Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Registrerade mig idag och är förbannad.

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Någon kanske kan ge ett exempel på vad det skulle kunna röra sig om? Och hur detta något skulle påverka deras situation HÄR på Fotosidan?

Det skulle till exempel kunna vara om någon drabbas av en "stalker" har inne på sidan. Någon som bombarderar denne med ovälkomna inviter, bilder, mail, osv. Avstängning av "stalkern" resulterar bara i nya fejkade identiteter genererade från datorer med andra IP-nummer, och därför kan inte staff göra ngt mer än temporärt.

Eller anta att du lever med skyddad identitet på grund av att du tex vittnat i en rättegång, eller att du har ett ex som förföljer och hotar dig. Att då på fs ha fejkat namn gör att du fortfarande kan utnyttja allt fs efbjuder dig som medlem, men utan att riskera att bli identifierad av dem som "är ute efter dig".

Två exempel jag kan komma på på rak arm.

Håller för övrigt med föregående, vem det nu var, att det inte är ett privilegium att behöva skydda sig med alias; att inte kunna vara ärlig om vem man är måste vara oerhört stressande för den som drabbas...
 
En ganska intressant debatt.

Det är lätt att ta till sig argumenten från "båda håll". Men gräver man lite djupare så inser man att om man är oanonym på ett forum som detta så är man det inte bara för medlemmarna i forumet utan i princip på hela Internet.

Har man dessutom ett lite ovanligare namn så blir det ännu lättare att finna info om personen via sökningar på Internet.

På skoj sökte jag några minuter på en av medlemmarna här med ett lite ovanligare namn.

Och fann:

34 år, bor i Stockholm.
Man och dotter.
Gillar flipperspel och fisk...
Med Eniros hjälp fick jag fram adress och telefonnummer samt karta.
Vilken skola hon har gått på och när hon tog examen.
År, mån och dag när dottern föddes.
Och att hon är fotograf förståss...

Observera att jag ägnade bara ca 5 minuter åt detta...

Dit jag vill komma är att man kanske ska tänka sig för innan man lägger uppgifter om sig själv.
Resultatet ovan är kanske inte så anmärkningsvärt men ändå, mkt snabbt inhämtat. Dessutom kan det ju vara så att någon lägger ut felaktiga uppgifter om en namngiven person av olika syften.

Om man sedan går vidare och tex söker i forum där dennamngivna personen "agerar" kan man skaffa än mer information, tex om åsikter, religon m m.
Och inte minst foton av tex personen själv eller familjemedlemmar.

Så min slukläm är att jag förstår när någon vill vara anonym i ett forum. Men självklart är det ägarna av forumet som sätter reglerna. Passar inte dom så kan man ju alltid avstå från att bli medlem.

Och som någon skrev, ibland håller man tillbaks kritik som vore berättigad just av den anledningen att man inte kan vara anonym. Så det är inte odelat självklart att när vi yttrar oss i olika sammanhang på "nätet" alltid skall kunna identifieras.

Dessutom har du inte själv någon egentlig kontroll av vad som postas om dig. Ja jag vet det finns PUL, men då kan skadan redan vara skedd.

Jag tror att vi kommer få se mer av anonymitetskrav framöver i olika sammanhag på Internet.

Jag har själv funderat på att skaffa ett lite ovanligare namn men har på senare tid börjat tänka om...
 
Senast ändrad:
Vill man vara anonym kan väl fotoforumet på flashback vara något?

Man väljer ju som sagt själv att delta. Ingen blir tvingad att vara medlem på fotosidan. Och jag är glad att ingen tvingar mig att vara medlem på flashback.
 
Mats Larsson har förstått precis vad jag menar. Det handlar inte om just Fotosidan, utan att man så fort man ger ut sitt namn på ett forum på nätet är åtkomlig för nästan vem som helst i hela västvärlden. Att inte inse vad det kan innebära är för mig lite naivt.

Nu ÄR jag ju medlem här, och störs inte så värst av oanonymiteten. Jag försöker bara belysa vad det innebär, och att man inte alls behöver vara förföljd för att känna ett visst obehag över att ventilera åsikter/kritik i sitt eget namn när miljontals fler än de avsedda kan ta del av vad man sagt.

Jag har en känsla av att många användare på detta forum inte kanske är så "bevandrade" i vad nätforum kan innebära.

Min syn är denna: Lämna inte ut NÅGRA uppgifter om dig själv på nätet om det inte är absolut nödvändigt.
Nu är det här ett bra forum, och har inget motstycke tycker jag, så jag "tar risken" så att säga. Men jag tänker heller inte uttrycka mig som jag kanske gör på andra ställen där jag är anonym, och därför kommer jag antagligen heller inte att vara helt ärlig när det gäller kritik till exempel.

Edit: Andreas Åkerström>> Jovisst förstår jag det, men det kan faktiskt drabba vem som helst. Och det skulle man slippa om man kunde vara anonym, eller hur? Man behöver inte ha gjort eller sagt något speciellt för att bli påhoppad eller förföljd av idioter.
 
Mats och Martin. Är lite nyfiken så jag undrar vad det är ni förfasar kan hända om man ärligt men artigt kommenterar vad man tycker om en bild eller om man skriver i forum som fotosidan så som diskussionerna brukar vara? (uppriktiga väl?) Vad är t.ex faran med att lämna ut att man gillar flipperspel och fisk på nätet? Att man är moderat eller kristen?
 
Jag berättar gärna öppet vad jag står för och gillar. Om det bara är västvärlden som ser det blir jag lite besviken. Fria ord och fria media är bra tycker jag. Det bidrar till att sprida demokrati och yttrandefrihet.
 
Om fotosidan skulle tillåta fullständig anonymitet för alla, tror jag det skulle balla ur ganska fort. Att kunna publicera bilder och kommentarer anonymt under kontrollerade former (och av registrerade medlemmar) är en annan sak, och är såvitt jag förstått något FS-folket undersöker.

På en del sajter kan jag mer förstå att man vill vara anonym, men här tycker jag inte ens man ska överväga att skriva sådant man inte skulle kunna säga öga mot öga till den person man adresserar. Då är man på fel plats ...
 
Arleklint skrev:
Jag berättar gärna öppet vad jag står för och gillar. Om det bara är västvärlden som ser det blir jag lite besviken.

Om du sen får veta hur många i västvärlden som förstår dina svenska kommentarer så hoppas jag du har nån i närheten som torkar dina tårar...
 
Vad ni tjafsar. Vill ni inte skriva med ert riktiga namn så skapar ni er bara ett nytt konto med hittepåuppgifter. Det vet jag flera här som har.
 
magdan skrev:
Vad ni tjafsar. Vill ni inte skriva med ert riktiga namn så skapar ni er bara ett nytt konto med hittepåuppgifter. Det vet jag flera här som har.

Jag tycker inte det är särskilt lyckat att rekommendera något som strider mot Fotosidans medlemsregler. Visst kommer folk att fortsätta bryta mot dem ändå, men det är väl bättre att de som driver sidan ägnar sig åt att förbättra den än att jaga "fuskare".

Reglerna finns, och majoriteten av medlemmarna accepterar och följer dem. Som vissa diskussioner förts den senaste tiden kan vi hamna i en situation där endast betalande medlemmar kan göra något här, och det tror jag ingen vill.
 
Makten skrev:
........men det kan faktiskt drabba vem som helst. Och det skulle man slippa om man kunde vara anonym, eller hur? Man behöver inte ha gjort eller sagt något speciellt för att bli påhoppad eller förföljd av idioter.
Å andra sidan kanske det skulle kännas betydligt mildare att bli "påhoppad" eller förföljd av en icke anonym? Så den påhoppade iaf visste vem "påhopparen"/förföljaren var. Med anonymitet så skulle ju folk kunna bete sig hur sjukt som helst, och då skulle du vara chanslös till att få veta vem om hoppat på dig. Bra eller dåligt tycker du?
 
Senast ändrad:
tack vare att jag sedan 1997 är så lätthittad på nätet, så har jag kunnat skapa mig den karriär jag alltid drömt om.

jag har alltid haft ett unikt namn, även fast jag gift mig och bytt namn, och det har hjälpt mig på många sätt.

sen får man oxå tänka på att information åldras. internet har funnits ett tag så det är inte alltid saker och ting stämmer.
 
Oskar suckar djupt över att folk inte har bättre saker att bli förbannade över...snacka om i-landsproblem.
 
lottawe skrev:
Mats och Martin. Är lite nyfiken så jag undrar vad det är ni förfasar kan hända om man ärligt men artigt kommenterar vad man tycker om en bild eller om man skriver i forum som fotosidan så som diskussionerna brukar vara? (uppriktiga väl?) Vad är t.ex faran med att lämna ut att man gillar flipperspel och fisk på nätet? Att man är moderat eller kristen?
Som jag sade förut; vill du gå omkring med ett plakat i en storstad som talar om allt du tycker?
 
lottawe skrev:
Å andra sidan kanske det skulle kännas betydligt mildare att bli "påhoppad" eller förföljd av en icke anonym? Så den påhoppade iaf visste vem "påhopparen"/förföljaren var. Med anonymitet så skulle ju folk kunna bete sig hur sjukt som helst, och då skulle du vara chanslös till att få veta vem om hoppat på dig. Bra eller dåligt tycker du?
Påhopparen behöver inte vara lika oanonym som man själv. Jag skiter i om folk hoppar på mig inom forumets ramar, men som sagt; det finns idioter överallt. Kan nån slå ihjäl nån oprovocerat med ett järnspett så kan vad som helst hända. Och att exponera sina åsikter för miljontals människor är inte särskilt lockande tycker jag i alla fall.
 
Haha, 1-0 till Bengan!

Nå, mycket blev sagt och många fick skriva av sig.

Hans intresse handlar nog snarare om att dra ingång diskutioner än att fotografera vilket gick hem :)
 

Bilagor

  • peter-utryck-1-40k.jpg
    peter-utryck-1-40k.jpg
    39.2 KB · Visningar: 278
Makten skrev:
Edit: Andreas Åkerström>> Jovisst förstår jag det, men det kan faktiskt drabba vem som helst. Och det skulle man slippa om man kunde vara anonym, eller hur? Man behöver inte ha gjort eller sagt något speciellt för att bli påhoppad eller förföljd av idioter.

Martin>> Jag håller med dig, och är mycket medveten (och inte helt obekymrad) om hur mycket information som finns tillgängligt om en på internet. Är också mycket medveten om att det inte krävs särskilt mycket för att ev idioter skall sätta efter en.
Min poäng är väl mest den att jag tycker att fördelarna med icke-anonymitet här på fs med mycket bred marginal överstiger nackdelarna, och att det i samhället i allmänhet krävs ganska så mycket civilkurage för att man inte skall bidra (genom sin passivitet) till att samhället tas över av kriminella och hatbaserade ideologier.

Sen håller jag absolut med om att man bör vara medveten om vad man basunerar ut på nätet och varför, och att vem som helst i hela världen i princip kan registrera allt man väljer att publicera på ett eller annat sätt (inkl vilka sidor man besöker), för sina egna syften. Kunskaperna om internets integritetsproblematik är sorgligt dåligt förstådd av gemene man. Men även om man förstår och är medveten om allt detta, så är det nog ändå så att vissa risker måste man ta för att få det samhälle man vill ha.
 
När det gäller bildkritik och anonymitet, tror jag helt säkert att det faktum att vi kör med öppna kort bidrar till att kvalitetsnivån på kommentarerna hålls uppe. Tror personligen att anonym kritik hade gett fler ickekonstruktiva negativa kommentarer än konstruktiva. Något som i förlängningen skulle avskräcka folk från att fota, snarare än förbättra deras förmåga.

Jag kommenterar visserligen själv (liksom de flesta andra här inne, antar jag) mest bilder jag tycker om, men det är för att jag har lättare för att identifiera bilder jag önskar att jag själv har tagit, och inte alltid känner mig särskilt bra på att identifiera vad det är jag inte gillar i en bild som jag inte gillar, och hur man skulle kunna förbättra den. Men med lite mer erfarenhet, kommer förhoppnigsvis den säkerheten också...
 
Det jag har problem med är inte oanonymiteten i sig, man kan gärna få använda sina riktiga namn etc. Blir säker bättre diskussioner och kritik på detta vis.

Men att kunna söka upp varje persons foruminlägg och diskussionsdeltagande bara genom att gå in på dennes profil tycker jag är väldigt onödigt och ser ingen som hellst vits med.
Detta tycker jag verkligen skall vara valfritt, så man kan välja om man vill visa det eller inte.

Varför skall någon kunna söka på ens tidigare inlägg i forumen? Det är ju bara för att undersöka vad denna person har för åsikter. Och varför är detta intressant för fotosidans andra medlemmar???
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.