elohim
Aktiv medlem
Hobbe skrev:
Innebär det att då jag tecknar så skall jag låta bli att använda suddigummi för annars kan jag ändra hur mycket som hellst och kan jag det då är ju konsten meningslös? OK - Då kan vi slänga all konst då. En del har faktiskt gjort just redigering till en del av hela skapelseprocessen. Och då hoppas jag att fler får vara nya på detta.
Inte alltid det blir så bra, men det är då vår uppgift att tala om hur dem skall göra - inte att dem kan slänga fotot.....
Men nu misstolkade du vad jag skrivit. enligt mig är min utgångspunkt i resonemanget. Förvisso något klumpigt skrivet av mig: menade mer att "för mig" tjänar inte någon retuschering till, för det gör inte min bild bättre - enligt mig och min känsla.
Men jag förstår vad du menar, och har i tidigare inlägg skrivit att just redigering ÄR en del av skapelseprocessen (för vissa), och har ÄVEN skrivit att fler både FÅR och SKA vara nya på detta:
Elohim skrev:
Sedan att jag allmänt inte gillar att retuschera bilder är ju min "stil". Självklart får man, och ska man, om man tycker det tillför sin egen kreativitet något - göra just detta.
samt
Elohim skrev:
När jag testar nya tekniker hamnar jag på en helt annan nivå, och då får man börja om på nytt med att lära sig huruvuda bilden kan göras bättre eller ges andra infallsvinklar.
Därför är det VIKTIGT att det kommer upp bilder av olika typer. Det är det man lär sig på - de som man riktigt hatar - älskar - besvärar sig på.
Hobbe skrev:
OK - Då kan vi slänga all konst då.
Dum mening. Det var ju tvärtom mot vad jag menade. Förvisso möjligen ironi från din sida, men kanske mindre passande sådan.
Senast ändrad: