Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redogör vad man gör med alla objektiven

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Hej! Kan ingen lista alla vanliga brännvidder o skriva när dem är lämpliga att använda? (Jag har 1,5x i brännviddsförstoring på min kamera o det är de vi kan ta hänsyn till) Jag börjar lite här nedan, ni kan fylla på. Rätta mig om jag har fel.

11-16mm Fånga stora vyer. inomhus. coola bilder.
35mm Allround, standardbilder
50mm Helkropps-modellbilder
85mm Porträtt
55-200mm Vissa använder till porträtt. zooma in.

Jag plåtar både "coola bilder" och "standardbilder" med alla brännvidder:)

Skämt åsido, visst kan vissa brännvidder vara lite mer lämpade för vissa motiv men jag tycker inte att man skall koppla samman dem. Det riskerar att hämma kreativiteten.

"Vad gör du med alla växlar på cykeln?"

Jaaa, man väljer väl objektiv (eller växel) som man tycker är lagom bara? Det första man bör lära sig är att skita i vad andra tycker att man "ska" använda till en viss typ av motiv. Det går att använda teleobjektiv till landskap och vidvinkelobjektiv till sport och porträtt. Det är bara du själv som kan avgöra vad som passar.

50mm passar till blå bilar
120mm för bruna fåglar
500mm för gula blommor

Jag kommer inte på just nu vad jag brukar använda till grönt gräs, men jag har för mig att det är 85mm.

/Karl

Jag får hålla med alla andra, det är helt meningslöst att göra en sådan här lista...

Jag köpte ett Nikkor 85/1,8 för några veckor sedan och har i princip bara använt det sedan dess. Hittills har det har blivit fågelbilder, rådjur, landskap, porträtt, katter, mat, arkitektur och så vidare med det.

Förra sommaren köpte jag ett Tamron 10-24 som jag gjorde detsamma med, använde i stort sett bara det i flera månader och tyckte att allt över 17 mm var ett tele och helt meningslöst att använda :) Nu blev det ju förstås inga fågelbilder och så, men väl porträtt och allt möjligt annat!

Emellan det använde jag ett Tamron 17-50 och ett Nikkor 70-300 VR, det ger ju en grym bredd men jag måste hålla med en hel del folk som säger att fasta objektiv är något speciellt! Nästa blir nog ett Nikkor 300/4, och det kommer inte bara att användas till fåglar!

Det finns verkligen inget fel sätt att använda ett objektiv! Däremot finns det såklart sätt att använda objektiv som inte ger bra bilder, till exempel att använda en vidvinkel och få motivet som en liten grej mitt i bilden eller ett tele och bara klippa ut motivet och inte få något runt omkring det, men det lär man sig :)

Fotosidans dilemma, faen vad tråkigt!

Visst är det kul med folk som säger; Drag handtaget nedåt för att öppna dörren! (på skämt, inte annars)

Om någon ställer en fråga; Gör åtminstonde ett försök att svara på frågan vänlig utan att idiotförklara.
Fotosidan skulle kunna vara ett mycket bra forum, men tyvärr finns det alltid ett gäng svar som i denna tråd.

Själv tycker jag det är skittråkigt och är inte särskilt aktiv på fotosidan.

BESS....VI....ERS, kom ihåg att det ALLTID finns folk som KAN och VET mer än ni själva. STORHET är att ha förmågan att hjälpa frågeställaren vidare i sitt sökande efter kunskap, oavsett nivå på frågan. Ni var själva totala nybörjare någon gång i tiden. Att ha uppnått fasen "FAEN VA JA È BRA" ger inga stilpoäng.

Läs samtliga inlägg och ta en funderare på vilka som har försökt ge hjälp, ta även en funderare på vilka som kanske inte har varit särskit hjälpsamma (och som kanske borde fundera över sina motiv/fas)
MVH Joachim (som nu förmodligen inte är särskilt populär)

Martin, det var inte ditt inlägg som gjorde mig arg, du är kunnig och svarar väldigt sällan på ett nedlåtande sätt.
Många frågor på fotosidan är av karaktären att frågeställaren borde ha läst manualen eller tänkt efter lite innan frågan. Om man väljer att svara på en sådan tråd kan man göra det på ett bra sätt, flera av svaren i tråden var inte schysta som jag uppfattar det. Det jag efterlyser är en vänligare ton på fotosidan.
Joachim

Visst är det kul med folk som säger; Drag handtaget nedåt för att öppna dörren! (på skämt, inte annars)

Om någon ställer en fråga; Gör åtminstonde ett försök att svara på frågan vänlig utan att idiotförklara.
Fotosidan skulle kunna vara ett mycket bra forum, men tyvärr finns det alltid ett gäng svar som i denna tråd.

Själv tycker jag det är skittråkigt och är inte särskilt aktiv på fotosidan.

BESS....VI....ERS, kom ihåg att det ALLTID finns folk som KAN och VET mer än ni själva. STORHET är att ha förmågan att hjälpa frågeställaren vidare i sitt sökande efter kunskap, oavsett nivå på frågan. Ni var själva totala nybörjare någon gång i tiden. Att ha uppnått fasen "FAEN VA JA È BRA" ger inga stilpoäng.

Läs samtliga inlägg och ta en funderare på vilka som har försökt ge hjälp, ta även en funderare på vilka som kanske inte har varit särskit hjälpsamma (och som kanske borde fundera över sina motiv/fas)
MVH Joachim (som nu förmodligen inte är särskilt populär)

Om du ursäktar så fanns det bara en med nedlåtande stil de andra förklarade bra deras inställning utan att vara nedlåtande. Sedan om du upplever det på andra ställen av forum är en annan sak, men i den här tråden tycker jag du överreagerade.

Till trådskaparen är mitt svar som andras att lås dig inte direkt till olika typer motiv till vissa objektiv utan testa vad du tycker funkar bra.

Martin, det var inte ditt inlägg som gjorde mig arg, du är kunnig och svarar väldigt sällan på ett nedlåtande sätt.
Många frågor på fotosidan är av karaktären att frågeställaren borde ha läst manualen eller tänkt efter lite innan frågan. Om man väljer att svara på en sådan tråd kan man göra det på ett bra sätt, flera av svaren i tråden var inte schysta som jag uppfattar det. Det jag efterlyser är en vänligare ton på fotosidan.
Joachim
Jag håller med, men det enda inlägg här som kan anses "nedlåtande" är i mitt tycke bara sarkastiskt. Man får inte ha så jädra ömma tår;-) Kastar man ut en fråga på Sveriges största fotoforum utan att först söka lite själv, så får man räkna med svar som inte alltid är så trevliga och lärorika. För övrigt skrev ju trådskaparen faktiskt "rätta mig om jag har fel".

---------------------------------

Men okej, om vi ska vara lite snälla och förklara ett och annat så kan jag börja.

Brännvidden hos objektivet ger tillsammans med sensorstorleken vilken bildvinkel man får. Det finns många uppfattningar om vad en viss bildvinkel är "bra till", men generellt brukar man använda vidvinklar för att få med så mycket som möjligt; till exempel inomhus eller till storartade landskap. Teleobjektiv använder man oftast för att "komma närmare" saker som är långt borta, eller för att skära ut specifika utsnitt ur ett större motiv.
Mitt mellan dessa finns det som brukar kallas "normalobjektiv", vilket är en ganska neutral bildvinkel som är i närheten av ögats aktiva synfält (även om jag inte riktigt håller med). Det kan man använda till vad man vill, men ska jag generalisera så brukar det mest användas i situationer där perspektivet inte är intressant i sig, och där man ändå vill ha med lite mer än med ett tele. Ett "miljöobjektiv" kanske man kan kalla det.

Men sen är det som vanligt. Regler är till för att brytas! Att gå riktigt nära med en vidvinkel istället för att välja en lång brännvidd, ger ett helt annat intryck. Då bildvinkeln är större än ögats, så får man ett väldigt dramatiskt perspektiv, eller egentligen upplevelsen av detta. Perspektivet är ju nämligen samma som för ögat, vid ett givet avstånd.

Med telet kan man också fotografera både på kort och långt håll. Jag gillar landskapsbilder med tele bättre än med vidvinkel, eftersom det brukar bli mindre rörigt. Man kan lättare få rena kompositioner, och man tvingas välja ut den intressantaste delen av vyn istället för att ta med hela klabbet.

Så, alla brännvidder kan användas till allt. Det är upp till varje fotograf att lista ut vad som känns bra, och det tar ett ganska bra tag innan man nått dit. Jag tycker inte att det är någon vits att försöka klassificera motivtyper och brännvidders användningsområden innan man själv vet vad man vill. Och det kan man inte läsa sig till. Man måste prova själv.

Jag håller med, men det enda inlägg här som kan anses "nedlåtande" är i mitt tycke bara sarkastiskt. Man får inte ha så jädra ömma tår;-) Kastar man ut en fråga på Sveriges största fotoforum utan att först söka lite själv, så får man räkna med svar som inte alltid är så trevliga och lärorika. För övrigt skrev ju trådskaparen faktiskt "rätta mig om jag har fel".

---------------------------------

Men okej, om vi ska vara lite snälla och förklara ett och annat så kan jag börja.

Brännvidden hos objektivet ger tillsammans med sensorstorleken vilken bildvinkel man får. Det finns många uppfattningar om vad en viss bildvinkel är "bra till", men generellt brukar man använda vidvinklar för att få med så mycket som möjligt; till exempel inomhus eller till storartade landskap. Teleobjektiv använder man oftast för att "komma närmare" saker som är långt borta, eller för att skära ut specifika utsnitt ur ett större motiv.
Mitt mellan dessa finns det som brukar kallas "normalobjektiv", vilket är en ganska neutral bildvinkel som är i närheten av ögats aktiva synfält (även om jag inte riktigt håller med). Det kan man använda till vad man vill, men ska jag generalisera så brukar det mest användas i situationer där perspektivet inte är intressant i sig, och där man ändå vill ha med lite mer än med ett tele. Ett "miljöobjektiv" kanske man kan kalla det.

Men sen är det som vanligt. Regler är till för att brytas! Att gå riktigt nära med en vidvinkel istället för att välja en lång brännvidd, ger ett helt annat intryck. Då bildvinkeln är större än ögats, så får man ett väldigt dramatiskt perspektiv, eller egentligen upplevelsen av detta. Perspektivet är ju nämligen samma som för ögat, vid ett givet avstånd.

Med telet kan man också fotografera både på kort och långt håll. Jag gillar landskapsbilder med tele bättre än med vidvinkel, eftersom det brukar bli mindre rörigt. Man kan lättare få rena kompositioner, och man tvingas välja ut den intressantaste delen av vyn istället för att ta med hela klabbet.

Så, alla brännvidder kan användas till allt. Det är upp till varje fotograf att lista ut vad som känns bra, och det tar ett ganska bra tag innan man nått dit. Jag tycker inte att det är någon vits att försöka klassificera motivtyper och brännvidders användningsområden innan man själv vet vad man vill. Och det kan man inte läsa sig till. Man måste prova själv.

Väldigt bra svar. Men jag tycker särskilt om första delen i vilken du faktiskt påpekar att man kan söka lite själv först.

Tycker att det är svårt ibland att få svar på frågor,jag tror att det beror på att många tycker att det där var väl inget att fråga om det är för lätt eller det saknar intresse.

Någon skrev att "DET ÄR SVERIGES STÖRSTA FOTOFORUM" om det är så så borde det finnas
svar på de flesta frågor och då från mer en inget eller några svar.

Dom flesta är ej "proffs".

Själv kör jag 35mm eller 50mm på FF till i stort sett allt. Funkar perfekt. :) Kan inte i min vildaste fantasi förstå vad jag ska med ett 70-200 till.. ? Speciellt eftersom jag inte fotar fåglar... De flesta tycker jag är konstig när jag kommer med bara en 50:ia till en plåtning.. Men varför ska jag använda en massa grejer som jag inte vill använda och således ta sämre bilder. Nej tack.

Själv kör jag 35mm eller 50mm på FF till i stort sett allt. Funkar perfekt. :) Kan inte i min vildaste fantasi förstå vad jag ska med ett 70-200 till.. ? Speciellt eftersom jag inte fotar fåglar... De flesta tycker jag är konstig när jag kommer med bara en 50:ia till en plåtning.. Men varför ska jag använda en massa grejer som jag inte vill använda och således ta sämre bilder. Nej tack.
Nu finns det ju lite fler användningsområden för ett 70-200 än att fota fåglar och skall jag vara riktigt ärlig så tror jag inte att ett 70-200 är så särskilt bra för fågelfoto till att börja med.

"Var och en är salig på sin tro" brukar det heta men jag skulle känt mig ganska begränsad med bara ett 50mm för ett fotojobb. Inte för att det inte går att lösa en hel del jobb med ett 50mm utan mer för att man begränsar sig själv vilket inte känns så bra.

Om du ursäktar så fanns det bara en med nedlåtande stil de andra förklarade bra deras inställning utan att vara nedlåtande. Sedan om du upplever det på andra ställen av forum är en annan sak, men i den här tråden tycker jag du överreagerade.

Till trådskaparen är mitt svar som andras att lås dig inte direkt till olika typer motiv till vissa objektiv utan testa vad du tycker funkar bra.

Är det mitt inlägg som är nedlåtande? Jag hittar inget nedlåtande?

Jag tittade mig omkring där jag var och svarade på frågan.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar