Annons

Retuschtrender på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket bra Janne.
Det får ju inte bli så att vissa inte vågar ladda upp sina bilder i rädsla att dom inte ska passa på fotosidan.
Den dagen då alla bilder tilltalat alla blir nog ingen bra dag.
Så, experimentera vidare, tästa allt, se inga gränser.
Dom största fotograferna flöt aldrig med strömmen.
 
redrosie skrev:
Tänk att jag blir så frustrerad när någon kommer och ska bestämma vad som "är rätt eller fel".Kan vi inte överlämna det åt varje enskilld person att bestämma över sina egna bilder??Inte är det väl speciellt inspirerande att känna att något jag verkligt vill göra av mina bilder och som jag är stolt över ska sågas vid fotknölarna eg redan innan jag laddat upp bilden.Är inte valfrihet något vi istället bör kämpa för??!!
Om jag som ny kom in i dagsläget på fs så kunde jag direkt läsa att sk cutouts, bilder i sv-v med en enstaka färgad detalj,solnedångar och hund- och kattbilder göre sig icke besvär för det är fel eller uttjatat....Jag tycker det är sorgligt.
Jag röstar FÖR fotofrihet i både val av utrustning, motiv och teknik!!
Jag tror inte Fredrik vill bestämma vad som är rätt eller fel, utan bara luftar sina åsikter om en trend bland bilderna här på FS. Skulle du bli frustrerad om någon skrev tvärtom; att det är en bra trend med den typen av bilder? Då "bestämmer" man ju också vad som är "rätt eller fel".

Precis som du röstar för fotofrihet röstar jag för våra rättigheter att lufta våra åsikter om allt som har med fotografi att göra på den plats där det är berättigat, Fotosidans forum.

I övrigt kan jag inte mer än instämma; svartvita bilder med en liten färgdetalj, och bilder där en del av motivet går utanför ramen oftast inte tilltalar mig. Men det är min åsikt som jag och alla andra har rätt yttra, precis som medlemmar här får ladda upp sådana bilder.
 
Snabelvarg skrev:
Mycket bra Janne.Det får ju inte bli så att vissa inte vågar ladda upp sina bilder i rädsla att dom inte ska passa på fotosidan.
Tror knappast det kommer att hända. Över 10 000 medlemmar, vi kommer att ha en stor variation på bildflödet.
 
Calle S skrev:
Precis som du röstar för fotofrihet röstar jag för våra rättigheter att lufta våra åsikter om allt som har med fotografi att göra på den plats där det är berättigat, Fotosidans forum.

Absolut Calle, med en bibehållen respekt och på ett sådant sätt att ingen ny eller gammal på fotosidan skall känna att hans eller hennes experimenterande är fel eller oacceptabelt.
 
arleklint skrev:
Absolut Calle, med en bibehållen respekt och på ett sådant sätt att ingen ny eller gammal på fotosidan skall känna att hans eller hennes experimenterande är fel eller oacceptabelt.
Ja, självklart. Allt ska få sägas, utan påhopp naturligtvis. Kruxet är ju bara att vi är människor allihopa (tror jag!) och en del tar åt sig lättare än andra, och en del har lite svårare att formulera sig. Missförstånd kommer alltid att ske, och det kommer alltid att finnas sådana som inte har någon känsla för feeling överhuvudtaget gällande forumen, och kommer att trampa folk på tårna. Det har vi sett, effekten blir avstängning eller "mute" från admin.
 
Ojdå !

Kan ju bara säga att om jag råkat läsa denna tråden då jag var helt ny här på FS så hade jag nog inte stannat kvar så länge. Självklart får alla ventilera sina åsikter inte tu tal om det. Man bör dock komma ihåg att det kan vara hämmande för nybörjare att läsa om vad som "passar sig" och vad som inte är fint nog.
Alla går vi ju igenom olika faser innom bildskapandet för att utveklas åt det håll som passar individen bäst. Visst jag tillhör dem som har lagt ut en bild med ögonfärgen kvar på en i övrigt SV bild. Varför ? jo för att jag faktiskt tycker den effekten är fin och för att det är ett utmärkt sätt att leka med bilden i ett bildbehandlings program. Så min undran är har inte jag rätt inställning ?? Borde inte den bilden lagts upp för kritik ?? Nåja som väl är så är FS i stort ganska öppen för folk som leker för att lära.
 
Det var detta som jag var rädd för.
Jag gillar inte pekfinger varianter typ detta går an men så får du inte göra.
Ingen blir ju expert på direkt, alla måste väl få gå igenom en utväcklings fas.
Hur funkar kameran, vad är Photo shop, mm mm.
Kan vi inte lyfta fram dom nya intresserade fotograferna isället.
 
Var det så här man inte fick göra?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=119515&set=lp

:)

Eller är tanken att om man använder denna teknik så ska det inte vara för att rädda en dålig bild. Det kan jag isåfall hålla med om. (Garbage in, garbage out.)

Men jag personligen tycker att en bra bild kan bli bättre med den här tekniken. Därför att den förenklar bilden (bort med onödig färg) och drar blicken till en viss detalj.

Eller egentligen tycker jag så för att det känns så i magen när jag ser bilden. :))
 
Eftersom fotosidan som jag ser det är till för att alla på alla nivåer skall kunna utvecklas bör vi uttrycka oss lite mer "pedagogisk" och mindre hånfullt än vad som blev fallet i denna tråd.

Speciellt nybörjare är ju naturligtvis ytterligt sårbara för kritik. Det är något vi bör tänka på. För vi vill väl inte skrämma bort dom. Vi vill väl att de skall våga experimentera.

Tack för ett bra inlägg Marlene!
 
Jag har själv aldrig varken efterkolorerat en bild eller gjort det i photoshop.
Tekniken med efterkolorering har ju dock funnits hur länge som helst och utövats för hand i svartvita labb så att det nu görs i photoshop tycker inte jag är något fel. Att det sen blivit en mindre tränd här tycker även jag är lite överdrivet, har sett många bilder där det inte passar alls. Det viktiga är att det finns något som LYFTS FRAM i bilden med denna teknik. Som tex exemplet med flickan i filmen ovan..

Vad gäller detta med att rama en bild för att "växa ur den", gör en utställning med enbart sånna bilder så vore det rätt plats...men inte här!

Erik T
Http://travel.to/eriksgallery
 
moose skrev:
Vad gäller detta med att rama en bild för att "växa ur den", gör en utställning med enbart sånna bilder så vore det rätt plats...men inte här!

Varför inte här, är inte fotosidan en bra tummelplats för prov och försök?
 
moose skrev:


Vad gäller detta med att rama en bild för att "växa ur den", gör en utställning med enbart sånna bilder så vore det rätt plats...men inte här!


Varför inte här ?? jag har ingenstans i FS regler läst vad som är passande vad det gäller regigering Jag tycker att en del bilder gjorda med den effekten är mycket kreativa och Ja till och med fina. Nu har jag väl taget steget ut ur finkulturen genom att tycka så men nåja så är det.
 
Senast ändrad:
Oj vilken debatt det blev, skoj. Jag försökte ändå tona ner mitt första inlägg lite. Men det verkar ändå se ut som jag vill bestämma vad som läggs upp på fotosidan, så är det naturligtvis inte. Jag har inte kommenterat någon av de bilderna i fråga eftersom det skulle bli mer av ett påhopp, trodde det skulle vara lugnare att starta en tråd här. Hur skulle jag sagt att koloreringstrenden är uttjatad (enligt mig) och det är idé att tänka efter före innan man använder den utan att trampa på tårna?

Eftersom fotosidan.se ska vara utvecklande så bör som ni säger alla åsikter komma till tals. Bara halledunande och kommenterande av bilder som tilltalar en är ju inte heller utvecklande.
Jag tar hellre en 2:a i kritik med motiveringen att jag missat ljussättningen katastrofalt enligt kritikern än en 4:a med motiveringen att bilden är snygg.

Jag har inte hybris (än) och tror givetvis inte jag har tolkningsföreträde, ta mitt inlägg för vad det är och ta till er att vissa tycker effekten oftast blir tråkig eller ännu hellre ge er fan på att ta en skitläcker kolorerad bild och få mig att äta upp mina ord.

Christer Fischier: Haha, det är lugnt. Jag vet att jag gillar prettorubriker men Svenska A var det länge sen jag läste.
 
En trend jag själv ser är att om någon lägger ut ett foto som tas emot positivt, så börjar liknande foton dyka upp. Det är mest tror jag för att andra vill se om dem också kan. det är ju positivt att foton kan inspirera andra. Att sedan sätta krav på att alla foton skall vara perfekta är att säga rent ut att glada amatörer och folk med ett bildseende som är i inlärningsfasen inte är välkommna att lägga ut sina foton här. Om dem gör det så får dem kommentaren SKIT betyg 1. Hur skall då "eleven" lära sig något, när "läraren" bara har sagt SKIT ? Jaha, tänker den stackars fotografen, vad är det som är skit?
Tycker man att något är så gräsligt så är det lättare för en själv samt vänligare mot fotografen att inget säga, eller komma med en positiv uppbyggande kommentar som fotografen kan lära sig något av. Redigerade foton kommer alltid att finnas. Och visst kommer många av dessa att vara dåliga - men Rembrandt lärde sig inte måla över en natt. Lite mer uppbyggande tankar kring detta med fotograferandet eftersöks istället för att köra på med omotiverad hetsjakt. Vi skall vara glada för mångfalden, som är en skänk till oss för att få intryck och bli inspirerade. T.o.m. ett dåligt foto enligt oss kan ge inspiration till något eget - bättre. Ta bort alla de foton vi inte tycker om (alltid finns det någon på FS som tycker dåligt om ens foto) så vad finns kvar?
Man skall akta sig för att grusa andras glädje för fotograferandet genom generella kommentarer, för det kanske finns någon som tycker precis samma sak om ens egna foton. Men det är ju klart - det är ju lättare att såga andra än att själv bli sågad.
 
Magnus Wahlgren skrev:
Var det så här man inte fick göra?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=119515&set=lp

Hurra vilken fin bild! Bra komposition, fina linjer och MOTIVERAT användade av kolorerande. Bra jobbat!

Hobbe: Jag har inte sågat någon enskild. Jag har själv en kolorerad bild bland kritikbilderna. Är det att grusa för andra så fort man säger något negativt om en generell trend? Såga gärna mina bilder, med en bra motivering så kan jag ta det. Annars skulle jag inte lagt ut bilderna för kritik. Jag tar ingen annans ord för evig sanning men jag tar till mig åsikter. Ingen borde tro att det jag säger är lag, nybörjare eller räv.

Uppfattades mitt första inlägg hånfullt som Janne säger ber jag naturligtvis om ursäkt för det.
 
Senast ändrad:
mong skrev:
Håller fullständigt med dig Fredrik. Vi borde inte drabbas av folks amatörmässiga upptäkter i ps.

Jag ser även fram emot ditt nästa klagomål nästa vecka.

Du e min nya kompis.

//Jonas

Detta är väl ändå att vilja bestämma om vad som läggs ut på FS.
I en tråd blir det ju så att man samlar alla komentarer och gör sina inlägg utefter det. Läste även någon som tog sig för pannan då någon tyckte om dessa bilder. Det är väl också att sätta sig över andras tyckande och mena att man har rätt att tycka att andras åsikt inte är rätt.

Marlene
 
Fredrik Ivarsson skrev:
Uppfattades mitt första inlägg hånfullt som Janne säger ber jag naturligtvis om ursäkt för det.

Allt är lungt Fredrik, sålänge vi inte skrämmer framförallt nya från att våga leka och så länge vi inte sänker taket på fotosidan. Som jag ser det är taket väl lågt redan nu inom vissa bildkategorier.

Med all respekt för dig och all experimentlusta.

/Janne
 
Kolingen skrev:
Varför inte här ?? jag har ingenstans i FS regler läst vad som är passande vad det gäller regigering Jag tycker att en del bilder gjorda med den effekten är mycket kreativa och Ja till och med fina. Nu har jag väl taget steget ut ur finkulturen genom att tycka så men nåja så är det.

Jag har inte sagt att det är emot reglerna!!
Jag ifrågasatte att man lägger upp en sådan bild och sen inte skriver tanken bakom denna, Det står i reglerna att du skall beskriva tanken bakom bilden och det gäller väll speciellt bilder som dessa? Du har ju gjort varianten med att den växer ur ramen av en viss anledning...eller följer du bara trenden? Det är det jag vänder mig emot. Och ja, många av dessa biler är fina, men tror dom skulle vara ännu bättre i ett sammanhang!

Vilken finkultur syftar du på?
Det är ett forum där du skall säga vad du tycker! *ler*


Erik T
Http://travel.to/eriksgallery
 
moose skrev:
Jag har inte sagt att det är emot reglerna!!
Jag ifrågasatte att man lägger upp en sådan bild och sen inte skriver tanken bakom denna

Nej du skrev:
"Vad gäller detta med att rama en bild för att "växa ur den", gör en utställning med enbart sånna bilder så vore det rätt plats...men inte här!"

Varför inte här?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.