Annons

Reparation av optik

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnar nordin

Aktiv medlem
Hej är det ngn som vet av en firma som lagar optik?. Min 24 har gett upp, det låter som om det är ngt som är löst, Numera är det full öppning hela tiden. Eller om det ska gå till den eviga vilan. till glas och metall återvinning.
Gunnar
 
Hej är det ngn som vet av en firma som lagar optik?. Min 24 har gett upp, det låter som om det är ngt som är löst, Numera är det full öppning hela tiden. Eller om det ska gå till den eviga vilan. till glas och metall återvinning.
Gunnar
Fundera på om det är värt det. Räkna med ett par tusen kronor beroende på vad det är, man kan alltid få ett kostnadsförslag. Är det en gammal glugg? I så fall kan det ta lång tid att få fram delar. /FW
 
Kolla vad det kostar och se om det är värt det. Är det inte värt det så sälj det som defekt på Tradera. Lägg ut det för 1 kr. :) Folk köper vad som helst, sugna på att göra fynd!
 
Hade på mitt 100/2.8M samma symptom. Öppnade upp optiken och konstaterade att det var en pinne som spänner upp fjädern för bländaren som hade lossnat. Skruvade dit den spände fjädern och optiken var i full funktion igen.

//Torbjörn
 
Rep av optik

Jag tackar för de snabba svaren, om det skenar i väg i kostnad då kommer jag att leka kirurg. Den optik som det rör sig om är Pentax smc 2:8 innan M,A osv så det är den gamla hederliga. Tack o lov att det inte var min 24 med m42 det är mina absoluta favoriter kan inte förklara det, det här med känsla hur förklarar man det?.
Gunnar
 
Eftersom det är ett äldre optik utan elektronik så kan du lugnt öppna optiken och kontrollera om pinnen som jag nämde tidigare är lös, skaffa bara en uppsättning instrument-skruvmejslar (50-100kr) så att du får en bra passform i skruvspåret.

//Torbjörn
 
Rep av optik

Det var mycket riktigt en pinne som var lös och med den lika så fjäder`n. Om det bara var det ena skulle det nog gå bra men nu... var det två delar som skramlade i optiken utan synbart fäste eller ursprung men jag har fått tippset att LP-Foto där Werner huserar och Foto flod vilken som är bättre det vet jag inte. Werner gjorde det förra jobbet så det kanske är dags att pröva Foto flod nu har hört att de ska vara bra. Tack för alla tips och råd.

Gunnar
 
Jag tackar för de snabba svaren, om det skenar i väg i kostnad då kommer jag att leka kirurg. Den optik som det rör sig om är Pentax smc 2:8 innan M,A osv så det är den gamla hederliga. Tack o lov att det inte var min 24 med m42 det är mina absoluta favoriter kan inte förklara det, det här med känsla hur förklarar man det?.
Gunnar

där ser man, jag har SMC 24/2.8´an också och älskar den. Kanske värt att försöka få tag på m42 24´an då?
 
Det var mycket riktigt en pinne som var lös och med den lika så fjäder`n. Om det bara var det ena skulle det nog gå bra men nu... var det två delar som skramlade i optiken utan synbart fäste eller ursprung men jag har fått tippset att LP-Foto där Werner huserar och Foto flod vilken som är bättre det vet jag inte. Werner gjorde det förra jobbet så det kanske är dags att pröva Foto flod nu har hört att de ska vara bra. Tack för alla tips och råd.

Gunnar

Hej K2DMD-kollega!

Det där problemet har jag haft på ett 2,5/135 och en bekant på en 2,8/100. Pinnen är gängad i bländarmekanismen och tycks vara dåligt låst men kemisk gänglåsning, om den än var låst als. Men med lite locktite gänglåsning så sitter det sen. Men det tycks hur som helst vara en svaghet.
2,8/24:an är en pärla jag själv också förvärvat under året. Lika bra som min 3,5/24:an men ljusstarkare och smidigare.

Hälsar
Uffe
 
Det var mycket riktigt en pinne som var lös och med den lika så fjäder`n. Om det bara var det ena skulle det nog gå bra men nu... var det två delar som skramlade i optiken utan synbart fäste eller ursprung men jag har fått tippset att LP-Foto där Werner huserar och Foto flod vilken som är bättre det vet jag inte. Werner gjorde det förra jobbet så det kanske är dags att pröva Foto flod nu har hört att de ska vara bra. Tack för alla tips och råd.

Gunnar

Om jag nu minns rätt och att ditt objektiv har på ett ungefär likadan konstruktion som mitt 100/2.8 så tror jag du kan följa denna instruktion:

Pinne/skruven har sitt gängade hål en bit ned i objektivet och skall sticka rakt upp, om du har objektivet stående med glaset nedåt, och det kan vara svårt att gänga den, men om du förlänger den med lite maskeringstape så kan du lätt gänga den på plats och sedan efterdrar du den lite med en smidig tång. Fjädern skall sedan var fästad runt toppen på pinnen och vara sträck till ett litet fäste högre upp i objektivet.

//Torbjörn
 
Rep av optik

Jag hittade det men nu ser det ut som pinnen har gått av, hur nu det är möjligt, efter granskning av pinnen och optiken så hittade jag var och det var det enda stället med korrekt mått och där F...n med en stilig brott yta på sprinten och motsvarande som sitter i optiken. Det ser dyrt ut.

Gunnar
 
Rep av optik

Jag ska förtydliga mig det ser ut som det är av, hur nu om det har skett är för mig en gåta, den är ju inte utsatt för ngt våld det ända det är att fjädern ska sitta på den om det är där. och nej jag kommer inte att skaffa ngt junk i stället för den om det blir aktuellt ja då försöker jag skaffa lika dan eller A kopplad.

Gunnar
 
Jag ska förtydliga mig det ser ut som det är av, hur nu om det har skett är för mig en gåta, den är ju inte utsatt för ngt våld det ända det är att fjädern ska sitta på den om det är där. och nej jag kommer inte att skaffa ngt junk i stället för den om det blir aktuellt ja då försöker jag skaffa lika dan eller A kopplad.

Gunnar

Jag har en teleconverter som det hänt samma sak med. Antar att det helt enkelt blir slitage och att metallen de använder är för mjuk.
 
Löd ihop pinnen med ex vis ett värmeljus, värm ordentligt och kyl sedan i vatten så det blir härdat. Var för många år sen hos en morbror som hade fel på ytterdörren, lödde en fjäder!! med stearinljus och härdade den. Tro det eller ej, men det funkade.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.