Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflexskärmens sidor

Produkter
(logga in för att koppla)

zlice

Aktiv medlem
Hejhopp..

Jag tänkte köpa en reflexskärm snart och funderar på vilken jag ska köpa.

Vilket/vilka märken tycker ni är vettiga?

Vilka sidor ska jag välja?
Det finns ju några olika silver/guld, silver/vit, sunfire/silver, guld/vit, silver/svart..osv.. vilken föredrar du som använder en(erfarenheter)? :)
 
Har bara testat några olika skärmar och kan bara säga att det inte vart någon större skillnad på dem förutom storleken.
Har bara kört med silver/guld men skulle inte ha något emot att prova vit/guld, nån som vet varman kan hitta en sådan till ett bra pris?
Tänkte faktiskt köpa mig en ny stor skärm via en kompis i USA och är det fler som vill göra ett klipp och dela på frakt så får ni gärna höra av er.
 
Vilken skärm som är bäst beror på vad du ska ha den till och vilket resultat du vill ha.

Vit sida ger ett reflekterat ljus som är förhållandevis enkelt att använda. Neutralt, bra men kanske inte direkt spänande.

Silvrig sida ger en starkare reflektion med neutral färg. Lite svårare att styra, men kan kanske ge ett lite mer spännande ljus.

Guldig sida fungerar som silvrig men ger ett varmt gulfärgat ljus. Personligen tycker jag att det ofta blir lite väl gult.

Silver och guld är en kombination av guld och silver i ränder. Ger en varm men lite mer neutralare ton än guld.

Vit genomskinlig fungerar dels som en vit reflexskärm men även som en diffusor då den hålls mellan ljuset och motivet och släpper då igenom ett lite mjukare ljus.

Grå fungerar som gråkort. De enda jag har sett är små, ungefär 30cm i diameter.

Svart fungerar som en "antireflektor" och hjälper till att skärma bort reflektioner vilket ger mörkare skuggor.

Det är bara att fundera lite över vad du vill ha för effekt och hitta en kombination med två av de ovanstående färgerna.

Tänk på att en liten skärm är lätt att ta med sig men en stor skärm ger större effekt. Tar du bilder på små saker som blommor klarar du dig kanske med en av de minsta. Vill du kunna lätta upp skuggorna på exempelvis en bil behövs en riktigt stor skärm.
 
Du täckte nästan in allt.har bara ett ynka tilläg.Stora skärmar blir ofta fladdriga.(speciellt dom som man lätt kan vika ihop i ett litet blått runt fodral)
Då kan det ibland vara bättre med en stel "friggis" med tejpad (önskad reflex på en sida och vit på andra)
Lycka till
UlfMan
 
Visst blir det fladdrigt när det blir stort. En "friggis" (frigolitskiva) kan bli betydligt lättare att hantera, men krånligare att ta med sig. Frigolitskivor finns på byggmarknaden i olika grovlekar. Tre eller fyra cetnimeter grova brukar fungera bäst och kostar ett par tior styck. Om man vill ha de lite blankare kan man köpa en räddningsfilt på Apoteket för 42kr (Vilket lustigt minne man har. Vissa, ibland viktiga, saker rinner rakt igenom medan priset på en räddningsfilt sitter kvar som en tatuering.) som man med silvertejp fäster på ena sidan. Glöm inte att först skrynkla till filten. Annars kommer det reflekterade ljuset bli rutigt efter filtens vikning. Vill man ha guldfärgat ljus går det bra att spänna över ett guldfärgat tyg som finns hos en välsorterad tygbutik.

För övrigt går det även att köpa exempelvis en reflexskärm i vit/silver. Köp en en bit guldtyg och en bit matt svart tyg. Låna morsans symaskin och sy ett enkelt fodral med en svart och en guldig sida som är lika stort som den utfällda reflexskärmen. Fodralet ryms i den blåa påsen som reflexskärmen ligger i (om du köper en Lastoliteskärm).

Om du har slut på sytråd, är begåvad med en tumme mitt i handen eller om din morsa har sålt symaskinen så går det även att köpa en liknande påse att trä över. Jag har sett den men kommer tyvärr inte ihåg var.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.