Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redogör vad man gör med alla objektiven

Produkter
(logga in för att koppla)
Ordet "exponering" har stötts och blötts mycket på sistone. Den egentligen korrekta betydelsen av ordet är "mängd ljus per ytenhet", och exponeringen styrs alltså enbart av de två parametrarna bländare och slutartid.

Den egentliga betydelsen av ordet "ISO" är sedan hur mycket man måste förstärka denna exponeringsmängd för att det som man sedan framkallar bilden till ska bli "mellangrått" - enligt modern definition 12.5% av maxvärdet (utblåst vitt).

I en digital kamera är exponering fysisk ljusmängd till sensorytan, och ISO den elektroniska/digitala förstärkningen av den elektriska signal som ljusmängden omvandlats till av sensorn.

Martin, ditt förra svar var helt fantasktiskt som svar på ursprungsfrågan i tråden (10/10). Din entusiasm, kunnande och engagemang är faktiskt riktigt imponerande och borde vara en ledstjärna för oss alla.

Eftersom jag startade den här debatten med mitt inlägg, (provocerande? javisst det var avsikten). Vill jag påpeka att det var den typ av inlägg, som det två sista Makten har kommit med, speciellt sista raden "vad ser ditt öga" som jag efterlyste på Fotosidan med min provokation. Jag tycker att det blir trevligare så.
Joachim
Tack så hjärtligt Joachim! Det är väldigt lätt att sätta sig på höga hästar när det kommer till frågor från folk som inte vet så mycket, då man sett dessa otaliga gånger. Jag gör det nog hela tiden själv, tyvärr.

------------------------------

Och så vill jag illustrera hur man kan ta ett vidvinkligt portätt, som samtidigt är en landskapsbild. Detta är med 20 mm på FF, motsvarande 13 mm på DX.

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_20_3_5/DSC_9940.jpg

Ordet "exponering" har stötts och blötts mycket på sistone. Den egentligen korrekta betydelsen av ordet är "mängd ljus per ytenhet", och exponeringen styrs alltså enbart av de två parametrarna bländare och slutartid.

Den egentliga betydelsen av ordet "ISO" är sedan hur mycket man måste förstärka denna exponeringsmängd för att det som man sedan framkallar bilden till ska bli "mellangrått" - enligt modern definition 12.5% av maxvärdet (utblåst vitt).

I en digital kamera är exponering fysisk ljusmängd till sensorytan, och ISO den elektroniska/digitala förstärkningen av den elektriska signal som ljusmängden omvandlats till av sensorn.

Ok, om jag omformulerar mig och slopar ordet exponering till:
Brännvidd, bländare och slutartid är komponeringsinstrument och ISO är verktyget man använder för att få histogramet att se ut som man vill.

Blir det då bättre?

/Karl

Börja med ett objektiv...

Istället för att börja med objektiven skulle jag börja med bilderna. Fotografera med den utrustning du har och expandera efter behov. Egentligen kan man ha alla typer av objektiv till i stort sett vad som helst. Själv har jag dock aldrig sett någon fota makro med en 300/2.8+mellanring - även om tanken funnits där.
Ska du köpa en ny utrustning så börja med ett objektiv motsvarande normal (30-35 mm med 1.5x brännvidsförlängning) eller en normalzoom.
Själv har jag en tendens att ta med för mycket i bilderna och då blir de lätt röriga eftersom fokus i bilden dras från centrum till kanten som blir full med detaljer - så jag skulle nog ibland tjäna på att använda en längre brännvidd, eller gå närmare. Jag har en Mamiya RZ67 med 65 mm vidvinkel + en 90 mm normal samt en Nikon F3 med 50 mm normal. Den kombinationen täcker in 99% av bilderna jag vill ta. Zeiss normalen till F3:an ger en underbar oskärpa i perifering vid full öppning, så det finns flera aspekter av objektiv än kombinationen brännvidd/bländare.
Poängen är att börja med ett objektiv och komplettera när man vet vad det nya objektivet ska användas till. Du skriver i din profil att du har ett bra öga för bilder och det är en väldigt bra startpunkt :)

Lycka till!

Fredrik

Du menar att skärpedjup och rörelseoskärpa är två helt oviktiga faktorer när du komponerar? I bästa fall menar du att skärpedjup eller rörelseoskärpa är oviktigt.

/Karl
Nej Karl, det är bara en lek med ord efter dina uppsatta "regler".

När man normalt använder uttrycket att ngt är 100, så syftar man på 100%.
Ett sätt att uttrycka att allt är bra, ok.

Och eftersom du skrev att exponering görs med ISO och jag bara använder 100 ISO.

Så blir den lekfulla slutsatsen att MIN exponering ALLTID är 100.

Ok, om jag omformulerar mig och slopar ordet exponering till:
Brännvidd, bländare och slutartid är komponeringsinstrument och ISO är verktyget man använder för att få histogramet att se ut som man vill.

Blir det då bättre?

/Karl

Jag är inte alls med på varför du anser att det som i massor av år kallats exponering plötsligt ska omdefinieras enligt en modell du kommit på. Komposition och exponering är två olika saker. Hela fotovärlden är överens om att exponering handlar om bländare och slutare. Du vill alltså ändra på det, om jag förstår dig rätt. Varför?

Men om jag vill ha en prickig(brusig) bild, komponerar jag då med ISO:n?

Fast vad vet jag, det är här är visst nikonforuumet ser jag nu, och jag har ju bara minolta- sony- och sigma-optik.

Jag har tyvärr fler objektiv än jag behöver.. Jag hade en 50/1.2.. tyvärr så började bländarlamellrna kärva så jag sålde den billigt. Köpte en 35mm/2.0 istället för jag vill ha liiiite mer vidvinkel, tyvärr så får jag inte till det korta skärpedjupet jag skulle vilja ha då längre..

Men 50mm använder jag till porträtt. På bl. 1.4 och 2 får man underbart kort skärpedjup (FF) Allt över 50mm tycker jag är alldeles för långt för att använda till någonting.. Jag har en 90mm macro, men använder den nästan inte.. det är en fantastisk glugg... men jag känner mig så fruktansvärt handikappad med en så lång brännvidd att kreativiteten dör.

Jag börjar inse att 28mm och 50mm nog är min favoritbrännvidder.

28mm -allaround.
50mm - porträtt
Macro - kan vara bra om man verkligen ÄLSKAR vattendroppar och insekter.. Annars är nog en begagnad mellanring ett bättre köp.

Visst är det kul med folk som säger; Drag handtaget nedåt för att öppna dörren! (på skämt, inte annars)

Om någon ställer en fråga; Gör åtminstonde ett försök att svara på frågan vänlig utan att idiotförklara.
Fotosidan skulle kunna vara ett mycket bra forum, men tyvärr finns det alltid ett gäng svar som i denna tråd.

Själv tycker jag det är skittråkigt och är inte särskilt aktiv på fotosidan.

BESS....VI....ERS, kom ihåg att det ALLTID finns folk som KAN och VET mer än ni själva. STORHET är att ha förmågan att hjälpa frågeställaren vidare i sitt sökande efter kunskap, oavsett nivå på frågan. Ni var själva totala nybörjare någon gång i tiden. Att ha uppnått fasen "FAEN VA JA È BRA" ger inga stilpoäng.

Läs samtliga inlägg och ta en funderare på vilka som har försökt ge hjälp, ta även en funderare på vilka som kanske inte har varit särskit hjälpsamma (och som kanske borde fundera över sina motiv/fas)
MVH Joachim (som nu förmodligen inte är särskilt populär)

Tack det värmer! Känner just så att INGEN av de första inläggen gav mig det svar jag trodde mig fiska efter. Kändes också som jag smått idiotförklarades. Jag har själv läst att 85mm tele är jättebra för porträtt. Och min egna erfarenhet/uppfattning att 10-15mm är kanon att fotta vida landskapsbilder, att 300mm är bra när man vill fånga någon på avstånd, att 50mm är bra standardglugg som tar de mesta vardagliga bilder. Något i denna stil hade jag förväntat mig. Kanske något mer tekniskt också om de olika gluggarna. Ser nu att några på slutet svarat vettigt o det bockar man för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar