Jag har gått tillbaka till att fotografera analogt igen, och det mest för att det helt enkelt är roligare, det kräver mer utav mig som fotograf, sen känns det skönt att slippa all den hysteriska prylmani som det digitala mediet dras med, det tar väl inte mer än tre fyra månader innan en kamera modell är helt ute och man bör byta upp sig för att känna att man är med i racet....
Min analoga Canon F1 kamera är 34 år gammal, tillverkad i mässing och innehållande tusentals mekaniska delar, som ett äldre Schweizer ur i jämförelse, den inger en känsla av kvalitet som aldrig en modern digital kamera kan åstakoma.
Det var som en uppenbarelse att börja fota analogt igen, för det första så slutade jag omedelbart att fota motiv rakt utav och istället söka dom bästa vinklarna och perspektiven på motiven mer regelbundet, vilket genast kändes roligare och mer kreativt, att fota digitalt hade gjort mig "Latare" helt enkelt, nu menar jag inte att det stämmer in på alla, det finns med all säkerhet dom som fotar lika kreativt med digitalkameror, men avsaknaden av att se resultatet direkt gjorde att jag blev mer noga både av val utav motiv samt exponerings mätning mm.
För att inte tala om att använda endast primes igen, kan inte fatta att jag kunde gå på den niten att köpa zoom objektiv till mina digitala kameror, att fota med primes ökar ju kreativiteten oerhört, så var det i allafall för mig.
Så jag har sålt iväg all min digitala utrustning och känner mig glad och nöjd, även då det gäller min utrustning, förutom att jag funderar på att köpa ett till kamerahus, tänkte då närmast på att investera i den modernare F1new, inte för att den är modernare och har någon form av automatik, utan mest för att det skulle vara roligt att ha dom båda äldre mekaniska modellerna, för den kostar ju inte skjortan och halva armen heller trots att den troligen var betydligt dyrare att framställa än dagens motsvarighet
/kent