Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Retuschtrender på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte mest på att det tydligen är vanligt med denna typ av bild just nu. Blir ju liksom inte roligt om folk ser bilden och kategoriserar den med 1000+ andra liknande bilder. Lika spännande som filmjölk.
Förbannade photoshop :)
 
Fredrik Ivarsson skrev:
Det är klart att min åsikt inte är den slutgiltiga. Bilderna som läggs ut här läggs ut för kritik, jag kritiserar genom en generell åsikt.

Jag hoppas innerligen att bilden åtminstone har någon betydelse för den som lägger ut den, annars är ju kritik bortkastad. Men i de flesta fall vinner en bild inte på effekten vi diskuterar, snarare förstörs bildkänslan. Det är det jag försöker berätta så människor ser bortom "waow, tuff effekt" när de för första gången gör den i bildbehandlingsprogrammet.

Domaren?

fortfarande 2-1 ser ingen poäng i ditt inlägg...
 
Fredrik Ivarsson skrev:
Skär du dig mycket på glaset efter att du kastat stenarna puppetm?
Nej jag har stålhud.
Nej men allvarligt. Jag såg ingen poäng till dig...
Folk lär sig och provar, nån gång är alltid första gången, klart det är tufft då?
Så det var mer 3-1...
 
Tänk att jag blir så frustrerad när någon kommer och ska bestämma vad som "är rätt eller fel".Kan vi inte överlämna det åt varje enskilld person att bestämma över sina egna bilder??Inte är det väl speciellt inspirerande att känna att något jag verkligt vill göra av mina bilder och som jag är stolt över ska sågas vid fotknölarna eg redan innan jag laddat upp bilden.Är inte valfrihet något vi istället bör kämpa för??!!
Om jag som ny kom in i dagsläget på fs så kunde jag direkt läsa att sk cutouts, bilder i sv-v med en enstaka färgad detalj,solnedångar och hund- och kattbilder göre sig icke besvär för det är fel eller uttjatat....Jag tycker det är sorgligt.
Jag röstar FÖR fotofrihet i både val av utrustning, motiv och teknik!!
 
Johan Okker skrev:
Det är väl ändå ganska kul att folk börjar leka med teknik? Sådant ör ju fotoforumets karaktär att medlemarna förväntas ladda upp bilder de önskar kritik på.


Inte så mycket att hetsa upp sig för, är inte fotosidan något av ett läroforum?

Absolut rätt!!
 
Varför klaga?

Varför klaga på alla bilder man inte tycker om, hoppa över dem och in och kommentera på de som som säger er något istället. Lägg ner lite tid på att hjälpa istället. Ni som vet hur bilder SKA vara.
Håller helt med Carola, låt folk få lägga in de bilder de vill och fram för fotofriheten.
 
men kom igen nu

maggan skrev:
Varför klaga på alla bilder man inte tycker om, hoppa över dem och in och kommentera på de som som säger er något istället. Lägg ner lite tid på att hjälpa istället. Ni som vet hur bilder SKA vara.
Håller helt med Carola, låt folk få lägga in de bilder de vill och fram för fotofriheten.

maggan, varför ska man bara ge kritik på bilder som säger en något (och med det antar jag att du menar att man gillar bilden)? så länge kritiken är konstruktiv tar åtminstone jag heller emot negativ sådan som kanske hjälper mig att, i någon mån, förbättra mitt fotograferande. negativ kritik är också hjälp.

vad gäller fredrik ivarssons inlägg så är det bara hans generella åsikt. även om jag håller med honom i sak, så är det inget säger som säger hans åsikt ska tas för dagens sanning; han är berättigad till att ha en åsikt på samma sätt som jag har all rätt i världen att ignorera den.

fredrik - som hellre sållar när han läser, än försöker kväsa åsikter hos andra
 
Nej inte alls

Nej menar inte alls bara bilder som man gillar, all konstuktiv kritik är värdefull. Det jag inte gillar är rena sågningar, jag hoppas och förmodar att alla lägger ut sina bilder här för att kunna ta god kritik.

Men jag tycker inte att man ska fördömma andras alster bara för att de inte passar det egna synsättet.
Visst får både du och Fredrik ha era egna åsikter och synsätt...men varför bara inte hoppa över de bilder som man retar sig på och ägna tiden till att skriva kontruktiva kommentarer på de bilder som man inte retar sig på.
 
Öavsett om dessa bilder är bra eller inte så är det kanske ett bra sätt för nya fotografer att bli nöjda med sina bilder. De får oxå lära sig photoshop och det är väl inte dumt?

Denna diskussion kommer ibland upp angående vatten i rörelse med lång slutartid och solnedgångar..
Det är väl bra att fotografer får exprimentera och är man relativt ny så kanske man känner sigduktig när bilderna ser proffsiga ut.. Detta i sin tur kanske leder till att man bli mer inspirerad att ta ännu fler bilder.. Då kanske man "växer ifrån" det och börjar exprimentera med bilder i sökaren istället.
 
Re: Nej inte alls

maggan skrev:

Visst får både du och Fredrik ha era egna åsikter och synsätt...men varför bara inte hoppa över de bilder som man retar sig på och ägna tiden till att skriva kontruktiva kommentarer på de bilder som man inte retar sig på.

jag har inte sagt att jag tycker annorlunda och det är inte den här frågan som tråden ursprungligen handlade om, eller hur?

/f
 
Fredrik Ivarsson skrev:
Insiktsfullt Daniel.

Tack! :)


Men måste man hoppa på trenden? Det är bara den du pratar om i ditt inlägg angående att stödja fotografer, inte fotografi som konstart i sin helhet.

Att begränsa människors frihet i allmänhet anses sällan vara en god idé i sig. Om målet är att främja en konstarts utveckling?, kvalitet?, eller integritet?, borde dagens situation, med en digital revolution där antalet utövare ständigt ökar, räknas som en lyckad väg att uppnå de målen!

Det är svårt att sätta gränser överlag, för vem skall eller kan avgöra när en bild och/eller fotograf uppfyllt motiven för att få utnyttja en viss teknik? Det hela är mycket subjektivt och varierar från person till person beroende på tidigare erfarenheter. Den mycket självkritiska skulle i detta fall aldrig publicera en bild med den "trendiga" tekniken, trots att bilden kanske är en 5:a, medan den mindre självkritiska inte skulle ha några problem med att släppa sina bilder.

Att "hoppa på trenden" grundar sig sannolikt på att man anser tekniken vara spännande och kanske tom professionell, och att den förstärker den egna upplevelsen av bildens kvalitet.

Inom alla konstgrenar tas och ges inspiration vilket är naturligt och självklart. Vissa stjäl idéer med finansiella intressen och andra vågar inte låta sig inspireras av andra med rädsla inför att undermedvetet börja stjäla andras idéer och därmed avvika från sin egen stil.

Oavsett var på skalan man själv befinner sig, är det sannolikt klokast att var och en skriver sina egna regler för vad man vill och inte vill göra infom fotografin. På så sätt får alla de som uppskattar "trendbilder" mer fotografiska upplevelser som i sin tur främjar konstartens utveckling. Trender dör ju trots allt ut av sig själva så det är inget som behöver bekämpas.

Att sedan irritation kan uppkomma är något man får ta med ro och försöka omvandla til något positivt. Varför inte rent ut av skapa en ny och unik fotografisk teknik?
 
Fredrik Ivarsson skrev:
Det sista veckorna har det kommit många bilder med en sak gemensamt, svart-vitt med en färglagd detalj. Kan inte komma på någon sådan bild som fastnat i minnet för att den var bra. Känns som människorna som gör dessa bilder tar de första stegen i photoshop och tycker det är en häftig effekt.

Det är det inte.

För att inte tala om alla som sätter oerhört pretentiösa(stavas det så?) tittlar till sina bilder. Förmodligen har dom nyss läst Svenska A och vill brilljera ;-)

Nu var jag elak >-)

mvh Christer, med glimten i ögat!
 
retuscheringssidan.se - så tycker jag:

Jag ser att många i tråden tar åt sig, blir arga på inläggets skapare och tycker att man ska få ladda upp vilka bilder man vill.

Mig veteligen så finns det inte någon (på t.ex. redaktionen) som tittar på bilderna innan de läggs ut på sidan. Alltså får man ju ladda upp vilka bilder man vill, i den bemärkelsen.

Det dumma tycker jag kommer när man lägger ned längre tid på detaljkolorering än när man står där och tar kortet. Det ser verkligen ut som det - "nu kan vi rädda bilden så den ser bra ut". Eller att fotografen helt går in för att fotografera bilder för att kunna retuschera dessa på detta sätt.

Så klart är det inget fel med detta. Givetvis ska man göra som man vill och som man tycker. Problemet är, för det första, att det är mycket svårare att ge konstruktiv kritik på en retuscherad bild än en oretuscherad. Anledningen till detta är (enligt mig) att om man retuscherar en bild så kan man förändra helt. Då känns fotografering helt meningslöst, eftersom man kan göra den hur vacker som helst utan att ens tänka.
 
elohim skrev:
Anledningen till detta är (enligt mig) att om man retuscherar en bild så kan man förändra helt. Då känns fotografering helt meningslöst, eftersom man kan göra den hur vacker som helst utan att ens tänka.


Retuscherat bilder har man gjort sedan fotografins begynnelse. Att det skulle vara mindre tillåtet nu låter märkligt i mina öron. Givetvis skall det göras på ett snyggt och smakfullt sätt, men alla är vi barn i början och vill ha kritik för det vi gör. Det är på det viset man lär sig och kan gå vidare.
Självklart skall man ange att bilden är retuscherad eller manipulerad. Men det finns ju faktiskt ett sådant val när man lägger in bilden.

mvh Christer
 
Jag tycker det finns tecken på intolerans i denna tråd. Jag tycker det finns tecken på att några tycker sig ha tolkningsföreträde.

Inom foto kan man göra bilder på en massa olika sätt. Vissa vill lägga mesta jobbet vid fotograferingstillfället, andra vill lägga största jobbet vid datorn. Vissa lägger kanske massor av arbete både vid fotograferingen och vid datorn. Alla jobbar vi på olika sätt och det är berikande.

Naturligtvis kan inte alla gilla alla bilder och alla typer av bilder. Trist vore ju om så var fallet, men jag tycker nog att det på en sida som just fotosidan skall kunna vara så högt i tak att vi respekterar våra olika sätt att jobba.

Jag tycker det är ett sunt tecken när någon vågar prova nya idéer och nya grepp. När någon vågar prova saker som han/hon kanske inte alls kunde tänka sig att göra förra veckan. Det är utvecklande för alla.

Våga bryt era vanor!
 
Alla manér blir trista och uttjatade efter ett kort tag. Så var det med lithbilderna på -60 och-tidiga -70 talet, Straxt efter lanserades tonseparation.... vem orkar se Warholes tonseparerade bilder på Marilyn Monroe längre?
På -90 talet såg vi alla vertikalpanorerade träd till dess vartenda trädbestånd var dokumenterat med oskarpa portätt av det och vi kved av åksjuka.
Nu är det kolorering av en detalj.
Lugn, det går också över.
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.