Falumas
Aktiv medlem
Då var det ett skämt !
Vilket jag antar att ditt inlägg också var, annars får du allt ta och läsa hela tråden.
/Karl
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då var det ett skämt !
Men då är ju min exponering ALLTID 100!Detta har jag försökt säga många gånger att slutartiden, bländaren och brännvidden är komponeringsverktyg, exponerar gör man med ISO.
/Karl
Tack så hjärtligt Joachim! Det är väldigt lätt att sätta sig på höga hästar när det kommer till frågor från folk som inte vet så mycket, då man sett dessa otaliga gånger. Jag gör det nog hela tiden själv, tyvärr.Martin, ditt förra svar var helt fantasktiskt som svar på ursprungsfrågan i tråden (10/10). Din entusiasm, kunnande och engagemang är faktiskt riktigt imponerande och borde vara en ledstjärna för oss alla.
Eftersom jag startade den här debatten med mitt inlägg, (provocerande? javisst det var avsikten). Vill jag påpeka att det var den typ av inlägg, som det två sista Makten har kommit med, speciellt sista raden "vad ser ditt öga" som jag efterlyste på Fotosidan med min provokation. Jag tycker att det blir trevligare så.
Joachim
Men då är ju min exponering ALLTID 100!
Ordet "exponering" har stötts och blötts mycket på sistone. Den egentligen korrekta betydelsen av ordet är "mängd ljus per ytenhet", och exponeringen styrs alltså enbart av de två parametrarna bländare och slutartid.
Den egentliga betydelsen av ordet "ISO" är sedan hur mycket man måste förstärka denna exponeringsmängd för att det som man sedan framkallar bilden till ska bli "mellangrått" - enligt modern definition 12.5% av maxvärdet (utblåst vitt).
I en digital kamera är exponering fysisk ljusmängd till sensorytan, och ISO den elektroniska/digitala förstärkningen av den elektriska signal som ljusmängden omvandlats till av sensorn.
Nej Karl, det är bara en lek med ord efter dina uppsatta "regler".Du menar att skärpedjup och rörelseoskärpa är två helt oviktiga faktorer när du komponerar? I bästa fall menar du att skärpedjup eller rörelseoskärpa är oviktigt.
/Karl
Ok, om jag omformulerar mig och slopar ordet exponering till:
Brännvidd, bländare och slutartid är komponeringsinstrument och ISO är verktyget man använder för att få histogramet att se ut som man vill.
Blir det då bättre?
/Karl
Visst är det kul med folk som säger; Drag handtaget nedåt för att öppna dörren! (på skämt, inte annars)
Om någon ställer en fråga; Gör åtminstonde ett försök att svara på frågan vänlig utan att idiotförklara.
Fotosidan skulle kunna vara ett mycket bra forum, men tyvärr finns det alltid ett gäng svar som i denna tråd.
Själv tycker jag det är skittråkigt och är inte särskilt aktiv på fotosidan.
BESS....VI....ERS, kom ihåg att det ALLTID finns folk som KAN och VET mer än ni själva. STORHET är att ha förmågan att hjälpa frågeställaren vidare i sitt sökande efter kunskap, oavsett nivå på frågan. Ni var själva totala nybörjare någon gång i tiden. Att ha uppnått fasen "FAEN VA JA È BRA" ger inga stilpoäng.
Läs samtliga inlägg och ta en funderare på vilka som har försökt ge hjälp, ta även en funderare på vilka som kanske inte har varit särskit hjälpsamma (och som kanske borde fundera över sina motiv/fas)
MVH Joachim (som nu förmodligen inte är särskilt populär)