hansen2 skrev:
Mitt svar grundade sig i att jag tyckte dig mena att Bibel 2000 säger ngt helt annat om homosexualiteten än den som Green använder sig av.
Sjukdom och cancersvulst är hans egen tolkning. Däremot säger han ju inte att homosexuella automatiskt skulle ägna sig åt pedofili och tidelag.
Här hänvisar jag först till Inger Ljungs artikel. (som jag rekommenderar alla att läsa) Jag citerar:
"Först är det viktigt att säga något om Greens retoriska grepp. Innan han kommer in på sina huvudtexter bygger han upp en bild av "normalitet" med hjälp av den ena av åtminstone två skapelseberättelser i första Mosebok. Han använder sig inte oväntat av den som mest fokuserar människan och hennes relationer, nämligen den andra, som finns i 1 Mos 2. I slutet av detta kapitel står det, med orden från den nya
översättningen:
Det är därför en man lämnar sin far och mor för att leva med sin hustru, och de blir ett.
Den nya bibelöversättningen visar tydligare än 1917 års översättning att det här är en strof som snarare förklarar en företeelse än föreskriver ett beteende."
När det gäller kopplingen till pedofili säger Green så här:
"'Gosseskändare'. Redan då bibelns skrev visste Herren vad som skulle ske. Vi har upplevt det här och upplever det. Och vi förfasar oss över det. Och Paulus talar i första korintierbrevet 1 och 10 om 'perversa människor'. Och 'pervers' är översatt ifrån grundtexten som säger: 'En som ligger med pojkar'. En som ligger med pojkar. Det är perversa människor, som då bibeln talar om. Nu vill jag understryka att alla homosexuella är inte pedofiler, och alla homosexuella är inte perversa, men man öppnar ändå porten till förbjudna områden och låter synden få fäste i tankelivet. Och den som är pedofil i dag började inte som sådan, utan började helt enkelt med att byta sitt umgänge. Det var så det började."
För mig är det tydligt att Green i detta stycket försöker upprätta en koppling mellan pedofili och homosexualitet. Innan det stycket finns det omtalade stycket om cancersvulsten. Det föregås av en diskussion om normalitet och en rad hänvisningar till bibeln rörande sexuella abnormiteter:
Bibeln tar upp här och undervisar om dessa abnormiteter. Och sexuella abnormiteter är en djup cancersvulst på hela samhällskroppen. Herren vet att sexuellt förvridna människor kommer till och med att våldta djuren. Inte heller djuren går fria för människans sexuella behov och brand som är tänt i en människa utan till och med det kan man ägna sig åt.
Sjukdomsliknelsen återkommer längre ner:
Homosexualitet, det är någonting sjukt. Det är alltså en frisk och ren tanke som har blivit utbytt mot en besmittad tanke. Det är ett friskt hjärta som blivit utbytt mot ett sjukt hjärta.
Kort därefter kommer ett rent faktafel då sexuell läggning inte är något man väljer utan något som sannolikt skapas mycket tidigt under hjärnans utveckling:
Är homosexualitet något man väljer? Svar: Ja. Man väljer det, man är inte född till det. Man väljer det här helt enkelt, man byter ut det. Det är absolut på det sättet. För annars skulle det ha varit ett svek mot människor.
Redan i de inledande styckena kommer dock rena faktafel in:
Genom att legalisera partnerskap mellan män och män och kvinna och kvinna, så kommer det att skapa katastrofer helt enkelt, utan dess like. Vi ser följderna redan av det här, vi ser det genom AIDS som sprider sig. Nu är inte alla AIDS-smittade homosexuella, men det har uppstått på grund utav detta en gång i tiden. Och sedan kan naturligtvis oskyldiga människor bli smittade av denna hemska sjukdom utan att för den skull ha någonting med det som ligger bakom i detta, vad det gäller homosexualitet.
Jag är ledsen alla ni som är troende, men jag kan ärligt inte tolka hans predikan som ett kärleksbudskap. För mig är det ett budskap om intolerans, mot upplysning och väldigt cyniskt och för mig representerar det något jag ogillar väldigt mycket nämligen ideologier/religioner som utger sig för att ha tillgång till enkla förklaringar och lösningar på svåra problem och då må det vara marxism, socialkonstruktivistisk feminism eller extremreligiösa trosuppfattningar.
/David