Annons

Resa med Kamerautrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalcar

Aktiv medlem
Är det möjligt? :)

Dom flesta bolagen har ju sjuk låg vikt på handbagage dvs. 5kg. Nu har jag bokat en resa till Mexiko och börjar lugnt fatta att jag har ingen aning hur jag ska få med min utrustning.

Åker med Tuifly / Fritidsresor men ingen möjlighet att boka extra handbagage eller extra vikt. Enda lösningen är väl att packa ner sakerna i resväskan... om man vågar :)

Så till min fråga nån har något tips hur man ska gå tillväga? Kan man slänga upp kameran på axeln med ett objektiv och resten i väskan eller räknas det också som "extra Handbagage"?

Det enda bolag jag rest med som faktiskt brytt sig om hur mycket mitt handbagage väger är Ryanair. Jag flyger regelbundet med en ryggsäck som väger omkring 10 kg (kameror, dator med mera) utan problem.

Andra bolag kan däremot vara kinkiga om man har två väskor. Å andra sidan tyckte t ex KLM nyligen att två väskor var helt okej (en hjulväska och en halvstor axelväska).

Hur charterbolag som Tui funkar har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Kanske ska du ringa och fråga dem?

Har ringt och kollat med dom det är 5kg som gäller frågan är bara hur ofta dom kollar. Jag har iof aldrig behövt vägt min väska heller men om dom nu gör det och man är tvungen att flytta över massor till resväska kan det ju sluta illa :)

... om dom nu gör det och man är tvungen att flytta över massor till resväska kan det ju sluta illa :)
Ring och fråga dem hur du ska hantera din fotoutrustning eftersom den väger över 5 kg. Att det är uteslutet att packa så ömtåliga och stöldbegärliga saker i vanligt incheckat bagage inser säkert de också.

Jo jag har frågat och det förstår det men dom säger fortfarande att det är 5kg max vikt .Lite klent när en ryggväska väger tom 2-3kg redan det betyder Kamera+objektiv och en påse godis så är den full :)

Ja man önskar att dom gjorde det :) Enda svaret jag fick att packa ner det i resväskan eller om jag var någon Rese/Press fotograf med tillstånd andra lösningar fanns det inte. Skulle mer en gärna betalt en extra kostnad för mer vikt eller extra handbagage om det gick.

Får väl fråga någon annan som står i kön vid incheckningen som inte har något handbagage att hålla lite av min utrustning samtidigt jag checkar in haha.

Kanske bära allt i påsar för att dra ner i vikten :)

Enda svaret jag fick att packa ner det i resväskan eller om jag var någon Rese/Press fotograf med tillstånd andra lösningar fanns det inte.
Om de kan erbjuda lösningar för "Rese/Press fotograf med tillstånd" så kan de givetvis erbjuda dig samma lösning. Om de bara vill. Annars får du väl tala om för dem att de har för dålig service för att du ska kunna köpa deras tjänster.

1.chansa och riskerar dryga kostnader om dom skulle få för sig att kolla. Har råkat ut för det tre gånger kanske.

2. Skaffa lättare utrustning, jag har köpt en Panasonic GH2 för att resa med och nu är det problemet ett minnne blott.

3. Utrusta dig med en stor fotoväst (nu säger väl Huledal att den är för ful:)) och fyll fickorna, dom räknar inte det du bär på dig.

4. Packa en del i resväskan, har aldrig varit med om att något försvunnit ur den.

Reser tre fyra gånger år till olika delar av världen.

PS: det lönar sig inte att diskutera med personalen.

kamerautrustning

Enligt artikel i DN så räknar ex SAS inte in kamera
och dator i handbagagevikten.
Ryan är det svårare med dom gör inga untantag
för kameravikt och hos Ryan får man dessutom
inte checka in datorn eller kameran heller
(om man nu skulle tordas).
Skulle vara bra att skapa opinion om detta för
man vill ju inte resa utan kamera.

Alla bolag har olika bestämmelser, det finns ingen standard och ofta upplever vi att det är personalens dagsform som är avgörande, utom för Ryan som alltid väger och debiterar.

Jag brukar ta största kameran och största objektivet över axeln när man checkar in. Och är man ett sällskap eller flera så ber man dom hålla kameran vid incheckningen.
Sen bär man den svintunga ryggan med ett leende och hurtigt steg så att den inte ska se så tung ut :)
Är det jackväder kan man lägga mycket i fickorna :)

Men Johans svar är totalt uttömmande, där har du liksom alternativen :)

Jag ringde igen och snackade med en kille där som skulle kolla med sin Chef, får svar imorgon. Annars blir det ICA Påse :)

1.chansa och riskerar dryga kostnader om dom skulle få för sig att kolla. Har råkat ut för det tre gånger kanske.

2. Skaffa lättare utrustning, jag har köpt en Panasonic GH2 för att resa med och nu är det problemet ett minnne blott.

3. Utrusta dig med en stor fotoväst (nu säger väl Huledal att den är för ful:)) och fyll fickorna, dom räknar inte det du bär på dig.

4. Packa en del i resväskan, har aldrig varit med om att något försvunnit ur den.

Reser tre fyra gånger år till olika delar av världen.

PS: det lönar sig inte att diskutera med personalen.

1. Kostnad blir det väl aldrig om man inte kan betala för att öka vikten, enda är att slänga över det i resväskan man checkar in.

3. Jo det kan man göra men har tömt alla minnen, batteri och annat drös har endast objektiv och kameran i väskan.

Kan inte minnas att jag sagt att en fotoväst är "ful", däremot att jag tycker att det är olämplig klädsel på ett kyrkbröllop. Å andra sidan är det sällan kyrkbröllop och flygresor inträffar samtidigt på samma plats.

Ta ett annat bolag nästa gång :)
American airlines tillåter två väskor, en som är max 114cm eller 56*35*23 och en som är totalt 91cm L+B+H. Ingen viktgräns.

Jag har aldrig haft några problem med detta. Brukar ha kameran eller en fotoväska (inte så stor) över axeln plus en rullväska som handbagage med dator och ev tungt objektiv samt nödkläder om det incheckade skulle komma bort. Även med Ryanair vill jag minnas, men det var några år sedan, de har kanske blivit grinigare. Lufthansa, Norwegian, SAS, AA, är dem jag flugit med på sista tiden.

Jag skulle aldrig lägga något avyttringsbart i incheckat bagage.

Kan inte minnas att jag sagt att en fotoväst är "ful", däremot att jag tycker att det är olämplig klädsel på ett kyrkbröllop. Å andra sidan är det sällan kyrkbröllop och flygresor inträffar samtidigt på samma plats.

Jag kunde inte låta bli:) Jag upplevde det lätt larvigt att du skulle ha synpunkter på hur jag klär mig under ett ospecificerat bröllop.

Jag upplevde det lätt larvigt att du skulle ha synpunkter på hur jag klär mig under ett ospecificerat bröllop.
Jag hade inga synpunkter på dig personligen. Men jag tycker att det är beklämmande och störande när t ex fotografer inte har vett att klä sig efter tillfället utan hävdar sin rätt att bära "arbetskläder" och anser att de och deras bekvämlighet är viktigare än andra inblandade.

Använd fantasin. Jag har de sista åren åkt ner till värmen, och har alltid med mig stora delar av utrustningen.
Stativ utan huvud, blixt mm packar jag ner i resväskan.
Resten, objektiv huvud backupenhet filter mm har jag i ryggan, som brukar landa på ca 15 kg. Har aldrig haft några problem.
Om det är möjligt, så har jag inte på mig ryggan vid incheckningen, någon kan ju alltid ta hand om den stund.
När incheckningen är klar, vem tänker då på att ryggan är tung ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar