Annons

Retuscheringsartikel i Expressen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är besviken.

Att retuschera en anonym modell som inte används för att det är en viss person är en sak, men nu är det en modell som används för att hon är just Carola.
Att då förändra henne till en annan kroppsform ser jag som lite förolämpande, jag vill att den person som fotograferas är oförändrad.
Sminkretusch javisst, att dämpa ned skuggor under ögonen och ta bort en finne i pannan är en sak. Att ge henne en ny kropp är fel.

Man kunde lika gärna låta en skicklig målare skapa hennes kropp i datorn men då skulle man förstås förlora det ”fotorealistiska” i bilden.

Citat:
Tanken är att allt ska vara så autentiskt som möjligt, men självklart har vi fixat en del. Man retuscherar alltid friskt i modebilder”.

Nej, det gör man inte alltid.
Och det är en sak att hyra in Dagmar från Sweden models som modell och ge henne Fias ben.
Att använda en bild av Ulf lundell och ge honom mina händer för att de är mer uttrycksfulla är fel. Om syftet är att sälja med Ulf Lundell.

Senast ändrad:
Särskilt irriterande är det med tanke på att MQ gått ut hårt med att alla som är fotograferade för tidigare kampanjer, ”Jens, läkare of Sahlgrenska” eller, ”Nina of Vänersborg” är just autentiska personer.
Som inte skall ha blivit förändrade.

Nu känner jag mig lurad och lite trött på alla svartklädda reklamjävlar.

Carola är nog nöjd så länge hon tjänar pengar. Sist hon fick en ny datormanipulerad kropp fick hon väl skadestånd? Denna gång var det dock frivilligt. ;-)

Jag håller med dig Mipert, låt folk vara som dom är! Särskilt verkliga, kända personer.
(Fast ibland kan man ju undra om Carola är verklig :)

Mkt vettiga och klarsynta åsikter av Mikael som vanligt. Själv noterar jag att man använder begreppet manipulera för att beskriva de olika saker som gjorts. Och reklammakarna ser inte det som något negativ med begreppet, snarare tvärtom.

Tack David för de orden.

Carola är en person jag verkligen skulle vilja fotografera. Jag tycker hon blir mer attraktiv för varje år och jag har sett bilder på henne som är fantastiska.

Synd att detta skulle ske.

Jag har tittat lite mer på bilderna nu när jag varit ute och gått.

Jag är besviken igen, denna gång över ljuset i bilderna, särskilt den med fotograferna som svärmar runt henne.
Det är något blått ljus bakifrån som ger en konstig randeffekt och blå skugga på ett par ställen. Inte mycket nog för att vara en effekt utan mer som att någon glömt släcka en lampa.

Och ljuset i ansiktet är lite trist, ser ut som en som har fått lära sig att många lampor är bra men inte hur de skall användas.

Bilderna är inte dåliga men ligger klassen under vad man kan förvänta sig från en så pass stor kampanj.

mipert skrev:
Carola är en person jag verkligen skulle vilja fotografera. Jag tycker hon blir mer attraktiv för varje år och jag har sett bilder på henne som är fantastiska.

Håller med dig, Mikael. Tycker hon är betydligt mer attraktiv nu än vad hon var när hon ställde upp i melodifestivalen som 17-åring. För hon var väl 17 då?

KGS skrev:
Undrar om nån skulle känna igen Nina på gatan efter att ha sett henne på affischen... tveksamt va?

Igår satt jag med mina barn och bläddrade i gamla bilder från de senaste tio åren.
Vi hittade en bild på mig omslingrad av en kortklippt attraktiv kvinna som såg glad ut.
”Vem är det pappa”?
”Vet inte”. (Känner mig förundrad.)
”Det är jag” hördes min frus röst bakom oss.

Jag känner fortfarande inte igen henne på bilden.
Men hon var jäkligt snygg på bilden. Undrar om man kan få henne att byta frisyr igen?

mipert skrev:
...”Vem är det pappa”?
”Vet inte”. (Känner mig förundrad.)
”Det är jag” hördes min frus röst bakom oss...

Mohahahaha.. tack för dagens skratt, Mikael..

Det är INTE vad frugan vill höra ;)

Ungefär som når de varit och klippt sig... de liksom bara står där och väntar på något..då gäller det att vara snabb med svaret ;)

Förlåt.. åter till retuscheringen.

christp skrev:
Jag håller med dig Mipert, låt folk vara som dom är!

Men, jag tror inte folk vill ha Carola som hon "verkligen är"! "Carola" är väl ett koncept antar jag, ett varumärke, rent av en produkt med en viss image. "Carola" har väl inget med Carola att göra?

mipert skrev:
oss.

Jag känner fortfarande inte igen henne på bilden.
Men hon var jäkligt snygg på bilden. Undrar om man kan få henne att byta frisyr igen?

Kan du inte få in henne i Photoshop..Ler..

tack för gott skratt till morronkaffet
/
Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar