Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraväskans vikt och mått vid charterflygning

Produkter
(logga in för att koppla)
Aha, såg du att du närmade dig en viktkontroll eller?

Nix, de ville väga ryggsäcken när jag checkade in den stora resväskan. Det ger inte mycket att argumentera med flygplatspersonalen, de brukar sällan ge med sig och man har som passagerare ytterst lite att sätta emot.

Har även hört att Heatrow har extremt petig flygplatspersonal som inte ser igenom fingrarna med något...

Det är som sagt lite av en chansning varje gång man är ute och flyger. Speciellt om man reser med flera telen som väger sina härliga kilon :-(

Jag önskar ibland att man skulle kunna betala för sin övervikt i handbagaget som man kan göra för det incheckade.

// Daniel
 
Det hör till undantagsfallen att de väger handbagage. Höll dock på att åka dit rejält förra året då jag skulle flyga hem från Indira Ghandi International i Delhi med Finnair. Lite omstuvning och fotovästtricket löste dock problemet, men det var svettigt ett tag.

Ja, jag kan bara påminna mig om att jag har fått handbagaget vägt på en charterresa.

Har man dyr, stöldbegärlig och känslig fotoutrustning i handbagaget bör man dock planera för att handbagaget kommer att vägas och ha en Plan B för det. Det är väldigt dåligt att skicka fotoutrustning som incheckat bagage.
 
Har även hört att Heatrow har extremt petig flygplatspersonal som inte ser igenom fingrarna med något...
Eventuellt är det regeln som man hade (och kanske fortfararande har?) i säkerhetskontrollerna på Heathrow som bara tillät en väska som handbagage. En extra liten laptopväska eller en extra liten damhandväska tilläts inte.

Vikt, mått och antalet handbagage är helt upp till flygbolagen.

Jag önskar ibland att man skulle kunna betala för sin övervikt i handbagaget som man kan göra för det incheckade.

Det är oftast inte vikten i sig som är problemet. Det är bagagehyllorna ovanför stolarna som har en begränsad kapacitet när det gäller vikt. Vid en hård landning vill man helst inte att hyllorna ska lossna och ramla ner på passagerarna.
 
Det är oftast inte vikten i sig som är problemet. Det är bagagehyllorna ovanför stolarna som har en begränsad kapacitet när det gäller vikt. Vid en hård landning vill man helst inte att hyllorna ska lossna och ramla ner på passagerarna.

Men om hyllorna inte är dimensionerade till en viss vikt är det väl vikten i sig på det som packas där på som är problemet ;)

// Daniel
 
Ja, den sammanlagda vikten av allt som ligger på hyllan.

Vikten på en enskild väska spelar ingen roll.
 
Som många skrivit ovan varierar det hur mycket som helst, från ett tillfälle till ett annat. Det kan också vara olika regler på samma flight olika dagar, då personalen av naturliga skäl är petigare om planet är fullt till sista plats än om varje passagerare har tio stolar för sig själv.

Jag brukar ha kamera och objektiv i en vanlig handbagageväska, med små hjul på. Inuti den väskan ligger allt i tygkassar. Om jag då hamnar på en liten regionaljet, med brevinkast till bagagehyllor, så jag måste lämna väskan vid kabindörren, då tar jag ut tygkassarna och tar dem för sig själva. På så sätt är det lätt gjort, och tygkassar håller bättre än plastditon. Tyger reducerar också risken att saker gnager på varandra när de ligger i väskan. I USA flygs det en förskräcklig massa, men många linjer har just små plan, för de är ganska korta och har inte så många passagerare per gång. Plats för 50 passagerare under en 40 minuters flygning, exempelvis, innebär ett plan med mycket lite plats för bagage. Knappt plats för passagerare heller ibland.

I Wien råkade jag ut för "vägning" som bestod i att en liten spenslig dam gick omkring och provlyfte våra handbagagesväskor. Kunde hon inte "jorlötta" (skånska för att få upp något från marken) väskan fick man lämna den vid kabindörren. Hon frågade om jag ville ta ut något innan hon tog väskan. "Ja, sa jag, och sen är den inte för tung längre." Men det spelade ingen roll. Procedurer är procedurer.

"Roligast" är nog Star Alliance, som på vissa linjer tillåter två väskor som handbagage, men efter mellanlandning är det bara en som gäller. Trots att man bokar och checkar in för hela sträckan samtidigt. Så i pausen får man äta upp en väska.
 
Har råkat ut för en petig säkerhetskontroll på Prestwick utanför Glasgow. Skulle flyga med RyanAir och de ville inte tillåta kameran i rem om halsen (D300 med batterigrepp och en 50/1.4). Lade ner den i en stor ficka på min jacka, varpå de kommenterade att man endast fick ha "A pocketcamera" varvid jag svarade "It fits, doesn't it?"
Jag fick gå ombord med kameran i fickan :)
 
Har råkat ut för en petig säkerhetskontroll på Prestwick utanför Glasgow. Skulle flyga med RyanAir och de ville inte tillåta kameran i rem om halsen (D300 med batterigrepp och en 50/1.4). Lade ner den i en stor ficka på min jacka, varpå de kommenterade att man endast fick ha "A pocketcamera" varvid jag svarade "It fits, doesn't it?"
Jag fick gå ombord med kameran i fickan :)

Säkerhetskontroll? De brukar inte bry sig om hur man släpar sina grejer. Huvudsaken är att allting läggs på ett kontrollerat sätt på bandet till röntgenmaskinen.
 
Som många skrivit ovan varierar det hur mycket som helst, från ett tillfälle till ett annat. Det kan också vara olika regler på samma flight olika dagar, då personalen av naturliga skäl är petigare om planet är fullt till sista plats än om varje passagerare har tio stolar för sig själv.

Jag brukar ha kamera och objektiv i en vanlig handbagageväska, med små hjul på. Inuti den väskan ligger allt i tygkassar. Om jag då hamnar på en liten regionaljet, med brevinkast till bagagehyllor, så jag måste lämna väskan vid kabindörren, då tar jag ut tygkassarna och tar dem för sig själva. På så sätt är det lätt gjort, och tygkassar håller bättre än plastditon. Tyger reducerar också risken att saker gnager på varandra när de ligger i väskan. I USA flygs det en förskräcklig massa, men många linjer har just små plan, för de är ganska korta och har inte så många passagerare per gång. Plats för 50 passagerare under en 40 minuters flygning, exempelvis, innebär ett plan med mycket lite plats för bagage. Knappt plats för passagerare heller ibland.

I Wien råkade jag ut för "vägning" som bestod i att en liten spenslig dam gick omkring och provlyfte våra handbagagesväskor. Kunde hon inte "jorlötta" (skånska för att få upp något från marken) väskan fick man lämna den vid kabindörren. Hon frågade om jag ville ta ut något innan hon tog väskan. "Ja, sa jag, och sen är den inte för tung längre." Men det spelade ingen roll. Procedurer är procedurer.

"Roligast" är nog Star Alliance, som på vissa linjer tillåter två väskor som handbagage, men efter mellanlandning är det bara en som gäller. Trots att man bokar och checkar in för hela sträckan samtidigt. Så i pausen får man äta upp en väska.

Men da byter du val flygbolag vid mellanlandningen? Star Alliance bestar ju av jattemanga flygbolag med helt olika regler
 
Ja detta spörsmål säger en hel del om denna rövarbransch......
För egen del stötte jag på patrull på Heathrow förra året när jag skulle checka in på vidareflyg med Virgin Atlantic. 6 kg punkt slut! De va bara å packa om å checka in en del glitter... Kan nämna att det på plats 24B sedan satt ett åskmoln i typ 8 timmar........

Nu kommer det bästa:
Flyget ner till Heathrow gick med British Airways och dom sket fullständigt i hur mycket min kamerarygga vägde (runt 18 kg), bara ryggan gick ner i den berömda stålburen (vilket en Gura Gear Kibokko gör). Samma cirkus på hemvägen. Ordet "konsekvent" är urkinesiska för flygbranschen!!!!

/Oscar, som tar bilen nästa gång..................................
 
Senast ändrad:
Jag säger som Lars: det var ju olika flygbolag. Klart att man inte kan räkna med att alla bolag har samma regler.
 
Jag säger som Lars: det var ju olika flygbolag. Klart att man inte kan räkna med att alla bolag har samma regler.

Har förstått det, men de facto har de olika bolagen många gånger samma flygplansmodeller och det torde väl ändå vara DET som avgör vilka vikter och storlekar ett plan är konstruerat för...
Ungefär som att Taxi Kurir bara tar x kg bagage i sin Volvo V70 medan Taxi Sthlm tar y kg bagage i sin V70.......

/Oscar
 
Det som avgör är hållfastheten på bagagehyllorna. Inredning kan skilja sig en hel del mellan samma flygplanstyp hos olika flygbolag.

Dessutom har jag aldrig sett att något flygbolag har haft olika viktgräns för handbagaget beroende på vilken flygplanstyp ens flight går med. Sålunda måste de sätta viktgränsen efter den klenaste bagagehyllan de har i någon av sina flygplanstyper.
 
Det som avgör är hållfastheten på bagagehyllorna. Inredning kan skilja sig en hel del mellan samma flygplanstyp hos olika flygbolag.

Dessutom har jag aldrig sett att något flygbolag har haft olika viktgräns för handbagaget beroende på vilken flygplanstyp ens flight går med. Sålunda måste de sätta viktgränsen efter den klenaste bagagehyllan de har i någon av sina flygplanstyper.

Förklara då varför man kan ha olika tillåtna vikter beroende på vilken klass man har bokat sin biljett i (turist, business, första). Senast jag flög så fanns samtliga klasser på ett å samma flygplan.... Nä du, de är helt enkelt mammon som styr å ingenting annat!

/Oscar
 
Har än så länge, ta i trä, inte råkat ut för annat än att Lufthansas personal skulle leta efter explosiva ämne i min ryggsäck, Flipside 400.

Har flugit med Lufthansa, British Airways, Air Botswana och South African Airlines i olika omgångar utan incident och det med en smock full ryggsäck samt en Classified 160, som laptopväska, men fylld med små objektiven och annat behövligt.

Jag hoppas att turen håller i sig nästa månad när jag flyger med Finnish Airlines för första gången.
 
Förklara då varför man kan ha olika tillåtna vikter beroende på vilken klass man har bokat sin biljett i (turist, business, första). Senast jag flög så fanns samtliga klasser på ett å samma flygplan.... Nä du, de är helt enkelt mammon som styr å ingenting annat!

Det är förstås fullt möjligt att flygbolag har helt arbiträra regler, men en möjlig förklaring till olika viktgränser i olika klasser kan vara att det sitter olika sorters hyllor i olika delar av planet.

Fast det vanligaste är väl att man tillåts ha fler handbagage i dyrare klasser än i billigare, men samma viktgräns per handbagage?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.