ANNONS
Annons

Registrerade mig idag och är förbannad.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Registrerade mig idag och är förbannad.

rnyholm skrev:
Varför bli förbannad? Det är ju helt onödigt. Nästan allt är anonymt i detta internet. Fotosidan är mycket bra och här kan kritiseras utan att man behöver bli förargad.
Visst, jag personligen är inte förbannad. Men jag förstår kritiken. Att vara oanonym på internet går inte att jämföra med att vara det i "verkliga livet".

Jag ser i och för sig inte det som ett problem på just Fotosidan, men jag skulle mycket hellre se att ens namn stod i varenda inlägg man gör.
Men återigen; jag STÅR för mina åsikter. Inget snack om den saken.
 
om man nu vill publisera tankar och bilder anonymt, så gör man det lättast genom att göra en egen hemsida utan namn,


men här på fotosidan skäms vi inte för vad vi gör.. :)
 
Damme skrev:
om man nu vill publisera tankar och bilder anonymt, så gör man det lättast genom att göra en egen hemsida utan namn,


men här på fotosidan skäms vi inte för vad vi gör.. :)
Varför skulle man inte kunna utbyta kritik anonymt? Jag ser ingen nackdel med det...
Gör man en egen hemsida så får man inte alls samma interaktion med andra fotografer.

Missförstå mig inte; jag skulle antagligen ändå välja att vara icke anonym på just den här sidan, men jag förstår om andra vill vara det.
 
Lite vid sidan om tråden men med viss kontakt.
Alla här har ett användarnamn som kan vara vad som helst.
Jag har aldrig förstått dess funktion.
Varför står det som tillägg, inom parentes, vid varje foruminlägg?
 
Användarnamnen är sannolikt ett arv från forumprogramvaran som är en tredjepartsprodukt. Det går förvisso att redigera bort användarnamn i mallarna, men man kan ändå behöv känna till dem t ex som moderator. Så en gissning är att Christer helt enkelt lämnat kvar dem för att de inte gör någon skada.
 
Användarnamnen plockades bort ur mallarna (av FS) för ett tag sen (typ 1-1,5 år sedan) MEN på allmän begäran kom dom tillbaka.

För och emot nicknames/användarnamn diskuterades livligt (och "länge"), och FS ändrade tillbaka.


-Thomas
 
det har redan sagts men tål att nämnas igen.
anonymitet på en community gör det lättare för folk att bråka och nedfalla till riktigt låg nivå med kränkningar till höger och vänster.
och jag lovar att folk tar chansen!

jag jämför med allt för föräldrar där man kan välja att vara anonym om man vill, och där kan vi snacka låg nivå på många snack varje dag.
förföljelser, kränkningar och grymma tillmälen är vardagsmat där.
(därför har jag slutat vara flitig medlem där)
att merparten är kvinnor har säkert oxå en viss betydelse men jag tror nog, efter några års medlemsskap på den sidan, att det har mest med anonymiteten att göra.
det är alltid en anonym person som slår under bältet.

därför gillar jag att man är ärlig med vem man är på den här sidan.
bråk finns, visst, men dom är inte så ofta förekommande och dom går mycket, mycket mer sällan till rena kränkningar.
 
Bengt Johansson e väl anonymt så det räcker... kom igen när du heter KG Stolt eller Christel Eldrim ;-)

Välkommen ombord! Flytvästar till vänster om du bestämmer dej för att hoppa av, men ge oss en chans... de flesta av oss e snälla. När jag skriver skumma saker skyller jag på att grannen varit på datorn ;-)
 
benjo skrev:
Jag skulle kunna visa vilka bilder jag vill utan att cencurera mig. Jag skulle kunna vara ärlig utan att riskera repressalier i andra sammanhang.

Du kan skicka dom till mig så skall jag publicera dom och skriva att de kommer från en som inte vill sätta ut sitt namn eler flytta till Nordkorea.
Då kan du vara lugn. Ingen storebror ser dig då.
 
Estethia skrev:
det har redan sagts men tål att nämnas igen.
anonymitet på en community gör det lättare för folk att bråka och nedfalla till riktigt låg nivå med kränkningar till höger och vänster.
och jag lovar att folk tar chansen!
Visst, men det gör också att folk vågar säga sin mening rätt ut (hur absurd den än må vara).

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad som är bäst, men i nuläget föredrar jag forum där man kan vara helt anonym, men där moderatorer rensar bort "drägg" som bara skriver dravel och stör.
En skygg användare som inte vill skylta med sitt namn kan mycket väl ha väldigt vettiga åsikter, och mycket att komma med. Särskilt när det gäller något så abstrakt som bildkritik till exempel.

Om JAG fick bestämma, så skulle man kunna få välja att vara anonym eller ej själv, men kanske med en viss begränsning för anonyma användare, såsom möjligheten att ge omdömen om andras verk.
Ska man bedöma andra så skall man också själv kunna bedömas.
Men visst finns det problem här också. Om jag lägger ut en bild så vill jag ha kritik från så många som möjligt, och jag tror mig kunna urskilja "forumtroll" på egen hand, vars kritik jag kan ignorera.
 
Makten skrev:
Visst, men det gör också att folk vågar säga sin mening rätt ut (hur absurd den än må vara).

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad som är bäst, men i nuläget föredrar jag forum där man kan vara helt anonym, men där moderatorer rensar bort "drägg" som bara skriver dravel och stör.
En skygg användare som inte vill skylta med sitt namn kan mycket väl ha väldigt vettiga åsikter, och mycket att komma med. Särskilt när det gäller något så abstrakt som bildkritik till exempel.
jag kan inget annat än misstänka att du aldrig hängt regelbundet i ett svenskt community med möjlighet till anonymitet..?
visst får man höra absurda åsikter och det gör mig orolig över hur många människor som är i behov av någon slags hjälp som man inte kan få i det här landet.
och framförallt inte när dom är anonyma.
jag tycker personligen att nåt är fel när en hel drös öppna människor blir aggressivt påhoppade av anonyma och bitska människor.
stämningen här inne på fs brukar ofta dryftas och det tas alltid upp när någon tycker den känns tryckt.
men jag lovar att fs är ljusår från den dåliga stämningen i den anonyma community jag jämför med.
det är därför jag trivs miljoner gånger bättre här.

på allt för föräldrar finns det anställda som ska sitta å rensa (pja, kanske är det inte deras huvudsyssla, jag tror att det skulle vara för taskigt betalt för att någon öht skulle vilja sitta å göra sånt. men rensar gör dom. inte på helgerna dock, då är de flesta svenskar lediga) och inte ens det fungerar.
jag tycker verkligen inte att fs-crew ska behöva agera dammsugare twentyfour/seven för att få en dräglig miljö här inne.

en skygg användare kanske lämpligast bör vända sig åt något annat håll än ett öppet internetforum? är förlusten av deras kommentarer och åsikter verkligen så enorm att det krävs en ändring?
jag har svårt att tro på det.
 
Estethia skrev:
jag kan inget annat än misstänka att du aldrig hängt regelbundet i ett svenskt community med möjlighet till anonymitet..?
visst får man höra absurda åsikter och det gör mig orolig över hur många människor som är i behov av någon slags hjälp som man inte kan få i det här landet.
och framförallt inte när dom är anonyma.
jag tycker personligen att nåt är fel när en hel drös öppna människor blir aggressivt påhoppade av anonyma och bitska människor.
stämningen här inne på fs brukar ofta dryftas och det tas alltid upp när någon tycker den känns tryckt.
men jag lovar att fs är ljusår från den dåliga stämningen i den anonyma community jag jämför med.
det är därför jag trivs miljoner gånger bättre här.

på allt för föräldrar finns det anställda som ska sitta å rensa (pja, kanske är det inte deras huvudsyssla, jag tror att det skulle vara för taskigt betalt för att någon öht skulle vilja sitta å göra sånt. men rensar gör dom. inte på helgerna dock, då är de flesta svenskar lediga) och inte ens det fungerar.
jag tycker verkligen inte att fs-crew ska behöva agera dammsugare twentyfour/seven för att få en dräglig miljö här inne.

en skygg användare kanske lämpligast bör vända sig åt något annat håll än ett öppet internetforum? är förlusten av deras kommentarer och åsikter verkligen så enorm att det krävs en ändring?
jag har svårt att tro på det.


Jag håller helt med Christel. Det värsta jag vet är folk som bara vågar uttrycka sig när de är fyllda med kemiskt mod eller när de kan gömma sig. Sådana klokheter som de eventuellt har att komma med klarar jag mig bra utan.
 
Estethia skrev:
jag kan inget annat än misstänka att du aldrig hängt regelbundet i ett svenskt community med möjlighet till anonymitet..?
Jo, och det är just därför jag kritiserar oanonymiteten här!
Visst blir det mer "trams" om man kan vara anonym, men det speglar också verkligheten bättre.
Folk tramsar. Så är det bara... Men man får samtidigt en massa åsikter från människor som inte vill skylta med sin identitet inför hela jordens befolkning, vilket man ju i princip gör som oanonym internetdebattör.

Jag tycker att ni blandar ihop seriositet och anonymitet på ett märkligt sätt. Varför skulle man inte kunna vara anonym OCH seriös?

De som inte är seriösa kommer raskt att tröttna på ett modererat forum. Dessa "troll" håller istället till på forum utan moderatorer, och där blir det också självklart anarki.
 
Makten skrev:


Jag tycker att ni blandar ihop seriositet och anonymitet på ett märkligt sätt. Varför skulle man inte kunna vara anonym OCH seriös?

Vi vet och du vet att det blir mycket skitsnack när medborgare kan krypa ihop bakom anonymitetens omålade vägg.
För mig är det inte bara oseriöst utan också fegt att gömma sig.
Det vore kanske annat om detta forum höll på med politik och sammhällsomtörtande verksamhet. Då kan jag förstå den som vill dölja sin identitet. När det föreligger risk för reprisalier likaså.
Men inte på FS.
Nej tack till anonymitet på FS!
 
Ingen anonymitet!

Funderat ett tag på om jag skall lägga mig i den här diskussionen, men här kommer mina 5 öre:

(allmänt resonemang)
Jag tror att ett av Sveriges problem idag är att så få människor verkligen vågar visa civilkurage och stå för sina åsikter. Rädslan för att råka illa ut för att man står för vad man tycker är oerhört utbredd - jag är inte annorlunda än nån annan.
För att ändra på det, tror jag att man måste byta grundsyn helt och hållet. I stället för att man i normalfallet vill vara anonym (som det ofta är idag), tror jag att man i normalfallet måste öva sig i att vara öppen om vem man är och stå på sig i sina åsikter. Anonymitet borde vara undantaget, och enbart tillämpas i extremfall där uppenbar fara för den egna personen föreligger. De största människorna är ju de som öppet deklarerar sin åsikt och sin identitet trots att det kan resultera i hot och trakasserier.

För mig handlar "att stå för" en åsikt/bild om att man inte enbart argumenterar för den och bemöter kritik, utan att man också är ärlig om att "det var jag som tog bilden/sa det, och mitt namn är..." osv.
(/allmänt resonemang)

Här på fs finns en i grunden sund kultur i forum och bland bildkommentarerna, tycker jag. En av anledningarna till det är helt klart (enligt mitt förmenande) att medlemmarna inte är anonyma. Utan anonymiteten måste man tänka ett varv till på vad det är man säger, óch hur man formulerar det. Detta eftersom man vet att det kommer att finnas kvar väldigt länge, och att mycket folk kommer att kunna läsa det. Och eftersom det kan knytas till din egna fysiska person!
Att lära sig att kommunicera på ett måttfullt och eftertänksamt sätt är oerhört nyttigt, och dessutom gör det ju att man verkligen kan stå för det man skrivit. Man vet att det är genomtänkt och (hyfsat) välformulerat.

När det gäller bilder, så kan jag inte riktigt relatera till att man har tagit bilder som man vill visa anonymt. Vilken typ av bilder är det? Jag fotar ju mest oerhört harmlösa objekt, så det är ju inte konstigt att jag inte riktigt kan förstå det problemet.

Skulle inte du, Bengt, kunna berätta för oss andra vilka (hypotetiska) bilder du tror att en fotograf inte vill stå för? De enda varianter jag skulle kunna tänka mig spontant, är bilder tagna i samband med brott (inbrott i gamla fabriker eller byggnader, eller liknande). Varför skulle man för övrigt vilja föreviga sin egen brottslighet? Det är därför jag är så nyfiken på vilka andra varianter på bilder man skulle kunna tänka sig, där fotografen vill vara anonym och inte stå för sina bilder.

Det blev långt, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Och inte somnade eller gick upp i limningen på vägen ;)


MVH,

Andreas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.