Tomasz
Aktiv medlem
Jag har iofs inte gjort något tvärsäkert uttalande men kan inte låta bli att vara lite mallig. Den här bilden gjorde jag 1982 hemma i ett kolsvart kök, två dior på Cibachrome. Jag gjorde ett tjugotal det året, sedan träffade jag en tjej och brydde mig inte längre om "riktig" fotografi....
Men ni som så tvärsäkert uttalar er om hur enkelt det är att att manipulera och mixtra med bilderna i mörkrummet, har ni någonsin stått i ett sådant och försökt göra det? Det krävs både speciell utrustning och speciella kunskaper/erfarenheter/skicklighet för att göra mera utöver sådant som ligger inom fotosidans defenition av en "omanipulerad bild". Vanlig efterbelysning och skuggning med pappskivor och pjattar är ju t.ex inte manipulation enligt den defenitionen. Så försök vara lite mera ödmjuka och inte uttala er om sådant ni inte har kunskaper om. Det verkar som om många gått på myten om det "digitala mörkrummet", att det skulle vara precis samma möjligheter och lika lätt i det analoga. Ni som tror det har nog fått en hel del om bakfoten.
Så visst går det.