Kolingen skrev:
..- Läste även någon som tog sig för pannan då någon tyckte om dessa bilder. Det är väl också att sätta sig över andras tyckande och mena att man har rätt att tycka att andras åsikt inte är rätt.
Marlene
Du kan ha menat mitt tidigare inlägg:
elohim skrev:
Mången gånger slår man sig för pannan och funderar på vad skaparen/fotografen egentligen haft för sig.[/i]
Att mena att man har rätt att tycka att andras åsikt inte är rätt har knappast någonting med att sätta sig över andras tyckande. Man måste ju få tycka som man vill, och tycka att man har rätt. Allt är ju vinklat från den egnes syn på saker och ting.
Viktigaste poängen JAG hittils plockat på mig i debatten är:
- Ladda upp vilka bilder du vill. En idé är att ladda upp bilder som du vill ha nya idéer kring, angående t.ex. förbättring.
- Nya sorters bilder för en själv (nyskapande?) är mycket bra att ladda upp, då man kan få feedback inom just den genren.
- Alla måste kunna tolerera vad andra tycker. I denna forumtråd har jag tyvärr sett motsatsen, vilket jag tycker är synd.
Alla hanterar ju kritik olika med, vissa verkar måsta hävda sig genom att "ge tillbaka" med dåligt betyg. Vissa verkar sätta dåligt betyg för att sänka medelbetyget, på en annars mycket bra bild.
Kanske beror diskussionen lite på att det faktiskt finns utvecklingsskillnader här på fotosidan (menar då att vissa enligt klassisk mening är mer utvecklade inom området (t.ex. såsom antagligen en yrkesfotograf kan vara jämte en som bara knäppt 10 kort i hela sitt liv)).
Denna skillnad visar sig ju på bilderna. När jag tittar på bilder här på fotosidan ger jag ofta kritik på bilder som är snarlika mina egna, när det gäller miljöer och det som känslomässigt berör mig - för det är sådana bilder som jag tar, och även vill kunna bli bättre på att ta. Man lär sig även av andras misstag.
När jag testar nya tekniker hamnar jag på en helt annan nivå, och då får man börja om på nytt med att lära sig huruvuda bilden kan göras bättre eller ges andra infallsvinklar.
Därför är det VIKTIGT att det kommer upp bilder av olika typer. Det är det man lär sig på - de som man riktigt hatar - älskar - besvärar sig på.
så tycker jag. Låt mig tycka så och berätta vad DU tycker. Det är det som jag kan utvecklas genom.