Annons

Retuschtrender på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
arleklint skrev:
Fredrik skrev:

"Men jag vill inte kalla det för bildstil eller kategori. det är en effekt som appliceras på ett motiv"

Förringa inte det som andra fotografer ser på ett annat sätt än du beroende på att de har andra erfarenheter än du. Respektera deras "grej" oavsett du gillar den eller inte. I ditt inledande inlägg i denna tråd slår du mot individer som vill utvecklas. Hjälp dem istället, men sätt dig först in i det som dom gör.

Nära på Schack Matt, där Janne! Mycket bra skrivet!

mvh en annan Janne
 
Fast vad leder ett sådant synsätt fram till? Jo en jävla konsensussörja där man som ett första steg kan avskaffa kommentarsfunktionen. För vad är det för poäng med att kommentera bilder om allt antingen är bra eller okay.

Så vill i alla fall inte jag ha det. Självklart kan man tycka illa om vissa kategorier och självklart får man även framföra denna åsikt. Dock ska man inte såga en specifik bild endast av det skälet att det är en kategori man inte gillar.

På samma sätt som att man inte ska ge sig på andras bilder bara för att man har olika åsikter. Eller hur ...!?
 
Joker skrev:
Fast vad leder ett sådant synsätt fram till?

Det leder fram till respekt och tolerans för att andra arbetar med en annan typ av bilder, och med andra verktyg än man gör själv.

Det leder till respekt för att andra har andra erfarenheter, synsätt och kunnande än man har själv.
 
Senast ändrad:
Fast nu tror jag att du rör ihop begreppen. Respekt har inte ett skit att göra med att stryka medhårs och stämma in i en allsång om att allt är bra och okay.

Däremot har respekt väldigt mycket att göra med att man ska ha förståelse för andras åsikter. Eller ännu tydligare - respektera dem.

Denna diskussion sker i ett forum och inte under en bild. Dock vill jag återigen påpeka att man inte ska såga bilder för att de är i fel kategori men man behöver trots detta inte gilla dem.
 
Men man bör inte formulera sig såsom skett inledningsvis i denna tråd. Man bör acceptera att de läggs upp och man bör inte generellt "såga" dem för att man har en "känsla" av att de görs för att justera brister i orginalbilden.

Varje generellt uttalande slår mot individer.
 
smaksak?

Hejsan (grabbar)!

Har inte orkat läsa alla inslag i den här diskussionen än, men ska strax printa ut den!

Colorerade sv-foton, är inte det en smaksak? Förr i tiden (40-/50-talet) gjordes detta för hand av fotografer direkt på fotopappret, och visst har dessa foton en viss charm. Dagens colorerade foton tycker jag personligen mindre om, men vi tycker ju olika.

När och var börjar en retusch? När jag scannar och drar en kurva över för att t ex öka kontrasten? När jag omvandlar en färgbild till sv? Svår fråga! Manipuleringen börjar ju redan i inscanningsmomentet, för vilken råscan ser ut som orginalet?ß

Själv försöker jag hålla mig så nära till "verkligheten" som möjligt, men det är upp till var och en! Vissa gillar helt enkelt fotokonst hellre!
 
Fredrik Ivarsson skrev:
...Känns som människorna som gör dessa bilder tar de första stegen i photoshop och tycker det är en häftig effekt.

Det är det inte.... [klipp]..


Håller ni med eller är jag elitistisk och trångsynt?


Partiell färgläggning har förkommit långt innan någon visste vad Adobe är.

Att du inte tycker om det har väl inte med trångsynthet eller elitism att göra - det är en fråga om tycke och smak... Däremot är du dåligt påläst.

Antar att du formulerat mer konstruktiva kommentarer till dessa bilder i bildkritiken ?
 
elohim skrev:
...Anledningen till detta är (enligt mig) att om man retuscherar en bild så kan man förändra helt. Då känns fotografering helt meningslöst, eftersom man kan göra den hur vacker som helst utan att ens tänka.

Du menar alltså på fullt allvar att du kan skapa ett mästerverk ("...hur vacker som helst..") av vilket mediokert utgångsmaterial som helst utan att ens tänka ? I så fall är du inte bara en mästare i PS utan en fotografins helbrägdagörare...
 
Joker skrev:


Däremot har respekt väldigt mycket att göra med att man ska ha förståelse för andras åsikter. Eller ännu tydligare - respektera dem.

Åsikterna är väl till fullo respekterade i denna tråd. Dock ifrågasätts sättet att presentera sina åsikter på. Var och en får tycka vad den vill eller bli salig på sin tro.

Frågan ställdes i trådens start om vi höll med ! Jag och en del andra håller inte med trådens skapare och motiverar varför, det är inte det samma som att säga att han inte får tycka det han vill, det får han så gärna.

Men man bör ju räkna med mothugg om man generaliserar och kliver upp på de högbenta hästarna. Alla är vi barn i början och upptäcker Citat - Häftiga effekter. Som med allt i livet ju mer man kan ju mer kan man leva efter "less is more" Men ibörjan av bilduptäckandet kan man nog falla i den roliga effektleken. Nåväl som med allt annat är det tufft att vara nybörjare inte nog med att man skall brottas med all teknik för att få till det, man bör även vara ganska stark och modig för att stå pall då den fria åsikten drar fram.

Marlene
 
arleklint skrev:
Jag tycker det finns tecken på intolerans i denna tråd. Jag tycker det finns tecken på att några tycker sig ha tolkningsföreträde.

Inom foto kan man ..[klipp]....

Jag tycker det är ett sunt tecken när någon vågar prova nya idéer och nya grepp. När någon vågar prova saker som han/hon kanske inte alls kunde tänka sig att göra förra veckan. Det är utvecklande för alla.

Våga bryt era vanor!

Janne - ett mycket bra inlägg - håller med till 100% Ett klimat där det är fult att prova det man inte är så bra på och fult att misslyckas har aldrig fört utvecklingen framåt.
 
janc skrev:
Du menar alltså på fullt allvar att du kan skapa ett mästerverk ("...hur vacker som helst..") av vilket mediokert utgångsmaterial som helst utan att ens tänka ? I så fall är du inte bara en mästare i PS utan en fotografins helbrägdagörare...

Vem har sagt något om PS? Som i tidigare av mig skrivna inlägg så utgår folk oftast från sig själv.

Det finns många andra datorprogram för att skapa fina bilder utan någon som helst grund. För mig kan en matematiskt uppbyggd bild såsom en fraktal vara det vakraste jag någonsin sett. Om jag skriver in ekvationen för bilden och trycker på knappen för att rendera den så är det (kanske?) jag som har skapat bilden.
 
Fredrik Ivarsson skrev:
...Hur skulle jag sagt att koloreringstrenden är uttjatad (enligt mig) och det är idé att tänka efter före innan man använder den utan att trampa på tårna?
...

Säkerligen har jag för lite tid för bildkritik men denna trend har gått mig förbi - då är trenden med höstlöv, vassruggar mm mer påtaglig...

Men å andra sidan är väl inte tanken att fotosidan ska utgöra en lagom behaglig mix för betraktaren utan ett forum för lärande ? Vad är det för fel med trender här och varför är det ett problem för dig att ett antal personer här testar samma teknik?
 
--------------------------------------------------------------------------------
elohim skrev:
...Anledningen till detta är (enligt mig) att om man retuscherar en bild så kan man förändra helt. Då känns fotografering helt meningslöst, eftersom man kan göra den hur vacker som helst utan att ens tänka.
--------------------------------------------------------------------------------


Innebär det att då jag tecknar så skall jag låta bli att använda suddigummi för annars kan jag ändra hur mycket som hellst och kan jag det då är ju konsten meningslös? OK - Då kan vi slänga all konst då. En del har faktiskt gjort just redigering till en del av hela skapelseprocessen. Och då hoppas jag att fler får vara nya på detta.
Inte alltid det blir så bra, men det är då vår uppgift att tala om hur dem skall göra - inte att dem kan slänga fotot.....
 
elohim skrev:
Vem har sagt något om PS? Som i tidigare av mig skrivna inlägg så utgår folk oftast från sig själv.

Det finns många andra datorprogram för att skapa fina bilder utan någon som helst grund. För mig kan en matematiskt uppbyggd bild såsom en fraktal vara det vakraste jag någonsin sett. Om jag skriver in ekvationen för bilden och trycker på knappen för att rendera den så är det (kanske?) jag som har skapat bilden.

Jag kanske missförstod dig men meningen "...Då känns fotografering helt meningslöst..." innebar att jag, kanske förhastat, gjorde tolkningen att du syftade på fotografiskt material. Givetvis oberoende av om du använder dator ellrer retuschfärger.

För övrigt har du giviertvis rätt i att det finns många sätt att skapa bildkonst i en dator som inte har ett fotografi som utgångspunkt. Konstruerar du en ekvation som ger en, i ditt tycke, väldigt vacker bild har du givietvis skapat den - vem skulle annars ha gjort det ?
 
Re: Re: Andra trender ?

arleklint skrev:
Varje idé du får när du går och lägger dig på kvällen, varje idé du får genom att du inspirerats av en annan bild, varje bild du vill prova att göra är givetvis ok att göra. Det utvecklar dig och det utvecklar oss andra som finns på fotosidan och ser dina bilder.

Om något är en trend eller inte spelar ingen roll. Om andra gjort skakbilder så är det ändå något som är nytt för dig och därmed utvecklande för dig. Och kanske kan du utveckla skakbilder i din egen riktning och inspirera oss andra till något nytt.

Lek på! Vi andra lär oss lika mycket som du.

Hur ser ni andra på det?

Instämmer helt och fullt - mycket bra skrivet
 
Kan ni föreställa er resultaten om ni lade en tiondel av all energi som genererats här på att fotograferas...?
 
Folk har kanske ett jobb at gåtill där de kan sitta och skriva.. Att fotografera är inte allt.. Jag lär mig nästan lika mycket här so när jag tar med kameran ut!
 
Efter att ha spenderat en halvtimme läsandes de mest trångsynta tankar och funderingar jag någonsin stött på blir min enkla slutsat är att sandlådan bara blivit större men gränserna och prestigen nu befinner sig nästan på fanatisk nivå.

Tur att inte biltillverkarna är lika trångsynta och envisa för då hade jag fått åka häst och vagn till jobbet ;) Vi har väl alla lärt oss genom lek , eller ?

Jag förstår varför den svenska aktiviteten ökar på usefilm.com och photo.net

Om Ni bara lägger hälften av er energi på att kommentera/hjälpa/inspirera istället för att klaga så får nog fotosidan upp frekvensen på kommentarerna så att vi kan lära oss av varandra, vilket jag trodde fotosidan var till för...

/Kristian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.