pial skrev:
Och vilken annan "grupp som lever ett icke norm liv" utesluts idag från möjligheten att bli adoptivförälder, enbart baserat på denna sin grupptillhörighet? Jag kan då inte komma på någon sådan grupp, om vi nu bortser från kriminella och psykiskt sjuka personer som är uppenbart olämliga för ansvaret att ta hand om ett barn.
Dessutom skulle man väl kunna säga att det inte "är norm" att vara aktivt religiös i dagens Sverige. Så tycker du att det vore rimligt att konsekvent utesluta kristna från möjligheten att bli adoptivföräldrar då?
<ironi> De lever ju inte som normala människor! Risken är stor att de indoktrinerar ungarna och så blir de religiösa också! Och då kommer samhällsutvecklingen att gå bakåt, och alla våra surt förvärvade rättigheter att leva vårt liv som vi vill, utan fördömande och tal om syndighet och "onormalt beteende" från folk som inte har med det att göra, kommer att ryka all världens väg! </ironi> Hemska tanke.
/Pia
Hej Pia,
För det första så svarar du ju delvis själv på din egen fråga. Det är riktigt, kriminella och psykiskt sjuka har svårt att bli adoptivföräldrar.
När det gäller adoption så görs alltid den sociala myndighetens bedömning utifrån barnets bästa, det är så att säga ointressant vad, eller vilken, "åkomma" föräldrarna har. Så länge den kan anses vara till skada för barnet så avvisas dessa tänkta adoptivföräldrar. Detta gör att tex handikappade i hög grad inte heller kan tillåtas bli adoptivföräldrar.
När regeringen utredde frågan om huruvida homosexuella skulle få adoptera barn eller inte så skickades frågan på remiss till en rad olika instanser. Tex så sa Socialstyrelsen, Rädda barnen, BRIS, Adoptionscentrum, Svenska läkaresällskapet, Sveriges Psykologförbund, Adopterade Koreaners förening plus en rad andra instanser Nej till möjligheten att homosexuella skulle kunna prövas som adoptivföräldrar.
Detta inte för att dessa instanser i första hand har någonting emot homosexuella utan för att de inte anser det gagna barnens bästa.
Varför inte homosexuella skulle vara bra för barn (naturligtvis generellt och inte absolut) får du fråga dessa instanser om. Själv kan jag tänka mig att deras övervägande byggs på att tex pedofili är ca 25 gånger vanligare bland homosexuella än bland heterosexuella, något som självklart inte talar till barnens fördel.
Att religion skulle föra utvecklingen bakåt har jag mycket svårt att förstå. Genom historien har religion i allmänhet fört utvecklingen framåt med några undantag naturligtvis.
Jag kan tex bara nämna att de första univesiteten i europa startades och bedrevs inom de katolska klostren. Men det finns ju naturligtvis en rad andra exempel på detta.
/D