket kunskap på skolorna även i analog fotografi, men det hålls ingen undervisning i det längre. Skolan jag gick slängde ut det analoga labbet samma år som jag började, dvs 2006.

/Maverick

Här bredvid i annonserna på fotosidan ser jag "grundkurs i fotografi, 9 veckor analogt och digitalt". Så visst undervisar man fortfarande i det, även om det digitala breder ut sig mer och mer.
 
Om "analogtalibanen" är en sådan som hävdar att digitalt foto inte är "riktig fotografi" så ser jag inget fel i att kalla den för detta epitet. Fanatiker som fanatiker.

Men vad har det med talibaner att göra, mer än att de är fanatiker på var sitt sätt? Och vilka i den här diskussionen vill du kalla talibaner? Det är väl bättre att kallade fanaitism istället för talibanism i så fall?
 
Det har redan blivit ett begrepp, det finns hälsotalibaner, volvotalibaner, pc- och mactalibaner m.m.

Taliban = fanatiker
 
Men vad har det med talibaner att göra, mer än att de är fanatiker på var sitt sätt? Och vilka i den här diskussionen vill du kalla talibaner? Det är väl bättre att kallade fanaitism istället för talibanism i så fall?
Jag trodde alla begrep att "talibaner" var ett skämtsamt epitet för människor som har en fundamentalistisk syn på något de tycker är viktigt. Fotografi till exempel.
 
Sökte lite på nätet... på ett ställe sägs att taliban betyder student eller elev, och då blev det ju fel. :)
 
Begreppet användes på FS av Tomas Engström här: http://www.fotosidan.se/blogs/bluepen/38845.htm och vidare bl.a. av Ernst Göran Westlund här: http://www.fotosidan.se/blogs/saltspring/39046.htm, och både tycker jag verkar vara väldigt kloka.

Men jag har inga problem med att du inte tar mig på allvar, tvärtom är det precis som jag vill ha det. Världen vore generellt sett bättre om folk inte tog varandra, och framförallt sig själva, på så förbaskat stort allvar. ;-)

Live and let live.

Jag skulle t.ex aldrig vilja kalla någon för digitalfascist, även om denne vore fanatiskt förhäxad och använde nedvärderande uttryck om andra bildframställningstekniker. Det vore en ren förolämpning mot en människa som envist hävdar den digitala fotografin överlägsenhet gentemot andra typer av bildframstaällning. Därför tar jag varken dig eller andra som använder det uttrycket på allvar, oavsett om man heter Ernst Göran Westlund eller Thomas Engström.
 
Nils, det är inte att någon är lyrisk över en viss teknik som avses, utan en som samtidigt ser ner på andras val och använder negativt värdeladdade ord. Dom som inte kan gilla en sak utan att idiotförklara dom som har en annan åsikt. Det är det som utmärker en fanatiker - mitt sätt är det enda rätta. Varför respektera någon som förolämpar och ser ner på mig?

Kan du inte se skillnad på det och någon sorts allmän förolämpning av t.ex. filmentusiaster så kan jag inte riktigt ta dig på allvar heller.
 
Nils, det är inte att någon är lyrisk över en viss teknik som avses, utan en som samtidigt ser ner på andras val och använder negativt värdeladdade ord. Dom som inte kan gilla en sak utan att idiotförklara dom som har en annan åsikt. Det är det som utmärker en fanatiker - mitt sätt är det enda rätta. Varför respektera någon som förolämpar och ser ner på mig?

Kan du inte se skillnad på det och någon sorts allmän förolämpning av t.ex. filmentusiaster så kan jag inte riktigt ta dig på allvar heller.

Jag tycker inte att man ska använda uttryck som andra kan känna sig förolämpade av, oavsett vad man menar. Så enkelt är det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.