Annons

Resa med Kamerautrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vid inchekningen "gömmer" du utrustningen. Sedan när du är innanför säkerhetskontrollern plockar du upp några taxfree-påsar som du placerar fotoprylarna i, nu har du en lätt väska och tunga taxfree-påsar. Jag har aldrig varit med att dom har stoppat någon med "för många" eller "för tunga" taxfree-påsar.

Att ”gömma” handbagaget har varit ett bra sätt, men nyligen fick jag höra att dom kan ta dig när du kliver på planet om du bär misstänkt mycket och planet är fullbokat. Skulle det hända så...

Vid inchekningen "gömmer" du utrustningen. Sedan när du är innanför säkerhetskontrollern plockar du upp några taxfree-påsar som du placerar fotoprylarna i, nu har du en lätt väska och tunga taxfree-påsar. Jag har aldrig varit med att dom har stoppat någon med "för många" eller "för tunga" taxfree-påsar.

Vad du än gör stoppa det inte i tax-free påsar. De kollas ofta eftersom de måste vara förseglade och tax-freen köpt på flygplatsen.
Har du kommit så långt som till Gaten kommer ingen kolla vikten på bagaget däremot kan de ha synpunkter om du har flera bagage eller för stora.

Skulle de mot förmodan kolla din kameraväskas vikt vid incheckningen så får du plocka ut det tyngsta och plocka på dig eller hänga över axeln. Detta räknas inte som handbagage.

Har du kommit så långt som till Gaten kommer ingen kolla vikten på bagaget däremot kan de ha synpunkter om du har flera bagage eller för stora.
Det ska du inte vara så säker på. Själv har jag mer än en gång varit med om att personal står precis när man ska boarda och tvingar passagerare som har för många/stort/tungt handbagage att dumpa väskan på en rutschkana ner till humparna som sen slänger in väskan i planets bagageutrymme.

Visst har jag varit med om att om man har många eller för stora bagage får de öka rutschkana.
Har själv fått släppa ner dem där några gånger när jag haft mer än ett handbagage.
Fast det är inte särkilt ofta det händer. De brukar köra kampanjer då och då.
Att de däremot väger bagaget har jag aldrig varit med om. De har inte ens utrustning för det vid gaten.
Sedan som jag säger t.ex ta ur 2 kameror om man har det och sätta de största objektiven på dem och stoppa några andra i fickorna. Detta räknas som personlig utrustning och får bäras ombord hängande på axeln eller i fickorna. Har man lättat sin väska från de tyngsta grejorna och inte klarar gränsen som ofta är 10 kilo så skall man nog fundera på vad man släpar med sig.
Jag flyger ofta med kameraväska som är hyfsat tung och har inte blivit nekad någon gång att ta den som handbagage trots att den ibland vägs.
Ryan Air är ju helt speciella och bör ses som ett undantag.

Jag har inte haft några problem på europeiska flygplatser och har i min Gura Gear-rygga (förövrigt den absolut bästa resesäcken jag ägt) rest med som mest 17 kilo. När jag var i Indien under februari månad så åkte jag dock dit på Indira Gandhi International i Delhi och var tvungen att väga handbagaget och det blev ett "big no-no". Det var antingen att checka in ryggan eller fördela om. Använde mig av fotovästtricket men var tvungen att packa ner en glugg (70-200) i det incheckade bagaget. Ryggan fick jag ner till 12 kg och då var de snälla och släppte igenom mig.

// Daniel

Det ska du inte vara så säker på. Själv har jag mer än en gång varit med om att personal står precis när man ska boarda och tvingar passagerare som har för många/stort/tungt handbagage att dumpa väskan på en rutschkana ner till humparna som sen slänger in väskan i planets bagageutrymme.

Det där kan man råka ut för med vissa plan som har mindre bagageutrymmet än andra. Bl a CRJ-kärror. Man får tillbaka bagaget direkt när man går ur planet. Det följer inte med det incheckade bagaget in i terminalens bagagehantering. Ingen risk att det försvinner.

Från att ha rest en hel del med kameran skulle jag vilja säga följande:
- finns inte en chans att jag packar ned grejerna i det incheckade bagaget. Det händer relativt ofta att väskor vittjas och det är svårt/omöjligt att få ersättning.
- måhända de krånglar om vikten på handbagage, men vad jag förstår handlar det om vad deras bagagehyllor pallar. De har kollat min rygga en gång på kanske 30 flygningar.
- skulle ryggan bli för tung är det bara att fylla fickorna. Mig veterligen finns det inga regler kring vad din jacka som du har på dig får väga.
- europeiska har bra reseförsäkringar till rimliga priser

Man får tillbaka bagaget direkt när man går ur planet. Det följer inte med det incheckade bagaget in i terminalens bagagehantering. Ingen risk att det försvinner.
Normalt stämmer detta, men det är inte alltid det gör det. Jag har varit med om att handbagaget inte fick åka i kabinen, för det var för tungt.
Har du något du vill ta ur innan vi tar handbagaget, frågade tjejen vid gaten.
Ja, sa jag, och sen är den inte för tung längre, sa jag, men det hjälpte inte.
Jag brukar ha kamera och vad det nu är i min vanliga kabinväska, men jag ser till att ha en del av det packat i tygkassar. De är starka nog att hålla för att bära grejet i om jag blir av med väskan.
Så jag tog kamerautrustningen på det sättet och flög vidare, men när jag kom fram till Ben Gurion lämnade de inte ut handbgaget igen vid planet utan på den vanliga bagagekarusellen. Tur jag tog med passet, för immigratonskontrollen i Israel är rätt nitisk...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar