ANNONS
Annons

Rengöra objektiv(ej glas)

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hur gör ni?

Hur rengör man på smidigast sätt sina objektiv, ej objektivglas utan höljet man håller i?
Jag har noterat att de börjar bli aningen skitiga, troligtvis pga all handsvett, och de försvinner inte direkt av objektiv duken. De skiner alltså inte lika fint som de gjorde en gång i tiden.

duk och sprit

En ica/skona fiberduk och lite sprit! Brukar göra egen rengöringsvätska; 1 del T-röd eller isopropanol, 1 del vatten och en väldigt liten droppe diskmedel till en halvliter vätska. Funkar kanon även till linser.

En ica/skona fiberduk och lite sprit! Brukar göra egen rengöringsvätska; 1 del T-röd eller isopropanol, 1 del vatten och en väldigt liten droppe diskmedel till en halvliter vätska. Funkar kanon även till linser.

Hälften T-röd, hälften vatten och en liten skvätt diskmedel är det jag brukar putsa fönster med. Det duger tydligen bra till mycket.

Hur gör ni?

Hur rengör man på smidigast sätt sina objektiv, ej objektivglas utan höljet man håller i?
Jag har noterat att de börjar bli aningen skitiga, troligtvis pga all handsvett, och de försvinner inte direkt av objektiv duken. De skiner alltså inte lika fint som de gjorde en gång i tiden.

Om det är ställen som är svåra att komma åt eller att det är risk att det tränger in i tex fokusringen skulle jag använda något som avdunstar helt och inte lämnar fläckar. Linspapper och objektivvätska brukar jag använda, har det ändå framme när jag gjort rent objektivet.

Diskmedelsvarianter går bra på släta ytor men de är förstås lätta att hålla rena med vad som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar