ANNONS
Annons

reparera eller köpa nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Datura

Aktiv medlem
Tjenare.

jag är mitt i ett litet dilemma.
min D30 behöver en ny slutare.

Är det värt att laga den eller ska jag satsa på att köpa en helt ny kamera istället?
Jag är relativt nöjd med D30.
jag behöver egentligen inte de extra pixlarna i en 10D. är det värt pengarna bara för att få en lite robustare kamera och snabbar AF?

Annars reparerar jag min D30 och lägger pengarna på ett nytt objektiv.
 
Det är nog något som bara du kan avgöra. Är du nöjd med din D30 och inte behöver något som 10D har så varför byta? Tycker du att autofokusen är för långsam nu? Hinner kameran inte fokusera innan motivet är borta?

(Själv använder jag manuell fokus och saknar inte AF det minsta)
 
Men det jag egentligen vill veta är om det verkligen värt att lägga 10000 kr extra bara för att få snabbare AF och mer pixlar?
vad får man mer för sina pengar som en D30 inte har annars?

och angående den nya 300D. hur står den i jämförelse med D30 egentligen?
 
Jag hade en slutare som hängde sig på ett Nikon F5-hus förra året. Tyvärr minns jag inte uppgiften om vad det skulle kostat att byta ut den då det räckte med att plocka bort nått skräp och efterjustera den lite. Prislappen slutade ändå på drygt 3000 spänn plus moms.

Nu kan jag inte garantera att dom servar Canon men om dom gör det så kan jag varmt rekommendera Lasses Kameraservice. Ring och hör på telefon 08-715 54 45.
 
Men det jag egentligen vill veta är om det verkligen värt att lägga 10000 kr extra bara för att få snabbare AF och mer pixlar?

Det är som sagt en avvägning som du får göra. Behöver du mer pixlar? Behöver du snabbare AF? Hur mycket penar har du?

Tyvär finns det inget generellt svar på om det är värt att byta upp sig, du får se till dina egna behov samt din ekonomiska situation.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.