Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RFSL-vykort med nazisthälsning i kyrkan...

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Mitt svar grundade sig i att jag tyckte dig mena att Bibel 2000 säger ngt helt annat om homosexualiteten än den som Green använder sig av.
Sjukdom och cancersvulst är hans egen tolkning. Däremot säger han ju inte att homosexuella automatiskt skulle ägna sig åt pedofili och tidelag.

Här hänvisar jag först till Inger Ljungs artikel. (som jag rekommenderar alla att läsa) Jag citerar:

"Först är det viktigt att säga något om Greens retoriska grepp. Innan han kommer in på sina huvudtexter bygger han upp en bild av "normalitet" med hjälp av den ena av åtminstone två skapelseberättelser i första Mosebok. Han använder sig inte oväntat av den som mest fokuserar människan och hennes relationer, nämligen den andra, som finns i 1 Mos 2. I slutet av detta kapitel står det, med orden från den nya
översättningen:

Det är därför en man lämnar sin far och mor för att leva med sin hustru, och de blir ett.
Den nya bibelöversättningen visar tydligare än 1917 års översättning att det här är en strof som snarare förklarar en företeelse än föreskriver ett beteende."

När det gäller kopplingen till pedofili säger Green så här:

"'Gosseskändare'. Redan då bibelns skrev visste Herren vad som skulle ske. Vi har upplevt det här och upplever det. Och vi förfasar oss över det. Och Paulus talar i första korintierbrevet 1 och 10 om 'perversa människor'. Och 'pervers' är översatt ifrån grundtexten som säger: 'En som ligger med pojkar'. En som ligger med pojkar. Det är perversa människor, som då bibeln talar om. Nu vill jag understryka att alla homosexuella är inte pedofiler, och alla homosexuella är inte perversa, men man öppnar ändå porten till förbjudna områden och låter synden få fäste i tankelivet. Och den som är pedofil i dag började inte som sådan, utan började helt enkelt med att byta sitt umgänge. Det var så det började."

För mig är det tydligt att Green i detta stycket försöker upprätta en koppling mellan pedofili och homosexualitet. Innan det stycket finns det omtalade stycket om cancersvulsten. Det föregås av en diskussion om normalitet och en rad hänvisningar till bibeln rörande sexuella abnormiteter:

Bibeln tar upp här och undervisar om dessa abnormiteter. Och sexuella abnormiteter är en djup cancersvulst på hela samhällskroppen. Herren vet att sexuellt förvridna människor kommer till och med att våldta djuren. Inte heller djuren går fria för människans sexuella behov och brand som är tänt i en människa utan till och med det kan man ägna sig åt.

Sjukdomsliknelsen återkommer längre ner:

Homosexualitet, det är någonting sjukt. Det är alltså en frisk och ren tanke som har blivit utbytt mot en besmittad tanke. Det är ett friskt hjärta som blivit utbytt mot ett sjukt hjärta.

Kort därefter kommer ett rent faktafel då sexuell läggning inte är något man väljer utan något som sannolikt skapas mycket tidigt under hjärnans utveckling:

Är homosexualitet något man väljer? Svar: Ja. Man väljer det, man är inte född till det. Man väljer det här helt enkelt, man byter ut det. Det är absolut på det sättet. För annars skulle det ha varit ett svek mot människor.

Redan i de inledande styckena kommer dock rena faktafel in:

Genom att legalisera partnerskap mellan män och män och kvinna och kvinna, så kommer det att skapa katastrofer helt enkelt, utan dess like. Vi ser följderna redan av det här, vi ser det genom AIDS som sprider sig. Nu är inte alla AIDS-smittade homosexuella, men det har uppstått på grund utav detta en gång i tiden. Och sedan kan naturligtvis oskyldiga människor bli smittade av denna hemska sjukdom utan att för den skull ha någonting med det som ligger bakom i detta, vad det gäller homosexualitet.

Jag är ledsen alla ni som är troende, men jag kan ärligt inte tolka hans predikan som ett kärleksbudskap. För mig är det ett budskap om intolerans, mot upplysning och väldigt cyniskt och för mig representerar det något jag ogillar väldigt mycket nämligen ideologier/religioner som utger sig för att ha tillgång till enkla förklaringar och lösningar på svåra problem och då må det vara marxism, socialkonstruktivistisk feminism eller extremreligiösa trosuppfattningar.

/David

jimslim84 skrev:

En annan intressant sak vore om det faktiskt kunde vara någon som var öppet homosexuell som kunde delge sina tankar om hur denne anser att bibeln eller Åke kränkt Henne/honom. Eller kanske någon som redan skrivit, faktiskt är homosexuell? Det hela blir ju lite mer intressant då, av uppenbara skäl. Tror ni inte?
Jag tror att även om de homosexuella har blivit mer accepterade sista tiden så är det en tuff tid för dem nu. Många mår dåligt och känner en skam för sin sexualitet samtidigt som det är ett hårt tryck från det egna ledigt att ställa sig upp och "komma ut" att vara stolt homosexuell. Tror alltså det är därför många ligger lågt i debatten.

Jag uppfattar Green som intolerant mot det han uppfattar som synd. Däremot kan jag inte se att han är intolerant mot 'syndaren' och det är väl där skon klämmer?

Om han ska straffas kräver det omfattande ingrepp i både religions- och yttrandefriheten vilket jag ställer mig starkt emot.

/Johan

Jag tycker nog att han missbrukar religionsfriheten. Det är en sak att predika att homosexualitet är en synd och en annan att använda liknelser med en cancersvulst på samhällskroppen.

Hade han begränsat sin predikan och hävdat att homosexualitet utifrån bibeln är en synd, hade jag godtagit det under religionsfrihet. Att likna det med en cancersvulst på samhällskroppen är som sagt en annan sak och det är i detta som jag tycker han går över gränsen.

Det är svårt att komma ifrån att andemeningen med detta är att "cancersvulsten" är något ont, något som kan botas och tas bort. Här spelar det ingen roll tycker jag att han "erbjuder" guds öppna famn och inte fördömer de homosexuella i sig.

Det hela blir ju tydligt tycker jag om man byter ut homosexualitet mot t.ex. judar eller muslimer.

/David

dJb skrev:
Jag tycker nog att han missbrukar religionsfriheten. Det är en sak att predika att homosexualitet är en synd och en annan att använda liknelser med en cancersvulst på samhällskroppen.

Återigen, lagen gör skillnad mellan sak och person. Hade han hävdat att homosexuella var cancersvulsten hade saken kommit i annan dager.

Hade han begränsat sin predikan och hävdat att homosexualitet utifrån bibeln är en synd, hade jag godtagit det under religionsfrihet. Att likna det med en cancersvulst på samhällskroppen är som sagt en annan sak och det är i detta som jag tycker han går över gränsen.

Vi må tycka vad vi vill, lagen godkänner detta.

Det är svårt att komma ifrån att andemeningen med detta är att "cancersvulsten" är något ont, något som kan botas och tas bort. Här spelar det ingen roll tycker jag att han "erbjuder" guds öppna famn och inte fördömer de homosexuella i sig.

Här insinuerar du att han menar att de homosexuella ska tas bort, de sades aldrig

Det hela blir ju tydligt tycker jag om man byter ut homosexualitet mot t.ex. judar eller muslimer.

Green talar om homosexualitet och då bör du vara intellektuellt hederlig och använda ord i samma form, förslagsvis judendom och islam.

Vi kommer nog inte längre i den här frågan. HD har sagt sitt och yttrandefriheten är orörd.

/Johan

dJb skrev:

/David
Han säger ju inte direkt att det är just homosexualitet och definitivt inte att det är homosexuella som är en cansersvulst utan att det är sexuellaabnormiteter. Sedan tar han upp sex med djur och pedofeli. (För mig är detta ingen vettig sysselsättning.)

Jo, Green talar ju faktiskt om att homosexualiteten verkligen kan botas. Han har ju en utväg som du ju också måste acceptera om du accepterar att man får säga att enligt religionen är homosexualitet en synd.

Hörde i dag på radion att en undersökning visade att självmordstankar var dubbelt så vanliga bland homosexuella. Vem i samhället erbjuder dem någon hjälp? Kyrkan gör det i alla fall men det går ju inte att bota någon som inte vill bli botad och skulle kyrkan tvinga någon till det är det ju verkligen ett brott.

Edit: Johan hann visst före

Då tycker jag ni ska gå tillbaka och läsa predikan noggrant, särskilt de två styckena som föranleder stycket om cancersvulsten. Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att "sexuella abnormiteter" syftar på fetstilen i det första citerade stycket nedan:

"I tredje moseboken, i det artonde kapitlet har jag med några versar där för att understryka Guds syn på det här... vers 22: 'Du skall inte ligga hos en man som man ligger hos en kvinna, det är en styggelse. Du skall inte beblanda dig med något djur, så att du genom detta blir du oren. Och ingen kvinna skall ha att skaffa med något djur så att hon beblandar sig med det. Det är en vederstygglighet', säger Guds ord här.

Och vi skulle kunna läsa ända fram till den trettionde versen.. vi börjar i vers 27: 'Ty alla dessa styggelser har landets inbyggare som har varit där före er, bedrivit så att landet har blivit orenat. Gör inte sådant för att landet inte må spy ut er. Om ni så orenar er, liksom det spytt ut det folk som har bott där före er. Ty var och en som gör någon av alla dessa styggelser skall utrotas ur sitt folk, ja var och en som gör sådant. Iakttag därför vad jag har befallt er att iakttag, alltså att ni inte gör efter någon av de avskyvärda stadgar som har följt före er, så orenar er genom den. Jag är Herren er Gud'.

Bibeln tar upp här och undervisar om dessa abnormiteter. Och sexuella abnormiteter är en djup cancersvulst..."

Jag har i alla fall svårt att göra en annan tolkning av vad han säger än att han även åsyftar homosexualitet i sexuella abnormiteter.

När det gäller rättegången mot Green så är det inte riktigt så solklart då HD kommer fram till att Green spritt sina uttalanden "i medvetande om att de skulle komma att uppfattas som kränkande".I lagens mening får han därför "anses ha gett uttryck för missaktning av gruppen homosexuella".

Så långt uppfyller därför Greens predikan kravet på en fällande dom men HD ställer sedan frågan "om hänsynen till religions- och yttrandefrihetsintressena skall medföra att ordet missaktning bör ges en mera restriktiv tolkning än vad som omedelbart framgår av lagtexten och dess förarbeten".

Det är den prövningen som leder HD fram till en friande dom då domstolens granskning av domar från europadomstolen tyder på att det skulle bli en friande dom.

/David

matnyttige skrev:
Jo, Green talar ju faktiskt om att homosexualiteten verkligen kan botas.
Finns det på fullt allvar fortfarande människor som tror och anser att homsexualitet kan/bör "botas"? Hur kan det vara SÅ stötande att homosexualitet existerar? Jag trodde att dagens neuroleptika var mer effektiv än så. Inte så konstigt att dessa redan utsatta individer vill ta livet av sig när de möts av den fin-fina och väl bildade inställningen från sina medmänniskor.

Bläe för er.

Erik Schalin skrev:
Nej det är en missuppfattning du har Kalle.

Ledare har använt religionen i sina syften för att utöka sin makt i religionens namn.
Hade inte religionen funnits hade dessa ledare använt ett annat verktyg.

Nja... du kan ju till o börja med fråga nissarna som snickrade långbåtar på vikingatiden vaad dom anser om kristendomens sätt att "övertala" folket om deras religion... kallas inte det krig så vet inte jag vad krig är... Eller dom spanska katolikernas härjande i sydamerika... dom stackars inkaindianerna hade inte mkt att säga till om saker o ting.. visst spanjorerna ville ha guld också.. men nog har religionen varit det primära i många krig.... Slåss inte Judarna fortfarande om deras "heliga" land?

sjost skrev:
Skall vi strunta i alla andra problem som finns i samhället innan vi löst problemen med Aids i världen då?. Skall man inte få ha åsikter om nåt annat än svälten eller krigen i världen?
Naturligtvis ska vi inte strunta i alla andra problem innan vi löst de stora frågorna och problemen. Det har jag ju aldrig påstått att vi ska.
Naturligtvis så ska du i första hand engagera dig i de homosexuellas rättigheter, tex om de ska få gifta sig eller inte eller om någon galen predikant säger något som kanske kan uppfattas som hets mot folkgrupp, innan du engagerar dig i världssvälten eller att 35% av befolkningen i Sydafrika har HIV om du anser det viktigare.

Det är väl bara det jag personligen har lite svårt att göra den prioriteringen...

Kalle_B skrev:
Nja... du kan ju till o börja med fråga nissarna som snickrade långbåtar på vikingatiden vaad dom anser om kristendomens sätt att "övertala" folket om deras religion... kallas inte det krig så vet inte jag vad krig är... Eller dom spanska katolikernas härjande i sydamerika... dom stackars inkaindianerna hade inte mkt att säga till om saker o ting.. visst spanjorerna ville ha guld också.. men nog har religionen varit det primära i många krig.... Slåss inte Judarna fortfarande om deras "heliga" land?

Det finns gott om motexempel i historien. Och rent vetenskapsfilosofiskt så räcker det ju med ett enda motexempel för att omkullkasta teorin att alla krig skulle ha med religion att göra.
Motexempel är:

Hitlertysklands invsion av Polen, Norge, Danmark, Frankrike, Holland,...

Sovjetunionens invasion av Finland under andra världskriget.

Vietnamkriget.

Falklandsökriget.

Sovjetunionens ockupation av Afhanistan.

Osv, osv...

reflux skrev:
Finns det på fullt allvar fortfarande människor som tror och anser att homsexualitet kan/bör "botas"? Hur kan det vara SÅ stötande att homosexualitet existerar? Jag trodde att dagens neuroleptika var mer effektiv än så. Inte så konstigt att dessa redan utsatta individer vill ta livet av sig när de möts av den fin-fina och väl bildade inställningen från sina medmänniskor.

Bläe för er.
Det finns människor som till och med tror att Jesus gick på vattnet. De tror även på en Gud som har kanske andra åsikter vad som är rätt o fel än en blek svensk, en aborigin i Australien eller en skäggig taliban. Ja, trot om du vill men det finns många som anser att Bibeln är Guds ord.

dJb skrev:
Jag har i alla fall svårt att göra en annan tolkning av vad han säger än att han även åsyftar homosexualitet i sexuella abnormiteter.

Det har du alldeles rätt i. Han menar också att 'sexuella abnormiteter' är en cancersvulst på samhällskroppen men du missar hans poäng. Han säger inte att *individerna* som ägnar sig åt detta är det - och det är den springande punkten.

När det gäller rättegången mot Green så är det inte riktigt så solklart då HD kommer fram till att Green spritt sina uttalanden "i medvetande om att de skulle komma att uppfattas som kränkande".I lagens mening får han därför "anses ha gett uttryck för missaktning av gruppen homosexuella".

Så långt uppfyller därför Greens predikan kravet på en fällande dom men HD ställer sedan frågan "om hänsynen till religions- och yttrandefrihetsintressena skall medföra att ordet missaktning bör ges en mera restriktiv tolkning än vad som omedelbart framgår av lagtexten och dess förarbeten".

Det är den prövningen som leder HD fram till en friande dom då domstolens granskning av domar från europadomstolen tyder på att det skulle bli en friande dom.

Det råder delade meningar om HD:s dom. En del håller på att den är riktig medan andra menar att den är feg och att det finns goda skäl att frige honom utan att hänvisa till Europadomstolen. Jag håller ju då på det sista alternativet ;)
Dels menar han inte att homosexuella individer är mindre värda än andra. Men man måste också leda i bevis att hans syfte/uppsåt var att kränka och missakta vilket jag inte kan se skäl till att det går att göra.

/Johan

hansen2 skrev:
Det har du alldeles rätt i. Han menar också att 'sexuella abnormiteter' är en cancersvulst på samhällskroppen men du missar hans poäng. Han säger inte att *individerna* som ägnar sig åt detta är det - och det är den springande punkten.
Vad är skillnaden om de nu "valt det själva"?

Jag tycker denna diskussionen står och stampar. Själv är jag inte troende, men kommer från en familj som är och kan därför mycket väl förstå de troendes argument.

Jag har lite svårare vid att förstå ni andras. Inte för att jag har nått emot homosexuella, flera av mina vänner är det.
Men att Åke Green har sagt vad han sagt står väl fast. Likaledes att han frikänts för det.

Jag vill be er byta ut ordet homosexualitet mot pedofili och sen försöka försvara det med samma argument.
Det går inte, eller hur?
Kanske dax att inse att så är biblens syn också på homosexualitet och ta avstånd från kristendomen, sen är det väl bra med det?
Som ikke troende får man ju ha vilka åsikter man vill om kyrkan, vara sig vi pratar om Svenska Kyrkan eller Pingstkyrkan, Islam, Hinduisme eller Buddism utan att behöva oroa sig för att bli anklagat för hets mot folkgrupp.

Varför ska det vara annorlunda för troende?

Citat:
"Jag vill be er byta ut ordet homosexualitet mot pedofili och sen försöka försvara det med samma argument.
Det går inte, eller hur? Kanske dax att inse att så är biblens syn också på homosexualitet och ta avstånd från kristendomen, sen är det väl bra med det?"

Läs detta en gång till. Jag tycker det är talande. Vi ska inte lägga oss i.........

"Som ikke troende får man ju ha vilka åsikter man vill om kyrkan, vara sig vi pratar om Svenska Kyrkan eller Pingstkyrkan, Islam, Hinduisme eller Buddism utan att behöva oroa sig för att bli anklagat för hets mot folkgrupp.

Varför ska det vara annorlunda för troende?"

Som icke troende eller troende är åsiktsfriheten lika och obegränsad. Det är när det gäller att uttrycka åsikterna som begränsningarna kommer in och där gäller också samma lagar för troende som icke troende. Uttrycker jag mig kränkande mot kyrkan eller mot islam kan jag givetvis riskera att bli åtalad för hets mot folkgrupp precis som Åke Green.

Jag tror de flesta behöver uppdatera sin syn på kristendomen. Det är ingen mysreligion precis, Bibeln är tämligen kategorisk i en hel del frågor.

Själv lever jag i en heterosexuell samborelation, utanför äktenskapet alltså. Jag bedriver alltså otukt och befinner mig således i samma båt som de homosexuella :)

/Johan

Niels Jörgensen skrev:
Jag vill be er byta ut ordet homosexualitet mot pedofili och sen försöka försvara det med samma argument.
Detta är intressant, och jag tror mig vara en av de få som försvarar pedofiler här.

Pedofili är inte fel på något sätt, så länge man inte begår övergrepp på barn.
Med det menar jag att man inte ska dömas för att man tänder på barn, så länge man inte gör dem illa.
Det är en sexuell läggning, och har inget med övergrepp att göra förrän pedofilen ifråga väljer att göra övergrepp.

Jag kan inte förstå varför man ska anses som en brottling för att man tänder på annat än det som är vedertaget. Det gäller tidelag och alla andra märkliga sexuella läggningar också.

Jag upprepar: Så länge man inte skadar någon så bör man kunna ha vilka tankar och vilken inställning som helst.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar