Annons

Rengöra autofokus-sensorer

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja. Den stackars trådskaparen hade kameran på verkstan. Men de skickade tillbaka den och sa att det antagligen är smuts på af-sensorn.
Man kan ju undra varför de inte valde att rengöra.
För att det var ett tredjepartsobjektiv som inte fokuserade ordentligt? Åtminstone om jag ska gissa. En uppenbar fråga är, om kameran fungerar med övriga objektiv, varför just ett specifikt objektiv inte skulle fungera på grund av damm på AF-sensorerna? Man ska förstås aldrig utesluta saker, men det är också rimligt att fråga sig vad som ter sig sannoikt.

Ja. Den stackars trådskaparen hade kameran på verkstan. Men de skickade tillbaka den och sa att det antagligen är smuts på af-sensorn.
Man kan ju undra varför de inte valde att rengöra.

Det stämmer.

Jag skickade in mitt objektiv + kamera för att få objektivet kalibrerat mot kameran. De sa att det mesta av mina autofokusproblem (autofokus sitter inte alltid med mitt 150-600 objektiv..alla andra objektiv funkar bra och jag ville försöka få det att funka så bra som möjligt för jag kände att jag själv kört fast) berodde på smuts i spegelhus och på autofokussensor. Jag visste inte innan var de sensorerna sitter men kollade nu med inspektionsspegel och visst är det dammigt där (se bild). Vet ej hur mycket det påverkar.

Jag frågade vad det skulle kosta om de rengjorde men de kunde inte göra det för de jobbar inte med Nikon. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det ställningstagandet från dem men vad ska man göra?

Jag frågade också om jag skulle se kalibreringen i min objektiv-konsoll (delvis pga att jag ville kunna återställa om jag byter kamera) till datorn och det skulle jag men när jag fick tillbaka så var det inget inmatat där och då sa de att de gjorde kalibreringen på annat sätt helt plötsligt. Jag frågade hur mycket de kalibrerat och det var inte mycket. Så man kan ju fundera vad man fått för avgiften man fick betala.

Men vad ska man göra? Vad kan jag ifrågasätta? Man är ju rätt ställd i det läget.

Hade bara objektivt inne där en gång tidigare för koll och då fixade de skärpan lite och konstaterade att det funkade som det skulle.
Har lagt ut över 2000:- på det hela hittils. Men som sagt vad ska man göra. De är auktoriserade och vet ju vad de gör får man "ta för givet"...eller hur?

Bilagor

• 20210917_201245.jpg
    20210917_201245.jpg
    1.3 MB · Visningar: 28
Senast ändrad:
För att det var ett tredjepartsobjektiv som inte fokuserade ordentligt? Åtminstone om jag ska gissa. En uppenbar fråga är, om kameran fungerar med övriga objektiv, varför just ett specifikt objektiv inte skulle fungera på grund av damm på AF-sensorerna? Man ska förstås aldrig utesluta saker, men det är också rimligt att fråga sig vad som ter sig sannoikt.

Stämmer bra! Jag har 8 andra objektiv. 7st av dem är tredjeparts och de har aldrig krånglat med autofokus.

Hur rengör du? Bara med blås?
Använder vanligtvis en vinklad smal akvarellpensel, har också testat att tillverka en svabb av plaströret från en (gammaldags) bomullstops som jag petat in en liten bit fiberduk i och sen vinklat 90 grader. Numera har tops massiv papperspinne, varför köpte jag inte en ask innan det var för sent :rolleyes:. Löst damm tar man lätt med pensel, värre med fastkletade pollenkorn.. det är därför jag letar AF-sensor swabs
Svårigheten är ju att se sensorerna.. lova att inte garva :p :
(den vinklade penseln syns i underkant av bilden)
Varning! Skickar man in spegeln för djupt så kan man förstås repa bildsensorn som är helt oskyddad i rengöringsläget

img_2222_dxo_800-jpg.148503

Senast ändrad:
Använder vanligtvis en vinklad smal akvarellpensel, har också testat att tillverka en svabb av plaströret från en (gammaldags) bomullstops som jag petat in en liten bit fiberduk i och sen vinklat 90 grader. Numera har tops massiv papperspinne, varför köpte jag inte en ask innan det var för sent :rolleyes:. Löst damm tar man lätt med pensel, värre med fastkletade pollenkorn.. det är därför jag letar AF-sensor swabs
Varning! Skickar man in spegeln för djupt så kan man förstås repa bildsensorn som är helt oskyddad i rengöringsläget

Kanonbra info. Det är inte samma tisk att man repar något som på bildsensorn?

Kanonbra info. Det är inte samma tisk att man repar något som på bildsensorn?
Jo det kan väl tänkas, har inte lyckats lista ut om linserna ovanför af-sensorerna är av plast eller glas.. Men de är definitivt inte lika känsliga för dammpartiklar så (små) repor borde rimligen inte vara lika stort hot som på bildsensorn.

Ser ju ut som rena rama proffslabbet!!
Men borde inte kameran vändas 180 grader så att dammet lättare med tyngdkraftens väg kan trilla bort när du penslar

Jo det kan väl tänkas, har inte lyckats lista ut om linserna ovanför af-sensorerna är av plast eller glas.. Men de är definitivt inte lika känsliga för dammpartiklar så (små) repor borde rimligen inte vara lika stort hot som på bildsensorn.

Jag tänker mest vad man ska använda när man ska försöka göra rent.
En känd kamerahandlare sa kompressortryckluft (fast med filter mot olja förstås) eller isopropanol på något verktyg som du nämnde som man kan torka försiktigt med men jag är lite skeptisk mot isopropanol för det är lätt att dett det blir någon hinna efter och att man ska försöka gnugga bort de också.
Jag tror inte heller de här ytorna är känsliga på samma sätt som sensorn som är jättekänslig och repas lätt men jag tänkte kolla om någon visste så man vet innan man "går loss" med något.

Jag städar AF sensorerna ungefär en gång om året, det är då man börjar märka att prestandan går ner. Blir rätt dyrt och jobbigt att skicka kameran till verkstad varje år.. :rolleyes:
Har aldrig haft några problem med af sensorerna trots jag tagit runt 400000 bilder med flera nikon kameror. Min erfarenhet av service brukar inte vara så dyrt om det inte är profoto blixtar.

Har aldrig haft några problem med af sensorerna trots jag tagit runt 400000 bilder med flera nikon kameror. Min erfarenhet av service brukar inte vara så dyrt om det inte är profoto blixtar.

Nej jag har inte märkt autofokusproblem direkt i övrigt utan varför jag gav mig in på det här var för att de som skulle kalibrera objektivet sa att dammet/smutsen påverkar. Jag vet inte vad ni mer erfarna säger om bilden ovan och dess damm. Jag ser ju att det är en del damm där men vet inte hur det påverkar.
Visst kan jag fundera om kalibreringsställets uttalande var en "bortförklaring" eller liknande och om de ens gjorde någon kalibrering.
Det känns lite som vanligt när man ska serva något man själv inte har bra koll på...vare sig det är bilen eller objektiv...man är utsatt och vet egentligen inte vad de gör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar