Annons

Objektiv med fin skärpa - För resa!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm, jo Canons 24-105 är nog en bit över min smärtgräns skulle jag tro..

Men om man jämför...

- Sigma 10-20
- Canon 28-135
- Tamron 28-75
- Ev. andra objektiv (nämn isåfall vilket/vilka)

...vilket är att rekomendera i första och andrahand?

Canons 28-135 verkar fin då den både har IS och USM samt bra omfång.. kanske inte världens vidvinkel som Sigmas 10-20.
Är dock rätt intresserad för en rätt grov vidvinkel som Sigmas 10-20, men är det ett bra val om man kollar på dem andra?

Tips? :)

28 mm är ingen extrem vidvinkel, bara ngt som man bör ha med en systemkamera. Om du nu bestämt dig för en 70-200 F/4 så tycker jag att en sådan glugg som en som går till 135 mm är på tok för långt och onödigt att betala för ngt du redan har om du nu skall ha fler än en glugg men som Ulrica skrev så passar den helt okej som ända objektiv.

Testa ett Sigma 10-20 å testa de olika brännvidderna, det kanske räcker med ett tokina 12-24 F/4?

Har ett 17-40 själv men nu när 17-55 IS finns så är det väl de som skall rekomenderas, dock aningen dyrare, men alla blir ju galna när man rekomenderar 17-40 till en 1.6 kamera hehe.

Damoor, vad är ett tobaksfilter?

Allemyr skrev:
28 mm är ingen extrem vidvinkel, bara ngt som man bör ha med en systemkamera. Om du nu bestämt dig för en 70-200 F/4 så tycker jag att en sådan glugg som en som går till 135 mm är på tok för långt och onödigt att betala för ngt du redan har om du nu skall ha fler än en glugg men som Ulrica skrev så passar den helt okej som ända objektiv.

Testa ett Sigma 10-20 å testa de olika brännvidderna, det kanske räcker med ett tokina 12-24 F/4?

Har ett 17-40 själv men nu när 17-55 IS finns så är det väl de som skall rekomenderas, dock aningen dyrare, men alla blir ju galna när man rekomenderar 17-40 till en 1.6 kamera hehe.

Damoor, vad är ett tobaksfilter?

Tobaksfilter = brunfilter :D

Jag förstår :).. ska nog in o känna lite på ett Sigma 10-20 imorgon eller nån dag. Får se va det blir.. Men kom med förslag :)

Btw, vad gör brunfilter för mysiga saker? ;D..

XaZe skrev:
Jag förstår :).. ska nog in o känna lite på ett Sigma 10-20 imorgon eller nån dag. Får se va det blir.. Men kom med förslag :)

Btw, vad gör brunfilter för mysiga saker? ;D..

gör magiska saker^^

speciellt nu när du ska till Egypten och de är sand överallt, brunfiltret ger himmelen brun-ton =D

Damoor skrev:
gör magiska saker^^

speciellt nu när du ska till Egypten och de är sand överallt, brunfiltret ger himmelen brun-ton =D

Haha och varför skulle man vilja göra himlen brun? ;D.. kanske inte på semesterbilderna iaf :D..

Läste tråd från början och tänkte hela tiden på en rejäl vidvinkel, lär ju bli läckra bilder om du besöker dom historiska plaserna i Egypten!
Har själv Sigma 10-20 mm och är grymt nöjd, det är skitkul att fota med detta objektiv!
Objektivet är också ryktbart skarpt...

Ha det så kul på resan!

/Micke

EF 24-105 f/4L IS (samt ett billigt 18-55 i reserv) hade varit perfekt for en resa om målet inte var direkt "wildlife".

Packa lätt och rör dig mer :)!! Bästa tipset...

MVH Niclas,

Då litar jag på er grabbar (ev. även tjejer) :)..

Hört mycket bra om denna glugg nu, har inte varit inne o känt på det ännu, men känns ändå helt okej faktiskt. Blir nog till 95% chans en sådan ;D..

Tack för tips o allt :)

XaZe skrev:
Då litar jag på er grabbar (ev. även tjejer) :)..

Hört mycket bra om denna glugg nu, har inte varit inne o känt på det ännu, men känns ändå helt okej faktiskt. Blir nog till 95% chans en sådan ;D..

Tack för tips o allt :)

Tänkte meddela om att jag idag var inne på FotoVideo i sthlm och kännde på gluggen. Kändes skön i handen, jätteskön tyngd, tryckte av ett par bilder. Kändes perfekt, tills ja kom till något jag vart lite tveksam om. Jag vet inte om det är för att jag är van vid en lite mjukare, men när man ändrar brännvidd så var den jättetrög.. Ska den vara såhär, eller var det för att 10000 andra varit inne och smetat på den?

Detta är inget som kommer göra att jag inte kommer köpa den direkt vad jag vet, men såg det som ett smått minus bara. För övrigt var den underbar :)..

Så vad säger ni som har den? Tips?
För övrigt vill jag tacka för hjälp och tips om den :).

Det var nog bara på demogluggen skulle jag tro.
Mitt går hur fint som helst, lite motstånd måste det ju vara.

hehe okej, men det är faktiskt okej endå. Kan förstå om den är ännu trögare då alla smetat på det ;D..

Blir iaf ett sådant nu till löning :)

Damoor skrev:
enda skälet till att folk uppgraderar från 4L till 2.8L är ljusstyrkan, 4L är skarpare än 2.8.. och DÅ är de skarpt

OT här nu.

Har du använt både 2,8:an och 4,0:an och har sett den skillnaden själv?
För de flesta som uttalar sig om den där skillnaden har hört det, att det är så, eller läst det.

Niclasfoto skrev:
EF 24-105 f/4L IS (samt ett billigt 18-55 i reserv) hade varit perfekt for en resa om målet inte var direkt "wildlife".
(NB: Vi diskuterar objektiv för en APS-C-kamera här).
24mm är för mig oftast fullt tillräckligt kort brännvidd, men det är faktiskt inte mycket till vidvinkel. Vid fotografering i stadsmiljöer behöver man högst troligen kortare brännvidd, runt 17-18mm skulle jag tro fungerar bra för de flesta. Vid fotografering i trånga gränder och liknande vill man nog ha ännu kortare.

Vilka brännvidder man använder är dock högst personligt så det är väldigt svårt att ge konkreta råd om det.
Packa lätt och rör dig mer :)!! Bästa tipset...
Det är dock ett mycket bra råd som alla kan ta till sig!

Sant. Men hur som helst så har jag svårt att se ett bättre allroundobjektiv för resor.. beror väl på vilken fotograf man är!!

Jag prioriterar de längre mm,arna och ut ifrån Det så rekommenderar jag tex en enkel och i synnerhet lätt 18-55 som kompelment.

MVH Niclas,

Jo, det låter som en bra kombination. Med lite större budget så skulle jag nog istället välja en EF 24-105/4L och en EF-S 10-22/3.5-4.5

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar