Annons

Retuschtrender på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
moose skrev:
Jag har inte sagt att det är emot reglerna!!
Jag ifrågasatte att man lägger upp en sådan bild och sen inte skriver tanken bakom denna,

Det var ju inte riktigt så du skrev. Men tanken kan ju vara så enkel att man vill ha kritik på sitt redigerings arbete. Just på dessa bilder framgår det ju med all önskvärd tydlighet att de är redigerade så tanken syns ganska tydligt.

Följer trender.... Eller får inspiration. Det är frågan.

Med steget ut ur finkulturen menade jag.
genom att erkänna ofentligt att jag gillar det som inte gillas i tråden så har jag ju blivit en av dem som man tar sig för pannan inför.

Marlene
 
Ingen fara. Jag tar alltid forumtrådar som en allmän diskussion om ett problem eller åsikt eller vad det nu månde vara det gäller. Alltså var inte mitt inlägg ett direkt svar på ditt, utan tankar kring det jag själv kommer att tänka på :)
 
Andra trender ?

Hur ser ni på andra trender då ? Såsom tex alla "skakbilder" som presenteras just nu ?
är det också "fel att hänga på" lite nyfiken blir jag eftersom jag själv fallit för just den trenden..... Eller som jag vill se det låtit mig inspireras och är modig nog att lägga ut mina stapplande försök för att få tips och hjälp att utvekla mina bilder.


Marlene
 
redrosie skrev:
Tänk att jag blir så frustrerad när någon kommer och ska bestämma vad som "är rätt eller fel".Kan vi inte överlämna det åt varje enskilld person att bestämma över sina egna bilder??Inte är det väl speciellt inspirerande att känna att något jag verkligt vill göra av mina bilder och som jag är stolt över ska sågas vid fotknölarna eg redan innan jag laddat upp bilden.Är inte valfrihet något vi istället bör kämpa för??!!
Om jag som ny kom in i dagsläget på fs så kunde jag direkt läsa att sk cutouts, bilder i sv-v med en enstaka färgad detalj,solnedångar och hund- och kattbilder göre sig icke besvär för det är fel eller uttjatat....Jag tycker det är sorgligt.
Jag röstar FÖR fotofrihet i både val av utrustning, motiv och teknik!!

Instämmer i vart enda kommatecken! Mycket bra skrivet. Om man inte gillar en bildtyp är det väl bara att bläddra vidare?

Visst trender kan vara jobbiga, men det känns nästan som om ursprungsskribenten riktar in sig på effekter som är skapade i PS. Är det så? Är en PS-kolorering värre än en handkolorering?

Och hur ställer du dig, Fredrik, till alla omotiverat lutande horisonter? Alla kryptiska beskärningar? Alla medvetet suddiga svartvita bilder och alla svartvita bilder med stenhård kontrast. Står de också på din lista över bildtyper som skall sågas? Om inte, varför?

mvh /Janne
 
Re: Andra trender ?

Kolingen skrev:
Hur ser ni på andra trender då ? Såsom tex alla "skakbilder" som presenteras just nu ?
är det också "fel att hänga på

Varje idé du får när du går och lägger dig på kvällen, varje idé du får genom att du inspirerats av en annan bild, varje bild du vill prova att göra är givetvis ok att göra. Det utvecklar dig och det utvecklar oss andra som finns på fotosidan och ser dina bilder.

Om något är en trend eller inte spelar ingen roll. Om andra gjort skakbilder så är det ändå något som är nytt för dig och därmed utvecklande för dig. Och kanske kan du utveckla skakbilder i din egen riktning och inspirera oss andra till något nytt.

Lek på! Vi andra lär oss lika mycket som du.

Hur ser ni andra på det?
 
Mycket bra exempel Pia...

..och om nu inte alla är lika duktiga som Christel så måste det väl ändå vara ok att lägga upp kolorerade bilder. Hur skall man annars lära sig?
 
Jag bläddrar ju vidare och har som sagt inte kommenterat någon av bilderna, men, avvikande åsikter måst ju också få komma fram. Jag vill inte att fotosidan.se ska bli/vara en sida där vi alla berömmer varande för hur duktiga fotografer vi är och vilka gudomliga bilder vi alla tar. Vi är olika, är på olika nivåer och tar olika vägar, kritik hjälper oss att utvecklas.

Det är slutresultatet jag bedömmer, inte vägen dit. Är bilden handkolorerad så brukar den vara bättre dock, eftersom man inte vill lägga ner så mycket tid som krävs på en dålig bild för att "rädda" den. I photoshop går det mycket fortare.

De saker du räknar upp Loj är inte sådant som jag stört mig på. En omotiverad lutande horisont är inte någon effekt som läggs på utan är en del av bilden från början. De andra sakerna är oftast mer genomtänkta förändringar, såklart finns det tråkiga bilder i de kategorierna också men jag har inte märkt något överflöd av sådana bilder.

Marlene: Klart du ska ut och skaka kameran om du vill. Tänk ut ett motiv där det skulle passa, ta ett gäng bilder, välj ut en bild som är bra men kanske kan förbättras och rådfråga fotosidan.se. Men gör dig beredd på att du kan få både positiv och negativ konstruktiv (får man hoppas) kritik. Det är iallafall så jag vill att fotosidan.se ska fungera.
 
Loj: För en saklig debatt här istället för att försöka plocka poänger genom att kommentera mina bilder. Bildkommentarerna kommer stå kvar när denna tråd fallit i glömska.
 
Fredrik Ivarsson skrev:
Jag bläddrar ju vidare och har som sagt inte kommenterat någon av bilderna, men, avvikande åsikter måst ju också få komma fram.

Har du inte genom denna tråd kommenterat alla sådana bilder?

Jag vill inte att fotosidan.se ska bli/vara en sida där vi alla berömmer varande för hur duktiga fotografer vi är och vilka gudomliga bilder vi alla tar. Vi är olika, är på olika nivåer och tar olika vägar, kritik hjälper oss att utvecklas.

Absolut. Det bästa sättet tror jag är genom kontruktiv kritik i anslutning till en specifik bild. Då undviks generaliseringar, och kritiken kan bli med specifik. Vad tror du?

Det är slutresultatet jag bedömer, inte vägen dit. Är bilden handkolorerad så brukar den vara bättre dock, eftersom man inte vill lägga ner så mycket tid som krävs på en dålig bild för att "rädda" den. I photoshop går det mycket fortare.

Jag tror folk kan sitta i dagar och slita med en bild i PS. Varför tror du de som kolorerar i PS gör det för att rädda dåliga bilder?
 
Senast ändrad:
Fredrik Ivarsson skrev:

De saker du räknar upp Loj är inte sådant som jag stört mig på. En omotiverad lutande horisont är inte någon effekt som läggs på utan är en del av bilden från början. De andra sakerna är oftast mer genomtänkta förändringar, såklart finns det tråkiga bilder i de kategorierna också men jag har inte märkt något överflöd av sådana bilder.

En effekt är det ju oavsett när den skapas. Man väljer ju om man vill ha horisonten rak eller sned och det är förmodligen någon effekt man vill ha med det.

En anledning till att du inte har mörkt något överflöd av de bildtyper jag nämner kan vara att du reagerar annorlunda så inför dem än inför de kolorerade eller "bild utanför ramarna"-bilderna.
Det beror ju på vad man gillar...

Poängen i det jag vill säga är att man troligtvis kan kategorisera de flesta bilder i olika fack. En del fack gillar man bättre än andra. Personligen ogillar jag bilder i de kategorier jag nämnde ovan, men det innebär ju inte att de bildtyperna är objektivt sett dåliga. Tvärtom anser jag att de som gillar dessa effekter skall både få skapa och betrakta dessa bilder om de så vill, utan att behöva få höra att de hänger sig åt effektsökeri... M.a.o. lite mer tolerans inför andras tycke och smak efter frågas...

mvh Janne
 
Arleklint:

Jag har kommenterat en generell effekt. Hur skulle jag gjort eftersom många anser att man måste gilla bilden för att kommentera annars ska man bläddra vidare?

En specifik kommentar på varje bild hade jag haft svårt att skriva konstruktiv utan att såga det mesta i bilden, tänkte detta skulle bli en bättre lösning.

Att det är för att rädda en bild är bara en känsla jag fått efter att studerat bilderna de senaste veckorna. Skönt med två lysande bilder från Christel och Magnus.

Loj: Jag har visst respekt och tolerans, hur är det själv? Man kan kategorisa bilder på massa olika sätt, absolut men koloreringen sticker verkligen ut.
Man ser lika många bilder oavsett om man gillar dem eller inte tror jag. Såklart skapar människor kolorerade bilder oavsett vad jag och andra tycker och det är jättebra. Men som sagt måste jag väl få säga att jag tycker att användningen ofta blir fel och man bör tänka efter innan man smackar på den? Istället för att det blir en virtuell gruppkram varje gång någon lägger upp en bild oavsett teknik.
 
Fredrik Ivarsson skrev:
Arleklint:

Jag har kommenterat en generell effekt. Hur skulle jag gjort eftersom många anser att man måste gilla bilden för att kommentera annars ska man bläddra vidare?

En specifik kommentar på varje bild hade jag haft svårt att skriva konstruktiv utan att såga det mesta i bilden, tänkte detta skulle bli en bättre lösning.

Att det är för att rädda en bild är bara en känsla jag fått efter att studerat bilderna de senaste veckorna. Skönt med två lysande bilder från Christel och Magnus.

Alla får kommentera de bilder de vill. Du behöver inte bry dig om vad "många anser".

Min poäng är att jag tror generella "sågningar" av vissa bildstilar - i detta fall tydligen delvis baserat på en känsla av att folk vill rädda dåliga bilder - skrämmer framförallt nya medlemmar från att våga prova på nyheter. Taket för vad de uppfattar som tillåtet sänks. Det är tråkigt.

Vi är nog många som har svårt att kommentera bilder i bildkategorier som inte är "våra egna". Med viss övning kan man dock utveckla sig.
 
Senast ändrad:
Men jag vill inte kalla det för bildstil eller kategori. det är en effekt som appliceras på ett motiv. Det går att lägga på både naturbilder och porträtt. Naturbilder kommenterar jag inte eftersom det inte är min stil alls och jag inte uppskattar det inte men porträtt är jag mer hemma på.
 
Fredrik Ivarsson skrev:

Marlene: Klart du ska ut och skaka kameran om du vill. Tänk ut ett motiv där det skulle passa, ta ett gäng bilder, välj ut en bild som är bra men kanske kan förbättras och rådfråga fotosidan.se. Men gör dig beredd på att du kan få både positiv och negativ konstruktiv (får man hoppas) kritik. Det är iallafall så jag vill att fotosidan.se ska fungera.

Självklart kommer jag att fortsätta göra det jag har lust med men min point var lite att hade jag läst denna tråden innan jag skaffat mig uppfatning om hur denna sidan fungerar så hade jag nog inte vågat leka så vilt som jag har gjort.

Jag tror att det är farligt för kriativiteten och upptäckarlustan att generalisera och prata om vad som passar sig och vad man bör eller inte bör.
Jag för min egen del vägrar ännu ett tag läsa om kompositionsregler gyllenesnitt mm. Kommer självklart att göra det så småning om men vill inte riskera att hämma "mitt personliga" bildseende med regler.

Jag har fått kommentaren "ser billig ut" på min colorerade bild. Jag köper till fullo att kommentatören tyckte så, har även fått förfrågan om orginalbilden inte finns. Men eftersom bilden lades ut med bildtexten Lek med PS och NI så trodde jag det framgick att det var just det jag ville få kritik på.

Självklart tar jag åt mig av en sådan här tråd jag har ju gjort en av bilderna det syftas på och kommenterat andra sådana bilder så för mig blir det inte en generell diskusion. Naturligtvis måste jag ju försvara mig. I alla generella diskusioner finns det ju människor det syftas på. Eller hur !

Marlene
 
Fredrik Ivarsson skrev:

Loj: Jag har visst respekt och tolerans, hur är det själv?

I den mån du anser att jag inte gör det får du gärna peka på det, så kan jag förklara vad jag menar. Jag har aldrig haft avsikten att vara intolerant och är det inte heller. Min grundinställning är at var och en får bli salig på sin väg. Det jag reagerar mot är inte att du ogillar vissa bilder utan att du så hårt rackar ned på dem.
Du framställer redigering i PS som något som man griper till "för att rädda bilder" och framställer det som om de som skapar sådana bilder gör det för att de inte kan bättre. Självklart har du rätt att skriva din åsikt - det är bara bra att du gör det. Men om du väljer det förhållande vis aggressiva sättet att skriva på som du gjorde i ditt inledningsanförande, får du räkna med reaktioner.

Fredrik Ivarsson skrev:

...men koloreringen sticker verkligen ut.
Man ser lika många bilder oavsett om man gillar dem eller inte tror jag.
Ja, att koloreringen sticker ut är din subjektiva upplevelse och den är säkert betingad av att du - så tolkar jag det - retar dig på fenomenet. Det är inget absolut faktum. Visst ser man lika många bilder oavsett om man gillar dem eller ej, men det man registerar och minns är starkt färgat av de värderingar, erfarenheter och upplevelser man har. Det är ett psykologiskt faktum.

När du skrev ditt ursprungliga inlägg reagerade jag inför ditt ordval mer än för din åsikt. I sakfrågan kände jag inte igen mig - jag upplever inte att det är en uppsjö av dessa bilder och ändå är det troligtvis samma bildskörd vi skummar igenom. Jag upplever å andra sidan alltför många bilder med de egenskaperna jag ovan nämnt. De bilderna sticker ut i mina ögon. Allt är subjektivt...

mvh Janne
 
Kolingen skrev:
..- Läste även någon som tog sig för pannan då någon tyckte om dessa bilder. Det är väl också att sätta sig över andras tyckande och mena att man har rätt att tycka att andras åsikt inte är rätt.

Marlene

Du kan ha menat mitt tidigare inlägg:

elohim skrev:
Mången gånger slår man sig för pannan och funderar på vad skaparen/fotografen egentligen haft för sig.
[/i]

Att mena att man har rätt att tycka att andras åsikt inte är rätt har knappast någonting med att sätta sig över andras tyckande. Man måste ju få tycka som man vill, och tycka att man har rätt. Allt är ju vinklat från den egnes syn på saker och ting.

Viktigaste poängen JAG hittils plockat på mig i debatten är:

- Ladda upp vilka bilder du vill. En idé är att ladda upp bilder som du vill ha nya idéer kring, angående t.ex. förbättring.

- Nya sorters bilder för en själv (nyskapande?) är mycket bra att ladda upp, då man kan få feedback inom just den genren.

- Alla måste kunna tolerera vad andra tycker. I denna forumtråd har jag tyvärr sett motsatsen, vilket jag tycker är synd.


Alla hanterar ju kritik olika med, vissa verkar måsta hävda sig genom att "ge tillbaka" med dåligt betyg. Vissa verkar sätta dåligt betyg för att sänka medelbetyget, på en annars mycket bra bild.

Kanske beror diskussionen lite på att det faktiskt finns utvecklingsskillnader här på fotosidan (menar då att vissa enligt klassisk mening är mer utvecklade inom området (t.ex. såsom antagligen en yrkesfotograf kan vara jämte en som bara knäppt 10 kort i hela sitt liv)).

Denna skillnad visar sig ju på bilderna. När jag tittar på bilder här på fotosidan ger jag ofta kritik på bilder som är snarlika mina egna, när det gäller miljöer och det som känslomässigt berör mig - för det är sådana bilder som jag tar, och även vill kunna bli bättre på att ta. Man lär sig även av andras misstag.

När jag testar nya tekniker hamnar jag på en helt annan nivå, och då får man börja om på nytt med att lära sig huruvuda bilden kan göras bättre eller ges andra infallsvinklar.

Därför är det VIKTIGT att det kommer upp bilder av olika typer. Det är det man lär sig på - de som man riktigt hatar - älskar - besvärar sig på.

så tycker jag. Låt mig tycka så och berätta vad DU tycker. Det är det som jag kan utvecklas genom.
 
Contax skrev:
Jag tycker inte heller att du skall blanda ihop retuschering och kolorering. Det är två helt olika saker.

mvh Christer

för att citera mig själv i inlägget jag tror du menar:

Det dumma tycker jag kommer när man lägger ned längre tid på detaljkolorering än när man står där och tar kortet.


Jag blandar inte ihop begreppen, men som någon tidigare skrev så arbetar vi alla på olika sätt. För mig är det känslan när jag tar kortet som gäller, och det är den jag vill förmedla, och få själv, när jag tittar på bilden. Sedan att jag allmänt inte gillar att retuschera bilder är ju min "stil". Självklart får man, och ska man, om man tycker det tillför sin egen kreativitet något - göra just detta.

Att retuschera för att förbättra för andra börjar dock visa sig mer och mer. Man vill prestera, man vill ta perfekta kort.


Jag struntar i det perfekta kortet - jag vill hellre få fram den "perfekta känslan" (hur man nu ska få fram/förmedla den =)
 
Fredrik skrev:

"Men jag vill inte kalla det för bildstil eller kategori. det är en effekt som appliceras på ett motiv"

Förringa inte det som andra fotografer ser på ett annat sätt än du beroende på att de har andra erfarenheter än du. Respektera deras "grej" oavsett du gillar den eller inte. I ditt inledande inlägg i denna tråd slår du mot individer som vill utvecklas. Hjälp dem istället, men sätt dig först in i det som dom gör.
 
Senast ändrad:
Eftersom allt är fel tycker jag att vi ska ta bort alla bilder och lägga ner hela fotosidan.

/Joakím
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.