Annons

RFSL-vykort med nazisthälsning i kyrkan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:
Generaliserar? Jag tolkar dina ganska kategoriska uttalanden som resultat av t ex en inskränkthet eller kanske rädsla.

Slå upp den etymologiska betydelsen för ordet om du är osäker.


mvh
Jaha nu så tillskriver du mig saker som jag inte har :)
Okej, jag fattar :)

Jag tolkar digg också men den tolknigen behåller jag för mig själv.
 
Johan Okker skrev:
Vad gäller kärleksbudskapet är ett av de mest centrala temata "älska din nästa såsom dig själv", att kalla det budskapet för bullshit säger tyvärr mera om dig Jaroslaw än om något annat.

Om vi lyfter ut det budskapet ur den kristna kontexten och istället tänker oss det som en normativ/etisk utgångspunkt i samhällelig/mellanmäsnklig utveckling/strävan är det fortfarande bullshit?

mvh

Okej du säger att bara för att jag tycker det kristna budskapet är bullshit så ser du ner på mig :) Det säger mer om dig än om mig.

Det budskapet är inte ett normativt utgångspunkt, att alla mäniskor är okränkbara är där emot något.
 
Johan Okker skrev:
Vilket också är - om det stämmer - är bekymmersamt/besynnerligt om hon är modig nog att göra en sådan bildsvit, få den på utställning men blir ivägskrämd av mentala dvärgar. Det lite knepigt. SvK rymmer en stor bredd och hennes verk hade ett stöd.

mvh

Det där med att SvK rymmer en stor bredd är nog en väldigt subjektiv upplevelse och stämmer kanske för de som faller inom kyrkans normanitet.

Finns flera grupper som tycker att de blir diskriminerade av kyrkan och dess medlemmar. Allt från hårdrockare till homosexuella.

Att hon klev ur kyrkan handlar inte om att vara modig utan att hon inte längre kände nån tillhörighet till den kyrkans och dess medlemmar. Den kyrkan var inte till för henne längre.

/Maverick
 
xandx skrev:
Okej du säger att bara för att jag tycker det kristna budskapet är bullshit så ser du ner på mig :) Det säger mer om dig än om mig.

Det budskapet är inte ett normativt utgångspunkt, att alla mäniskor är okränkbara är där emot något.

Nu läser du nog in saker som inte finns.

På vilket sätt skiljer sig "alla människor är okränkbara" egentligen från "älska din nästa såsom dig själv"?

Bägge budskapen är normativa och etiska utgångspunkter.


mvh
 
xandx skrev:
Jaha nu så tillskriver du mig saker som jag inte har :)
Okej, jag fattar :)

Jag tolkar digg också men den tolknigen behåller jag för mig själv.

Jag kanske har fel men du framstår inte direkt som öppen, oinskränkt, ödmjuk i ditt möte med andras åsikter?

mvh
 
Adoptioner:
Jag har försökt hålla mig utanför men jag tror jag skall delge min syn.

Man måste se till barnens bästa.

Jag tror att ett efterlängtat barn kommer att överösas av kärlek.

Men hur man än vrider det, så kommer ett homoadopterat barn förr eller senare att stöta på vuxenvärldens påtvingade normer och dess förutfattade meningar. Och det är då skadan kommer ske. Det är alltså inte föräldraparet utan alla vi andra "normala" som kommer med alla de dåliga vibbarna.

Sedan är barn grymma, sanningsenliga men grymma.

Man kan också hårddra det här med homoadoption till en rättvisefråga.
2 kvinnor KAN faktiskt skaffa barn om man nu verkligen vill (förutsatt att man kan få barn). Ett ragg på dansgolvet en kväll och det kan vara fixat. Tom oerhört gratis om man jämför med vad en adoption kostar. Tom kan man tjäna på det om man kräver ragget på underhåll.

Men det kan inte 2 män, orättvist va!

Det är min argumentation, jag är för.
 
Johan Okker skrev:
Nu läser du nog in saker som inte finns.

På vilket sätt skiljer sig "alla människor är okränkbara" egentligen från "älska din nästa såsom dig själv"?

Bägge budskapen är normativa och etiska utgångspunkter.


mvh
Om du inte älskar dig själv, skall du då ha rätten att hata andra?

Många människor har en tendens att vara självdestruktiva.

Låt mig bara klargöra en sak, jag hatar inte kristna människor, jag tycker personligen att Bibeln är bullshit, får jag tycka det?
 
Erik Schalin skrev:
Adoptioner:
Jag har försökt hålla mig utanför men jag tror jag skall delge min syn.

Man måste se till barnens bästa.

Jag tror att ett efterlängtat barn kommer att överösas av kärlek.

Men hur man än vrider det, så kommer ett homoadopterat barn förr eller senare att stöta på vuxenvärldens påtvingade normer och dess förutfattade meningar. Och det är då skadan kommer ske. Det är alltså inte föräldraparet utan alla vi andra "normala" som kommer med alla de dåliga vibbarna.

Sedan är barn grymma, sanningsenliga men grymma.

Man kan också hårddra det här med homoadoption till en rättvisefråga.
2 kvinnor KAN faktiskt skaffa barn om man nu verkligen vill (förutsatt att man kan få barn). Ett ragg på dansgolvet en kväll och det kan vara fixat. Tom oerhört gratis om man jämför med vad en adoption kostar. Tom kan man tjäna på det om man kräver ragget på underhåll.

Men det kan inte 2 män, orättvist va!

Det är min argumentation, jag är för.

http://www.youtube.com/watch?v=_qf0puHJ-KM
 
d-drum skrev:
Eh...
Nu hänger jag ärligt talat inte med.
Är detta en fråga eller?
Jag vet inte om Elisabeth Ohlosn Wallin är troende kristen (för övrigt ett uttryck som implicerar att det finns något som heter icke troende kristen, vad nu det skulle vara...(jmfr.heterosexuell homosexuell))

Det var ju inte specifikt henne jag talade om heller. Jag skrev att jag inte tycker om att någon gör narr av någon annan, som tex när homosexuella gör narr av kristna bara för att de har en speciell trosuppfattning.

För övrigt har jag svårt att tro att Elisabeth Ohlson Wallin är kristen i den meningen kyrkan menar med kristen. Vore hon det så skulle det tex vara mer passande att hon bedrev sin kampanj inom den kyrka hon är med i, och tror på, istället för offentligt. Precis som man gör i alla andra sammanhang, man bedriver inte en, för ett samfund, organisation, företag, klubb, stiftelse intern konflikt offentligt utan naturligtvis bara med de som är berörda.

/D

Fast här sker ett stor och vanligt misstag om jag minns rätt från tiden för Ecce Homo. Nästan alla utgår från att Ecce Homo är en kritik mot kyrkan och dess syn på homosexuella. I själva verket var det en gestaltning av Elisabeths tro. Hur hennes Gud var och hur hennes Jesus var. Det var igen renodlad kritik mot kyrkans gudsuppfattning eller människouppfattning.

Det är däremot bilden som tråden inleddes med. Den och ett antal andra bilder är en direkt kritik mot kyrkan.

Kyrkan och dess olika trosfund är dessutom i behov av en offentlig debatt för att återvinna nån form av förtroendekapital i från allmänheten. Så en intern nedtystad debatt är nog inte vad en PR-konsult skulle rekomendera.

/Maverick
 
xandx skrev:
Om du inte älskar dig själv, skall du då ha rätten att hata andra?

Många människor har en tendens att vara självdestruktiva.

Låt mig bara klargöra en sak, jag hatar inte kristna människor, jag tycker personligen att Bibeln är bullshit, får jag tycka det?

Självklart får du det!
Bibeln kan beskrivas som en samling skrönor och fiskehistorier blandat med historiska referenser såväl som allsköns gammal folklore från områdena runt mellanöstern. Lite som en antik Readers Digest om man så vill.

Att 'du' (det generella du) inte älskar dig själv, är det konsekvensen av att du lever i ett samhälle där vi inte älskar våra nästa som oss själva - eller lever efter idealet om allas okränkbarhet.

Låt mig också förtydliga:
Det finns inte bara en enda rätt väg till ett bättre samhälle, men fler behövs som strävar mot att vi ska leva utan att kränka varandra. Om det så handlar om att leva i någonslags kristlig efterföljselse av kärleksbudet eller att leva efter idealet om var och ens okränkbarhet så är målet ändå detsamma. Ett bättre samhälle.


mvh
 

Jorden var platt för, folk trodde att om man fördades i över 20km i timmen så skulle man dö, alla trodde att jorden var universums centrum och att solen ocj de andra planeterna snurrade runt den.

Socialstyrelsen klassade homosexualitet som en sinnesjukdom fram till 70 talet. Idag anses fortfarande homosexualitet som något fel och i många länder som tex Iran så hänger man homosexuella på torg.

Det jag tycker är mest synd är det faktum att det handlar om kärlek mellan två människor en okränkbar kärlek där gammla stofiler (enligt mig) sitter och pekar och säger att det är fel. man har kunnat bevisa till en vis del att homosexualitet genetiskt och att de flesta homosexuella inte kan vara heterosexuella, bortsett från de bisexuella. jag förstår inte varför en annan man inte kan älska en annan man och varför det skall vara skilnader i deras rättigheter som människor.
 
Att komma med ett så grovt påstående som att pedofili skulle vara 25 ggr vanligare bland homosexuella borde nog bistås med en källhänvisning.

Intressant är dock frågan om hustrumisshandel, främst ur ett genusperspektiv. Dels för att det underförstått handlar om att en man slår en kvinna, apropå normer. Dels för att det inte nödvändigsvis är heterosexuella män utan även homosexuella män i heterosexuella relationer. Låter lite konstigt kanske men det bygger på att alla homosexuella inte orkar komma ut ur garderoben och istället väljer att leva sina liv som heterosexuella.

Det är också intressant eftersom en del påstår att den typen av misshandel är lika vanlig i homosexuella förhållanden. Vilket i så fall gör att man kan ifrågasätta huruvida det är en genusfråga över huvud taget.

/Maverick
 
Johan Okker skrev:
Självklart får du det!
Bibeln kan beskrivas som en samling skrönor och fiskehistorier blandat med historiska referenser såväl som allsköns gammal folklore från områdena runt mellanöstern. Lite som en antik Readers Digest om man så vill.

Att 'du' (det generella du) inte älskar dig själv, är det konsekvensen av att du lever i ett samhälle där vi inte älskar våra nästa som oss själva - eller lever efter idealet om allas okränkbarhet.

Låt mig också förtydliga:
Det finns inte bara en enda rätt väg till ett bättre samhälle, men fler behövs som strävar mot att vi ska leva utan att kränka varandra. Om det så handlar om att leva i någonslags kristlig efterföljselse av kärleksbudet eller att leva efter idealet om var och ens okränkbarhet så är målet ändå detsamma. Ett bättre samhälle.


mvh

Ett bättre samhälle enligt mig är när homosexuella får exakt samma rättigheter som heterosexuella och alla andra som inte accepteras 100% för den delen..!

Innan dess är det inget bättre samhälle.
Jag nöjer mig inte med att leva i ett samhälle som gör skilnad på människor.
 
xandx skrev:
Ett bättre samhälle enligt mig är när homosexuella får exakt samma rättigheter som heterosexuella och alla andra som inte accepteras 100% för den delen..!

Innan dess är det inget bättre samhälle.
Jag nöjer mig inte med att leva i ett samhälle som gör skilnad på människor.

Jag skrev att målet är ett bättre samhälle. Vi är inte där, och fler behöver sträva dit.

mvh
 
En annan sak är hur många som begår självmord bara för att de tvingas leva med ett hot om att bli utfrysta av sina familjer eller vänner.

Vi kan sitta här i tryggheten och "Tycka" när det förmodligen just i denna stund någon begår självmord just på grund av att någon tycker att han är fel.

Allt som dessa människor gör är att bryta mot de samhällsnormer som vi andra håller så hårt på.

Vi hittar på ursäkter som att homosexuella är pedofiler, promiskuösa sprider AIDS osv.. bara för att hålla myten vid liv, sorligt men sant.

Vi i Sverige har kommit långt men inte tillräkligt långt.

Min syn på kristna, kanske bottnar i att min son som är handikappad fått höra från kristna att om han ber till Gud så kanske han kan gå igen. Han kommer hem och säger pappa har du syndat eftersom du fick mig..! Nu är inte alla kristna så.
 
d-drum skrev:
Onormalt är det som inte förekommer mest.
Det är tex onormalt att födas med bara ett ben.
I detta lägger ialla fall inte jag in någon värdering. Tyvärr har ju ordet onormalt fått en negativ klang men jag tycker inte det skulle vara bättre att använda tex avvikande så jag använder onormalt.

/D

Det är alltså onormalt att vara av indianskt ursprung eftersom det inte är så många av mänskligheten som tillhör den rasen? Är det även onormalt att fotografera med analoga kameror efersom de flesta idag fotograferar med digitala? Bättre vore ju i så fall att använda andra uttryck som du skriver, t.ex skild från majoritéten, eftersom ju onormal i första hand har en negativ betydelse.
 
xandx skrev:
Så homosexuella får inte adoptera för att de kan vara potentiella pedofiler :)

Jöses, jag sa inte att kristna inte får utöva sin religion, jag sa att jag är trött på att hela tiden rätta mig efter deras synsätt.

djurrättsaktivism är ingen tro.

Hej,
Det är ingen som kräver att du ska rätta dig efter den kristna tron lika lite som någon kräver att du ska vara folkpartist och medlem i Amnesty.
 
d-drum skrev:
Hej,
Det är ingen som kräver att du ska rätta dig efter den kristna tron lika lite som någon kräver att du ska vara folkpartist och medlem i Amnesty.

Nej, men när samhälet fortfarande genomsyras av kristna värderingar som blockerar människors rättigheter då typ homosexuella eller som i min sons exempel. Han hade en lärarina som var kristen och sa dessa saker till honom när han var 7 år..!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.