Annons

Resa till Rom - Bra fototips/ideér?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bostrom1

Aktiv medlem
Hej

Åker till Rom nu i sommar och ska såklart ta med mig kameran. Det finns ju hur mycket som helst att plåta där så roliga motiv råder det ingen brist på. Jag är väl inte så hemma på gatufoto/stadsmiljöer så jag tar mer än gärna emot tips och ideér om det samt vilken utrustning jag bör tänka på att ta med mig eller inhandla. Det jag hade tänkt ta med mig är:

Nikon D90 med ett 17-50mm f/2.8 samt ett 50mm f/1.8. Har funderat om det kan va skoj med lite filter så ev. ett polfilter tar jag med också. Man vill nog inte ta med sig alltför mycket heller då man ska bära runt på det också? Men som sagt, tips och ideér när det gäller att fota såna här miljöer (ruiner, sevärdheter, stadsmiljö etc) mottages gärna!

I Rom klarar du dej gott och väl med ditt 17-50, du behöver inget mer. 50an kan du ta med som backup eller ifall du vill väldigt kort skärpedjup till nåt. superställe för gatufoto. gatorna är smala och du kommer väldigt nära allt som har med sevärdheter att göra. ser inte vad mer du skulle behöva ifall det inte är nåt väldigt specifikt projekt du ska utföra och då vet du bäst själv vad som behövs.

Själv skulle jag ta med något mer vidvinkligt. Sist jag var där körde jag nästan bara med en Sigma 10-20.

Motiv finns hur mycket som helst. Överallt. Vad är du intresserad av?

Ruiner? Forum Romanum, Palatinen, Colosseum, Argentina, Via Appia Antica, Ostia Antica (kräver kort tågresa).

Hus? Peterskyrkan, Palazzo dÀngelo, Panteon, Palazzo Farnese...hur många som helst, överallt.

Torg? Piazza Navona, Piazza Venezia, Piazza di Fiori, ...

Människor? Fontana di Trevi, Forum Romanum, Spanska Trappan, gatulivet på kvällarna överallt i centrala stan, stranden i Ostia om det är sommar.

Gå runt bara, med öppna ögon!

Själv skulle jag ta med något mer vidvinkligt. Sist jag var där körde jag nästan bara med en Sigma 10-20.

Jag stöder mapem till fullo här. Sist jag var i en storstad, Prag, svor jag ve och förbannelse att jag inte hade min D90 med 12-24 med mig! I stället bar jag runt på en i och för sig hygglig kompakt, en Ixus, men utan rejäl vidvinkel. Jag gör aldrig om detta misstag.

Per.

har jag helt fel i att d90 har en cf på 1,5? kan inte nikon men har lite för mej det. då blir 17mm runt 25mm. jag tycker inte man behöver mer vidvinkel för rom eller mycket annat heller. ifall trådskaparn nu vill investera i mer optik så är det ju en annan sak men jag ser absolut inte att det behövs. själv skulle jag köra med 28 eller 35mm.

Det beror ju alldeles på vad man vill fota. För vanligt gatufoto, människor och folkliv är en normalzoom eller måttlig vidvinkel perfekt. Men för arkitektur och landskap, även stadslandskap, är en rejäl vidvinkel ovärdelig.

Via Urbana, Rom

Bilagor

• Via Urbana.jpg
    Via Urbana.jpg
    55.2 KB · Visningar: 404
Senast ändrad:
Tänk på att det är vansinigt mycket turister precis överallt.

Planera vad du skall fotografera och gå upp i ottan.

Det beror ju alldeles på vad man vill fota. För vanligt gatufoto, människor och folkliv är en normalzoom eller måttlig vidvinkel perfekt. Men för arkitektur och landskap, även stadslandskap, är en rejäl vidvinkel ovärdelig.

Via Urbana, Rom

vid arkitektur ja, men skulle jag vara inne för arkitektur så får man nog inhandla lite tilttar mm. Men som du ser på bilden du laddat upp är det way too much vidvinkel. förvrängningarna ser inte bra ut och det saknas kontroll över bilden. jag skulle inte rekommendera vidvinkel på riktigt lätta grunder eftersom typ 90% av det jag ser taget med vv inte helt enkelt fungerar och oftast är taskigt. med 35mm håller sej proportionerna och du kan kkoncentrera dej på att ta bra bilder som fungerar. Därför är jag starkt av den åsikten att zoomen till hands kommer att fungera utmärkt och även för det arkitekturiska. För jag har lite den känslan att t-skaparn inte är ute efter att utföra några avancerade arkitekturskildringar i bildväg?

I Rom klarar du dej gott och väl med ditt 17-50, du behöver inget mer. 50an kan du ta med som backup eller ifall du vill väldigt kort skärpedjup till nåt. superställe för gatufoto. gatorna är smala och du kommer väldigt nära allt som har med sevärdheter att göra. ser inte vad mer du skulle behöva ifall det inte är nåt väldigt specifikt projekt du ska utföra och då vet du bäst själv vad som behövs.

Ok det låter som man klarar sig mer än väl då med mina 2 objektiv. Tar mest med 50mm för att kunna köra större bländare på kvällarna samt porträtt.

Tack för alla tips. Jag funderar på att köpa ett polfilter att ta med mig också...men det kanske är rätt onödigt om man ska plåta i stadsmiljö...eller? Det är mest för himlen jag skulle vilja ha det.

Min lilla gatubíld slängde jag bara in som ett exempel på en folktom gata i Rom. Den är ganska mycket "upptiltad" elektroniskt i LR3, men jag ville inte ha helt parallella vertikaler. Medvetet komponerad med min begränsade förmåga. Riktiga T/S-gluggar är nog inget för amatörer med begränsad budget. Ursäkta offtopic, men jag måste få kommentera lite med anledning av tidigare inlägg.

Det man framför allt har nytta av vidvinkel till är om man vill ha med stora hus i trånga gaturum. Eller vill fånga "suget" i en vacker klassisk gata. Perpektivförändringarna kan, rätt utnyttjade, ge nya dimensioner till ett motiv.

Men, är man ointresserad av sådana motiv behövs det naturligtvis inte. Jag tror du klarar sig bra med det du har. En normal eller måttlig vidvinkel är aldrig fel.

Att gå ut tidigt är ett bra tips om man vill ha motiv rena från folk. Turister har ju en olycklig benägenhet att ofta flockas just framför det man vill plåta. Men ibland kan man ju vilja ta bilder på turister också...Rom är ganska kuperat och man kan ofta hitta bildvinklar som inte störs av folk genom att klättra lite. Men ett hus som Panteon, som ligger i en platt del av stan, är väldigt svårt att fånga på en bild utan horder av människor i förgrunden. Likaså alla de berömda torgen.

Ha så trevligt i Rom, och njut av staden på alla sätt!

Jag var själv i Rom nyss och valde att endast ta med mig min Nikon CoolPix P7000. Detta för att ha en lätt kamera. Vidaste brännvidd motsvarar 28 mm och jag tyckte nog jag klarade mig bra med det.

Mitt råd är att inte falla så mycket i fällan av att koncentrera sig på att fota de vanliga fotoobjekten, alltså sevärdheterna. De du kommer till skall du väl förstås fota, men ägna inte alltför mycket tid till det. Ta bilder av allt annat vardagligt som fångar ditt intresse. Människor, byggnadsdetaljer, ovanliga miljöer. Sök ditt intryck av Rom i stället för att ta de bilder alla andra tagit.

Hälsningar
Lars

PS
Jag tror inte du kommer att ha så stor nytta av ett pol-filter i Rom.

Senast ändrad:
Mitt råd är att inte falla så mycket i fällan av att koncentrera sig på att fota de vanliga fotoobjekten, alltså sevärdheterna. De du kommer till skall du väl förstås fota, men ägna inte alltför mycket tid till det. Ta bilder av allt annat vardagligt som fångar ditt intresse. Människor, byggnadsdetaljer, ovanliga miljöer. Sök ditt intryck av Rom i stället för att ta de bilder alla andra tagit.

Hälsningar
Lars

PS
Jag tror inte du kommer att ha så stor nytta av ett pol-filter i Rom.

Ok det låter som ett bra tips. Jag kommer såklart fota sevärdheterna också, men eftersom alla gör det så är det nog svårt att de bilderna sticker ut. Det är nog större chans att man fångar nåt unikt/roligt/spännande om man fotar annat också!

Hej Erik!

Jag var i Rom för ngt år sedan, kan inte direkt råda om motiv det finns ju oändligt mycket intressant att se i Rom. Min favorit var dock att gå högst upp i Peterskyrkans kupol, det är en upplevelse att blicka ut över Rom däruppifrån, se bara till att vara på plats innan dom öppnar kyrkan för dagen, ca 0800. Efter det blir det låååånga köer.
Myllret av Vespor kan ju också bli en utmaning att fotografera, förstås!

17-50:an är ju en idealglugg för resan! I Rom går man mycket och vill inte släpa på onödig vikt. Sätt på 50:an om du går ut på kvällen! Jag skulle skippat polfiltret.

Gryning och skymning kommer och försvinner snabbt som attan, planera om du vill ha bilder i fint ljus så att du inte ligger och sover när det är som finast ljus!

Jag var där i april. Det mest slående med Rom är mängden av gamla hus från antiken och framåt, samt frånvaron av bankpalats i glas och stål. Det är som Riddarholmen fast gigantiskt.

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150162040787886.303346.688342885

Jag har haft ett drygt jobb med att klura ut var bilderna är tagna. Nu kan jag inse fördelen med inbyggd GPS. Använde Minolta 7D med 24, 50 och 135 mm samt Panasonic LX3.

Nu har jag också varit där, och måste säga att det är en häftig stad! Roligt att se dina bilder! Jag körde nästan bara med mitt 17-50 med nåt undantag för 50mm inne i Castel Sant'Angelo. Det blev väl en sisådär 700 bilder så har ett roligt jobb att redigera och välja ut de som blev bra nu! Kan varmt rekommendera en resa till Rom för er som inte varit där!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar