Annons

RFSL-vykort med nazisthälsning i kyrkan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Det betyder alltså att de homosexuella är cancersvulsten, och därigenom är det ett påhopp mot denna "folkgrupp".

Hoho, dagens garv! :)

Förstog att din fråga var försåtlig och väntade med spänning på fortsättningen. Jag är heterosexuell men jag är ju inte min läggning. Den är bara en av mina egenskaper, talanger eller tillkortakommanden (beroende på hur man ser på den).

Edit: Jag sitter ju inte på anställningsintervjun och svarar "Heterosexuell!" på frågan vem jag är :)

/Johan
 
Magnus Wahlgren skrev:
Uppenbarligen en bra bild som fått igång en sådan här debatt.

Ja, bilden blir bara bättre ju mer man undersöker den. Jag har hittat ännu ett budskap. På tavlan står psalm 90. Jag slår upp psalmen i den svenska psalmboken antagen av 1986 års kyrkomöte och jag tar mig friheten att citera texten här:

"Blott i det öppna har du en möjlighet. Låser du om dig kvävs och förtvinar du. Ut i det fria skall du med Herren gå. Kraften fullkomnas mitt i din svaghet då.

Leva i världen omvänd till verklighet, vänd mot Guds framtid, följd av hans trofasthet. Blott i det öppna ligger din möjlighet."
 
Makten skrev:
Detta är intressant, och jag tror mig vara en av de få som försvarar pedofiler här.

Pedofili är inte fel på något sätt, så länge man inte begår övergrepp på barn.
Med det menar jag att man inte ska dömas för att man tänder på barn, så länge man inte gör dem illa.
Det är en sexuell läggning, och har inget med övergrepp att göra förrän pedofilen ifråga väljer att göra övergrepp.

Jag kan inte förstå varför man ska anses som en brottling för att man tänder på annat än det som är vedertaget. Det gäller tidelag och alla andra märkliga sexuella läggningar också.

Jag upprepar: Så länge man inte skadar någon så bör man kunna ha vilka tankar och vilken inställning som helst.

Måste lägga mig i debatten och påpeka att du har fel i detta Martin.

Pedofeli, nekrofeli mm är inte sexuella läggningar. Det är viktigt att skilja på detta.

Det finns tre olika sexuella läggningar; heterosexuell, homosexuell och bisexuell. Det finns också de som är i gränslandet, transsexuella, men inte heller detta är en sexuell läggning. Ett exempel på det är en man som känner att han är "i fel kropp" och som därför i många fall vill göra ett könsbyte. Detta skall inte förväxlas med transvestit som är ett sexuellt intresse, inte en sexuell läggning.
 
Arne S skrev:
Måste lägga mig i debatten och påpeka att du har fel i detta Martin.

Pedofeli, nekrofeli mm är inte sexuella läggningar. Det är viktigt att skilja på detta.

Det finns tre olika sexuella läggningar; heterosexuell, homosexuell och bisexuell. Det finns också de som är i gränslandet, transsexuella, men inte heller detta är en sexuell läggning. Ett exempel på det är en man som känner att han är "i fel kropp" och som därför i många fall vill göra ett könsbyte. Detta skall inte förväxlas med transvestit som är ett sexuellt intresse, inte en sexuell läggning.
Förklara gärna varför pedofili inte är en sexuell läggning. Jag är mycket intresserad av dina argument härom.
 
Makten skrev:
Pedofili är inte fel på något sätt, så länge man inte begår övergrepp på barn.
Med det menar jag att man inte ska dömas för att man tänder på barn, så länge man inte gör dem illa.

Det är klart man inte ska, då har man ju inget gjort.
Det samma gäller förövrigt enligt kyrkan för homosexuella, om man är homosexuell och inte har några sexuella kontakter så synder man inte heller.

Nu tycker jag faktisk inte dessa är jämnförbara. Men det är dom enligt biblen.
Sen är det upp till varje individ att välja om dom tror eller inte. Gör man inte det, så behöver man ju inte vara orolig över biblens definition på synd.

Niels/ som själv är sambo och därför lever i synd. Samt som dom flesta hetro- och homosexuella någon gång ägnat sig åt det biblen kaller "självbefläckelse".
 
Graal skrev:
Uttrycker jag mig kränkande mot kyrkan eller mot islam kan jag givetvis riskera att bli åtalad för hets mot folkgrupp precis som Åke Green.

Ja, och du kan även bli frikänt. Det blev Åke Green, som därmed är oskyldig till hets mot folkgrupp. I alla fall i lagens mening.
Är det inte den som gäller?
 
Niels Jörgensen skrev:
Ja, och du kan även bli frikänt. Det blev Åke Green, som därmed är oskyldig till hets mot folkgrupp. I alla fall i lagens mening.
Är det inte den som gäller?

Jo lagen gäller. Varken bibeln eller våra åsikter kan sätta sig över eller ändra på lagen. Åke Green är enligt domstolen oskyldig till hets mot folkgrupp, trots att många känner sig förolämpade och trots att många anser att det var en kränkning, bland dem åklagaren som tog upp målet. Kränkningen riktade sig inte mot personerna, bara mot deras handlande och det är ju inte straffbart enligt lagen för att ansluta sig till resonemanget. Jag är helt överens med dig. Man skulle ju nu då t.ex kunna säga att kristet religionsutövande är en cansersvulst på samhällskroppen utan att riskera att bli straffad? Då har man inte uttalat en kränkning mot de troende enligt lagen, bara menat att deras handlande enligt t.ex Karl Marx är fel, om man nu erkänner sig till den läran?
 
Makten skrev:
Förklara gärna varför pedofili inte är en sexuell läggning. Jag är mycket intresserad av dina argument härom.

Pedofili betraktas som en sexuell störning och inte som en sexuell läggning. Utan att gå in allt för djupt i det så kan jag tänka mig att en grundskillnad är att sexuell läggning (och könsidentitet) grundlägges tidigt under fosterlivet under påverkan av könshormoner och är en naturlig process i det att alla individer kommer att utveckla en viss läggning (jmfr lite med höger/vänsterhänthet). Sexuell läggning och könsidentitet har alltså med hjärnans naturliga sexualisering att göra.

En sexuell störning kan sannolikt ha en genetisk komponent men är troligen inget nödvändigt (här är jag osäker och orkar inte kolla upp). Sexuella störningar har dock även en stark social komponent och är därmed något som kan utvecklas. Barn som själva utsatts för övergrepp löper t.ex. större risk att själva utveckla en sexuell störning. En sexuell läggning kan man heller inte ändra på medan det går att behandla en sexuell störning.

Detta är väl ungefär hur man ser på det idag (utan att ha läst på). Det finns dock ganska mycket på nätet om man vill söka mer ingående information.
 
Makten skrev:
Förklara gärna varför pedofili inte är en sexuell läggning. Jag är mycket intresserad av dina argument härom.

Det är en fråga om begrepp. Som jag skrev i mitt förra inlägg finns det tre olika sexuella läggningar, hetero-bi- och homosexuell. Dessa kan, oavsett läggning, ha dragning till exempelvis barn och är då pedofil. Samma person kan också vara transperson. Eller nekrofil. Detta innebär att han/hon kan ha mer en ett sexuellt intresse/dragning. Men läggning kan man bara ha en, hetero-, bi- eller homosexuell.
Det finns även ett samlingsbegrepp för olika sexuella intressen/dragningar, tyvärr har jag glömt bort det. Får se om/när minnet kommer tillbaka...:)
 
Graal skrev:
Jo lagen gäller. Jag är helt överens med dig. Man skulle ju nu då t.ex kunna säga att kristet religionsutövande är en cansersvulst på samhällskroppen utan att riskera att bli straffad? Då har man inte uttalat en kränkning mot de troende enligt lagen, bara menat att deras handlande enligt t.ex Karl Marx är fel, om man nu erkänner sig till den läran?

Ja, där är vi helt eniga.

Vid en närmare titt på bilden i fråga, så är det en ytterst homogen grupp till höger, medan vänstergruppen består av homosexuella, handikappade, färgade osv. Någon sorts alla mot dom-bild.
 
Senast ändrad:
femton sidor.

Med risk för att någon skrivit detta redan så vill jag bara säga det att Elisabeth Ohlson Wallin är fantastisk på att få folk att reagera på sina bilder!

Först Ecce Homo & nu detta...

//Larsa
 
.Z. skrev:
femton sidor.

Med risk för att någon skrivit detta redan så vill jag bara säga det att Elisabeth Ohlson Wallin är fantastisk på att få folk att reagera på sina bilder!

Först Ecce Homo & nu detta...

//Larsa
Du har så rätt Larsa. Men det innebär inte att hon är en bra fotograf, snarare har hon näsa för vad som uppmärksammas.

Jag återkommer med grillning av er som särhåller pedofili från sexuell läggning, var så säkra.
Just nu är jag alldeles för fylld av glögg och annat;-)
 
Makten skrev:

Jag återkommer med grillning av er som särhåller pedofili från sexuell läggning, var så säkra.
Just nu är jag alldeles för fylld av glögg och annat;-)

Annars kan jag fylla på med lite glögg..gör nog det i vilket fall.
Jag återupptar gärna diskussionen, just nu tycker jag den hålls på en bra nivå. Även om jag undrar vad den har med foto att göra...:)
 
Arne S skrev:
Annars kan jag fylla på med lite glögg..gör nog det i vilket fall.
Jag återupptar gärna diskussionen, just nu tycker jag den hålls på en bra nivå. Även om jag undrar vad den har med foto att göra...:)
Haha, vafasen, klart vi måste brottas lite utanför ramarna också.

En panna Blossa starkvinsglögg och diverse vin avverkat hära... *ähum*

Jag måste i alla fall utbringa en skål för att det mörkaste dygnet på året är över, tjoflöjt:-D
 
Nu inflikar jag ett litet inlägg:

Tror ni att homosexualitet är något som måste utvecklas på genetisk basis? Eller är det om möjligt att man kan utvecklas till att bli homosexuell genom social inverkan?

Det är ganska intressant, tycker jag. Jag vill nog mena att man visst kan utveckla sin sexuella läggning genom det sätt man lever och det sätt man väljer att utforska sin sexualitet. Finns det någon vetenskaplig bevisning att den homosexuelles sexualitet utvecklas redan i fostret, eller är det kanske bara ett antagande?

Nåja, det är ju inte särskillt viktigt för personen som är okristen, eftersom att för honom/henne finns det ju ändå INGEN synd. Men för den troende, vill jag nog mena att det är synnerligen viktigt.

...och kanske intressant för diskussionen. Nu när vi ändå diskuterar om det ska vara rätt att hävda att personen som är homosexuell, kan göra sig fri från detta.

Mvh,
 
Senast ändrad:
Och här råkade jag visst inflika ett till:

Sen det här om att Åke på något vis jämnställde homosexualitet som en sjukdom, är faktiskt inte särskillt anmärkningsvärt. Han är nämligen inte den förste som jämställer synd med sjukdom!

NIELS SKREV:
"Man skulle ju nu då t.ex kunna säga att kristet religionsutövande är en cansersvulst på samhällskroppen utan att riskera att bli straffad? Då har man inte uttalat en kränkning mot de troende enligt lagen, bara menat att deras handlande enligt t.ex Karl Marx är fel, om man nu erkänner sig till den läran?"

Exakt. Och det mina goda herrar får ni göra om ni vill, jag skulle då absolut inte bli kränkt. Liknande uttalanden av Laveysatanister, ateister och humanister har man ju fått höra genom åren. Testa gå in på ett kristet forum och kolla vad dylika brukar roa sig med att skriva!

Vill än en gång poängtera att det är mycket sorgligt hur homosexuella behandlas i dagens samhälle. Ojämnställdhet är aldrig roligt!(har jag befogenhet att säga så? man och hetero som jag är=P).

Ps, tare lugnt med glöggen!

Mvh,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.