Som många skrivit ovan varierar det hur mycket som helst, från ett tillfälle till ett annat. Det kan också vara olika regler på samma flight olika dagar, då personalen av naturliga skäl är petigare om planet är fullt till sista plats än om varje passagerare har tio stolar för sig själv.
Jag brukar ha kamera och objektiv i en vanlig handbagageväska, med små hjul på. Inuti den väskan ligger allt i tygkassar. Om jag då hamnar på en liten regionaljet, med brevinkast till bagagehyllor, så jag måste lämna väskan vid kabindörren, då tar jag ut tygkassarna och tar dem för sig själva. På så sätt är det lätt gjort, och tygkassar håller bättre än plastditon. Tyger reducerar också risken att saker gnager på varandra när de ligger i väskan. I USA flygs det en förskräcklig massa, men många linjer har just små plan, för de är ganska korta och har inte så många passagerare per gång. Plats för 50 passagerare under en 40 minuters flygning, exempelvis, innebär ett plan med mycket lite plats för bagage. Knappt plats för passagerare heller ibland.
I Wien råkade jag ut för "vägning" som bestod i att en liten spenslig dam gick omkring och provlyfte våra handbagagesväskor. Kunde hon inte "jorlötta" (skånska för att få upp något från marken) väskan fick man lämna den vid kabindörren. Hon frågade om jag ville ta ut något innan hon tog väskan. "Ja, sa jag, och sen är den inte för tung längre." Men det spelade ingen roll. Procedurer är procedurer.
"Roligast" är nog Star Alliance, som på vissa linjer tillåter två väskor som handbagage, men efter mellanlandning är det bara en som gäller. Trots att man bokar och checkar in för hela sträckan samtidigt. Så i pausen får man äta upp en väska.