Annons

Reflexskärm av frigolit - var köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Var kan man köpa stora frigolitskivor? Helst ska de vara i formatet 1x2 meter och lagom tjock.

Kan man måla frigolit med vanlig vattenbaserad väggfärg?

På byggvaruhus. Finns i en standardstorlek och sedan olika tjocklekar. Tror jag köpte en paket om sex eller åtta stycken för ca 700 kr (om jag minns rätt). Det går inte att spraya svart färg för då smälter de.

Bästa vore kanske att du tittar vilken färgtillverkare du vill använda och sedan ringer dem och frågar.

Det måste ju finnas färg som du kan måla på frigolit med.

Att de smälter med sprayfärg har troligen med något lösningsmedel i färgen att göra? Jag tror inte att det är något problem med att rolla vit latex (alltså matt vattenbaserad takfärg) på frigolit. Det enda med frigolit är väl att de är känsliga för stötar. De tunnaste varianterna är vingliga och går lätt sönder. Jag vet att somliga limmar frigolit på ett stadigare underlag, ex. mdf-board, men då blir de förstås tyngre och då är det kanske lika bra att måla mdf-skivan direkt!?.

Kolla in din lokala byggvaruhandel. Det finns fabrikat som t.ex sundolitt och Thermisol. Välj en skiva som är avsedd till husgrund eller mark. De har en bättre täthet och smular därmed inte lika mycket som en billigare skiva avsedd för isolering i vägg.

Det finns 60x120x50-skivor som är lätta att hantera och mycket hållbara. Jag skulle nog satsa på två sådana än en stor.

Mvh /Peter

600x1200 är på tok för litet. Skärmen ska helst vara 2 meter hög.

Jag tänkte måla ena sidan mattsvart.

Sätter man ihop två skivor med en ledbar hopsättning kan de stå av sig själva. Som bonus kan man ha skärmarna att byta kläder bakom.

Var hittar man de stora frigolitskivorna?

okej... jag tänker bara mobilt hela tiden... men jag förstår att du ska ha dina skivor ståendes i studion.. =o)

Tidigare nämnda fabrikat har givetvis alla tänkbara storlekar. Dock skulle jag gå upp till 100mm i tjocklek istället. Det finns andra trevliga format i form av "L" och annat användbart för att bygga väggar och liknande i studion.

Istället för att måla skulle du kunna spänna upp scenmolton. Det käkar ljus väldigt bra och blir både enkelt och billigt.

Mvh /Peter

Kollade in Thermisol lite och det finns en rejäl skiva som kallas Thermisol "extra" Den finns i maximal dimension 2400x1200. Det är ganska rejält. Det går säkert att specialbeställa om du vill ha ännu större.

Spana in sockelelementen också. Det är bra grejjer! =o)

/Peter

peter_wahlström skrev:
Kolla in din lokala byggvaruhandel. Det finns fabrikat som t.ex sundolitt och Thermisol. Välj en skiva som är avsedd till husgrund eller mark. De har en bättre täthet och smular därmed inte lika mycket som en billigare skiva avsedd för isolering i vägg.
Mvh /Peter
Dessa skivor är oerhör "täta" & tåliga jämfört med de billigare, tål det mesta. De på byggvaruhuset kan hjälpa dig, säg bara att du vill ha de tåligaste & starkaste så fixar dom det.

//Larsa

Dyrare/tätare skivor är väldigt mycket bättre och det går utmärkt att rolla på vattenbaserad matt färg.

Har en relaterad fråga/fundering - som PerFogelberg skriver: 120 cm höga skivor måste ju vara alldeles för lite, åtminstone om man vill fota helkropp vuxna, eller hur tänker/gör ni?

Storleken ställer ju också till problem, hur lyckas ni få skivorna att stå (utan assistenter givetvis)? Tejpa fast dem i ljusstativ/träd skulle möjligen funka men rent praktiskt blåser det ju ofta ett par sekundmeter även morgon/kväll...

mvh / Lelle

De "mest täta" skivorna brukar inte finnas i jätteformat... Thermisol har t.ex 4 täthetsgrader. den tredje går att få i 2400x1200. Jag tror inte man behöver tätare material.

För att ställa skivor kan man antingen göra som Per skriver, ställa två skivor i vinkel. Annars finns det s.k socklar som är L-formade. För att binda samman frigolit kan man aningen använda ett bra sättlim, eller skruva med genomgående gängstång och stora brickor. Funkar mycket bra!

Scenmolton är ett tjockt och brandskyddat tyg. Det går inte att tvätta. (då försvinner brandimpregneringen) Detta är gjort för scenbruk och äter både ljus och ljud effektivt. Går att köpa på t.ex havel.se

Beijer bygg kan hjälpa dig med frigoliten.

Mvh /Peter

Man skulle kunna limma ihop dom med sättlim och ett tjockare slags tyg i skarven så får man ju som ett gångjärn så man kan dra ut dom som ett dragspel eller vika ihop dom.
Då blir det ju som en bra skärm att byta om bakom åxå.

/Jonas, JOP

Iaf akrylfärg funkar att måla på frigolit (borde finnas andra vattenlösliga färger också som funkar.) Flera tunnare lager blir nog snyggast.

Om du ska använda skärmen ute när det blåser, så kan du montera en fästpunkt på ena kortsidan (ovansidan) och sedan spänna en lina framför och bakom som du sedan fäster med, typ, tältpinne... Blåser det ännu mer kan du köra med en lina från varje övre hörn.

Då blir det dessutom väldigt lätt att luta skärmen för maximal reflektion.

Om man ska använda en 2400x1200-skiva utomhus, så kan man ju undra hur den får plats i bilen.... men det är ju en annan fråga. =o)

//Peter

Efter ett besök hos den lokala Beijer-handlaren verkar det så att man måste köpa ett helt paket 1200x2400x50. Ett paket är 6 st skivor. Dock är kvadratmeterpriset lägre än för 600x1200x50.

Det verkar som jag kommer att få limma ihop 2 st 600x1200 till en 600x2400 istället. Sedan gör jag gångjärn mellan varje sådan sektion.

Eller det kanske är någon i Stockholm som vill vara med och dela på ett paket 1200x2400? Jag behöver två skivor. Då finns det 4 skivor kvar i paketet. Varje skiva kostar runt 150 kr.

peter_wahlström skrev:

Scenmolton är ett tjockt och brandskyddat tyg. Det går inte att tvätta. (då försvinner brandimpregneringen) Detta är gjort för scenbruk och äter både ljus och ljud effektivt. Går att köpa på t.ex havel.se

Blir det helt förstört (eller sabbar tvättmaskinen) om det tvättas? Eller är det "bara" att brandimpregneringen försvinner?

Är det väldigt tungt för upphängningsanordningarna, ungefär som tjock sammet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar