Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekomendera mig ett prisvärt Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

nyborjaren

Aktiv medlem
Jag har en Canon EOS 350D med 18-55 kitobjektiv, det står 58mm på objektivet, är det hur stora filter som får plats?

Jag skjuter mest bilar, porträtt och landskap.

Tacksam för svar!
 
Jag har samma kameramodell (och objektiv) och använder ett Hoya cir-polarizing 58mm (ja, det är diametern). Har köpt det i Australien för motsv 320 spänn cirka. Antar att det finns av bättre kvalitet och så, men jag är nybörjare så än så länge är priset viktigare ;-)
Det viktigaste är att diametern stämmer och att det är cir-polarizing, annars kommer inte systemkamerans ljusmätning att funka enligt vad jag har hört.
 
KevlarGurra skrev:
Det viktigaste är att diametern stämmer och att det är cir-polarizing, annars kommer inte systemkamerans ljusmätning att funka enligt vad jag har hört.

Det där har jag också hört, men jag kör linjärt (Tiffen) från BH-Photo (ca 300 spänn) och det funkar utmärkt. Det enda jag inte gillar med det är att frontfästet är för kort, så objektivlocket trillar av hela tiden, annars har jag haft stor glädje av det.
 
På lite billigare optik är väl Hoya ett bra val men på canons L gluggar känns inte de Hoya filter jag provat alls bra + att det har hänt att Hoya polfilter ramlat isär. Jag kör B+W filter (MRC nånting) och det känns helt ok, märker ingen direkt skärpe förlust.

Stefan
 
Jag har precis köpt ett 70-200 2,8 som har 77 mm filter gänga .Till mitt andra objektiv kör jag scandinavienf s filter .
Men nu när jag har ett bättre objektiv kanske man skall satsa på ett bättre Pol filter?
Gör det stor skillnad ??

Ops nublev det en nu fråga men hur som hels det är ju relevant även för den första frågan.
 
Jag har också köpt från kaffebrus. Ett set med 58mm polfilter + 58m UV-filter för 189 pix. Har inte fått dom än dock, så jag kan inte uttala mig om kvaliteten.

Mitt andra objektiv till min 350D är ett 85/1,8, som också det har 58mm filtergänga =)
 
Frågan är om det är nödvändigt med cirkulära polarfilter om man kör digitalt? -Man borde kunne se på histogrammet efter exponeringen. Linjära polarisationsfilter ska ju ha större effekt har jag hört.
 
matnyttige skrev:
Frågan är om det är nödvändigt med cirkulära polarfilter om man kör digitalt? -Man borde kunne se på histogrammet efter exponeringen. Linjära polarisationsfilter ska ju ha större effekt har jag hört.

Polfilter är väll de ända som inte går att simuler i efterhand, så skall det köpas något så är det ett sådant.
Skillnaden mellan Cir och Linj är inget som jag skall bedömma.
 
Nome Nescio skrev:
Polfilter är väll de ända som inte går att simuler i efterhand, så skall det köpas något så är det ett sådant.
Skillnaden mellan Cir och Linj är inget som jag skall bedömma.
Jo, till viss del går det ju att öka kontrasten, öka färgmättnaden men reflexer blir ju knivigt (omöjligt). Men jag menade nödvändigheten med just cirkulära- jämfört med linjära-polarfilter.
 
WaterMelonMan skrev:
Jag har också köpt från kaffebrus. Ett set med 58mm polfilter + 58m UV-filter för 189 pix. Har inte fått dom än dock, så jag kan inte uttala mig om kvaliteten.
Vilket märke är det på UV-filtret (polarfiltret) och är det någon antireflexbehandling? (Syns som färgskiftningar om man vinklar filtret.)

Skärpan försämras knappast med ett UV-filter men kan göra det med ett polarfilter.
 
Skall dock säga att jag ser ett kraftigt grönstick i filtret från kaffebrus när det är ställt att "polarisera som mest", om man nu kan säga så. Med digitalkamera är det ju enkelt att fixa färgjusteringen, men detta kanske är något som beror på en lägre kvalitet i filtret, det är mitt första så någon mer bevandrad får gärna klargöra om färgstick är något som är vanligt när man vrider på polfilter?
 
Det är nog inte ovanligt med stick åt olika håll på billigare polfilter. Mitt ena som också kommer från kaffebrus har svagt gul/blåstick beroende på filtervinkeln, det andra från Cokin/Scandinavianphoto verkar inte ha det.

Fast det finns svindyra filter som skall ge gul/blå ton beoende på hur man vrider dem, nu slipper man skaffa ett sånt :) (Filter på Adorama)
 
kaffebrus

Köpte ett pol-filter via tradera och kaffebrus (77mm). Jag lär dock säga att det var ren dynga. Då det var så billigt (betalade nog bara några kronor för det) har jag inte brytt mig om att "klaga", det kan ju hända att jag fick ett måndagsex. Filtret fungerar inte som mitt andra hoya pol-filter utan istället för att mättnaden ökar osv. så ändras istället nyanserna! Dvs himlen går från blått- till blålila eller dyl när man vrider på filter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.