Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reproduktion i bild

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Jag har hamnat i ett bryderi och hittar inget svar i forum. Det gäller en bild som jag tagit av en reproduktion av en tomte där jag gjort ett verk med hjälp av spegelbild av fönstret och reproduktionen, det ser ut som reproduktionen tittar ut genom fönstret. Det är alltså ingen manipulering utan en bild och inte en avbild av reproduktionen alena. Mig veterligen får andras bilder hamna i bild så länge de inte utgör huvudmotiv, men i mitt fall vet jag inte. Räknas detta som intrång eller blir det ett eget verk? Bildens länk http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=277565

Eftersom John Bauer avled 1918 när Per Brahe förliste på Vättern tror jag att det är fritt att återge hans verk på bild. Det har gått mer än 70 år efter hans död. Men det kan ändå finnas ett visst skydd enligt denna sida. Naturskuýddsföreningen gjorde en uppmärksammad annonskampanj för några år sedan där man kapat av skogen bakom Tuvstarr vid tjärnen. Tror knappast de kunnat göra detta legalt utan att upphovsrättskyddet varit utgånget.

Senast ändrad:
"51 § Om litterärt eller konstnärligt verk återgives offentligt på
ett
sätt som kränker den andliga odlingens intressen, äger domstol på talan
av myndighet som regeringen bestämmer vid vite meddela förbud mot
återgivandet. Vad nu är sagt skall ej gälla återgivande som sker under
upphovsmannens livstid. Lag (1978:488)."

Det enda jag hittar i upphovsrättslagen §51.

Tack, mycket matnyttig information! Som jag tolkar det, hade John Bauer avlidit sedan mindre än 70 år så hade det blivit problem. Om jag nu använder mig av min bild som exempel på min fotografi så är det ju intet kränkande av den andliga odlingen (som jag tolkar: kränkande av hans verk). Däremot så återstår att forska om jag skulle kunna sälja min bild, den är ju fortfarande inte kränkande. Intressant, men när jag såg reflektionen av fönstret i sådan position att tomten såg ut som han stod på fönsterbrädan så var det kört, jag var tvungen att fotografera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar