Heather Star skrev:
Jag kan bara säga så här då, är det inte bättra att fria än fälla om man inte vet?
Personligen så tror jag inte att homopadoption har något som hellst med samhälstrukturer att gör, det är ren och skär fördom att homosexuella skulle vara sämre föräldrar eller att barnen skulle må sämre. Alla de argumenten är så platta och utan någon som hellst backning i vare sig statistik eller psykologi.
Hej Heather star,
Det de sociala myndigheterna har at ta ställning till när det gäller adoption är huruvida de eventuellt blivande fosterföräldrarna har ett ordnat liv eller inte, fast ekonomi, eget boende, inte är dömda för brott, har en fungerande social struktur osv.
Många heterosexuella får inte bli adoptivbarnsföräldrar pga de krav som ställs från de sociala myndigheterna i Sverige och myndigheterna i det land det adopterade barnet kommer ifrån.
Detta gör naturligtvis att homosexuella inte lämpar sig som adoptivföräldrar i den meningen att det är en sexuell onormalitet liksom personer med andra onormala beteenden inte heller lämpar sig enligt de sociala myndigheterna.
Jag tror att detta är den största orsaken till diskussionen om huruvida homosexuella ska få adoptera eller ej. Alltså inte primärt homosexualiteten utan snarare det faktum att det inte är norm. Kanske skulle det bli lika stor diskussion om någon annan grupp som lever ett icke norm liv skulle vilja få rätten att adoptera.
Sedan tillbaka till det jag sett att du skriver om Kristenhet och kyrkan.
Du liksom alla människor måste faktiskt acceptera vad dessa religiösa människor väljer att tro på. Du behöver inte hålla med dem. Men att, som vissa homosexuella personer gör, hela tiden lägga sig i kyrkans åsikter och de kristnas tro när man faktiskt inte är kristen eller egentligen ens det minsta intresserad av kyrkan verkar ju inte bara som slöseri med tid utan också rätt märkligt.
De kristna har en tro, det finns ingen som kan påstå att deras tro är fel hur mycket man än personligen ogillar den. En tro är personlig och är förmodligen inte exakt likadan hos någon kristen att säga att någons personliga tro är fel är ju lika absurt som att säga att det är fel på homosexuella eller vänsterhänta eller rödhåriga eller folkpartister eller ...
Dessutom verkar det märkligt att det sker så lite argumentation mot andra trosuppfattningar från homosexuellas håll. Jag har tex aldrig sett några liknande bilder som de denna tråd egentligen handlar om tagna i en moské eller i en synagoga, varför inte det? Islam och Judendomen är ju betydligt mer dömande mot homosexuella än vad kristendomen är.
/D