Ingen anonymitet!
Funderat ett tag på om jag skall lägga mig i den här diskussionen, men här kommer mina 5 öre:
(allmänt resonemang)
Jag tror att ett av Sveriges problem idag är att så få människor verkligen vågar visa civilkurage och stå för sina åsikter. Rädslan för att råka illa ut för att man står för vad man tycker är oerhört utbredd - jag är inte annorlunda än nån annan.
För att ändra på det, tror jag att man måste byta grundsyn helt och hållet. I stället för att man i normalfallet vill vara anonym (som det ofta är idag), tror jag att man i normalfallet måste öva sig i att vara öppen om vem man är och stå på sig i sina åsikter. Anonymitet borde vara undantaget, och enbart tillämpas i extremfall där uppenbar fara för den egna personen föreligger. De största människorna är ju de som öppet deklarerar sin åsikt och sin identitet trots att det kan resultera i hot och trakasserier.
För mig handlar "att stå för" en åsikt/bild om att man inte enbart argumenterar för den och bemöter kritik, utan att man också är ärlig om att "det var jag som tog bilden/sa det, och mitt namn är..." osv.
(/allmänt resonemang)
Här på fs finns en i grunden sund kultur i forum och bland bildkommentarerna, tycker jag. En av anledningarna till det är helt klart (enligt mitt förmenande) att medlemmarna inte är anonyma. Utan anonymiteten måste man tänka ett varv till på vad det är man säger, óch hur man formulerar det. Detta eftersom man vet att det kommer att finnas kvar väldigt länge, och att mycket folk kommer att kunna läsa det. Och eftersom det kan knytas till din egna fysiska person!
Att lära sig att kommunicera på ett måttfullt och eftertänksamt sätt är oerhört nyttigt, och dessutom gör det ju att man verkligen kan stå för det man skrivit. Man vet att det är genomtänkt och (hyfsat) välformulerat.
När det gäller bilder, så kan jag inte riktigt relatera till att man har tagit bilder som man vill visa anonymt. Vilken typ av bilder är det? Jag fotar ju mest oerhört harmlösa objekt, så det är ju inte konstigt att jag inte riktigt kan förstå det problemet.
Skulle inte du, Bengt, kunna berätta för oss andra vilka (hypotetiska) bilder du tror att en fotograf inte vill stå för? De enda varianter jag skulle kunna tänka mig spontant, är bilder tagna i samband med brott (inbrott i gamla fabriker eller byggnader, eller liknande). Varför skulle man för övrigt vilja föreviga sin egen brottslighet? Det är därför jag är så nyfiken på vilka andra varianter på bilder man skulle kunna tänka sig, där fotografen vill vara anonym och inte stå för sina bilder.
Det blev långt, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Och inte somnade eller gick upp i limningen på vägen
MVH,
Andreas