Annons

redigeringsteknik

Produkter
(logga in för att koppla)
Tona bilden brunt, sen tror jag man använder en highpass-teknik.. du kan jue ta och kolla up det..

Annars kan du öppna bilden i AdobeCameraRaw och dra i Clarity-spaken, då får man liknande effekt..

testa:
nytt justeringslager: hue/saturation
dra ner saturation helt
klicka på OK
dra ner opaciteten på det lagret till typ 70% (ren gissning)

nytt ljusteringslager: hue/saturation
klicka i "colorize"
dra hue tills du får en sepia-ton
klicka på ok
dra ner opaciteten på det lagret till typ 30% (ren gissning)

testa:
nytt justeringslager: hue/saturation
dra ner saturation helt
klicka på OK
dra ner opaciteten på det lagret till typ 70% (ren gissning)

nytt ljusteringslager: hue/saturation
klicka i "colorize"
dra hue tills du får en sepia-ton
klicka på ok
dra ner opaciteten på det lagret till typ 30% (ren gissning)

Det här lätt som att man börjar komma det på spåren!
Ska testa mig fram lite nu, tack för tipset!

För oss som kör med Nikons programvara Capture NX2 så finns det ett utmärkt filterprogram att köpa till som heter Nik Color Efex Pro 3.0 (vem är det som kommer på sådana här namn!)
Med hjälp av dessa filter kan man nästa göra vad som helst med sina bilder.

För oss som kör med Nikons programvara Capture NX2 så finns det ett utmärkt filterprogram att köpa till som heter Nik Color Efex Pro 3.0 (vem är det som kommer på sådana här namn!)
Med hjälp av dessa filter kan man nästa göra vad som helst med sina bilder.

Okey, synd då bara att jag inte kör på Nikon... Jag får ju helt enkelt lösa det i det digitala mörkrummet.

Kanske inte rätt tråd för frågeställningen, men rubriken stämmer bra överens med mitt spörsmål, så jag tar och kladdar lite i denna tråden. Håller på att försöka fixa till bilden nedan;

Taj Mahal Pano.jpg

Bortsett från att minareterna är väl nära bildkanterna till vänster och till höger (jag kan leva med det), är jag mer bekymmrad över att linjerna böjer sig i Taj Mahals övre kanter (till vänster, mitten och till höger). Hur fixar man till det !?

Jag är rätt värdelös (om det inte framgått tidigare) på detta med fotoredigeringsprogram, så tur (för mig) finns all expertis att tillfråga här på Fs 😁. Så ni som vet med er hur jag skall gå tillväga för att lösa nämnda problem, får gärna berätta hur.

Om det finns förslag på förbättringar som sträcker sig utanför själva frågeställningen tar jag gärna emot det men innan någon påpekar det uppenbara, vill jag nämna om att färgen i himlen kanske inte är helt rätt, men som jag nämnde, så håller jag på att jobba med denna bilden 😉.

Senast ändrad:
Kanske inte rätt tråd för frågeställningen, men rubriken stämmer bra överens med mitt spörsmål, så jag tar och kladdar lite i denna tråden. Håller på att försöka fixa till bilden nedan;

Visa bilaga 176571

Bortsett från att minareterna är väl nära bildkanterna till vänster och till höger (jag kan leva med det), är jag mer bekymmrad över att linjerna böjer sig i Taj Mahals övre kanter (till vänster, mitten och till höger). Hur fixar man till det !?
[...]
Jag gillar den rödklädda människan där!
Om bilden är en panoramabild som det tycks så kan du väl börja med att göra om den i ditt pano-/stitchprogram! Det bör finnas en inställning för vilken "projektion" du vill ha. Förhandstitta på dem och välj en som ger dig raka linjer.
Kolla sedan hur du har det med knaterna. kanske finns det material eller pixlar så du inte behöver beskära så nära minareterna. Funkar inte det finns det AI nu för tiden som kan fejka till det lite till vänster och höger åt dig.

Jag gillar den rödklädda människan där!
Jag också ! Det var en lycklig slump att hon befann sig på plats just vid det fototillfället.
Om bilden är en panoramabild som det tycks så kan du väl börja med att göra om den i ditt pano-/stitchprogram! Det bör finnas en inställning för vilken "projektion" du vill ha
Bra idé ! jag använder Lr till att sätta samman panoramor, men jag har ett annat program På min laptop, förvisso) som rekommenderas av Keith Cooper (om namnet är bekant) för just panoramor, ett program som han själv använder (och använt) i många år. Kanske jag skall testa det. Programmet heter Kolor Autopano Giga (för den som är intresserad. Kostar gratis.
Funkar inte det finns det AI nu för tiden som kan fejka till det lite till vänster och höger åt dig.
Känner till det, vad som saknas är kunskapen att använda sig av det verktyget.

Jag också ! Det var en lycklig slump att hon befann sig på plats just vid det fototillfället.

Bra idé ! jag använder Lr till att sätta samman panoramor, men jag har ett annat program På min laptop, förvisso) som rekommenderas av Keith Cooper (om namnet är bekant) för just panoramor, ett program som han själv använder (och använt) i många år. Kanske jag skall testa det. Programmet heter Kolor Autopano Giga (för den som är intresserad. Kostar gratis.

Känner till det, vad som saknas är kunskapen att använda sig av det verktyget.
Autopano Giga var ett av de bättre (och dyrare) programmen förr. Det ska säkert fungera fin-fint idag också!
AI och hur man använder den är jag inte så hemma i. Jag har dock provat att förstora arbetsytan på en bild och bett Photoshop (ska väl funka i Lightroom också) gör en "auto-fill" av de tomma markerade ytorna. Det gick ganska bra. Inte helt bra men nära nog. Det gick att fixa till förhand så det blev bra. Just där ser ditt motiv ganska enkelt ut.

Bra idé ! jag använder Lr till att sätta samman panoramor
Har du provat att sätta ihop panoramat igen men med en annan projektion?

I ditt fall verkar "perspektiv" vara den projektion som borde ge bäst resultat med arkitektur och raka linjer.

Annars brukar man kunna dra lite i perspektiv spakarna när bilden är klar för att rätta till mindre problem.

Visa bilaga 176571

Jag är rätt värdelös (om det inte framgått tidigare) på detta med fotoredigeringsprogram, så tur (för mig) finns all expertis att tillfråga här på Fs 😁. Så ni som vet med er hur jag skall gå tillväga för att lösa nämnda problem, får gärna berätta hur.

Om det finns förslag på förbättringar som sträcker sig utanför själva frågeställningen tar jag gärna emot det men innan någon påpekar det uppenbara, vill jag nämna om att färgen i himlen kanske inte är helt rätt, men som jag nämnde, så håller jag på att jobba med denna bilden 😉.

När jag har olika perspektivförvrängningar av speciellt vidvinkel bilder att hantera är jag glad att jag har DXO Photolab perspektivkorrigeringsverktyg i ViewPoint 5. Dessa heter "Rectangle och "Reshape Fusion". Här en bild från Alhambra:

1736534263546.png

Först kör jag "Rectangle" och sedan "Reshape Fuion". Utan dessa jättebra verktyg vet jag inte hur jag skulle fixat detta. Har ju Capture One också men detta görs bäst i DXO Photolab.

1736534854953.png

1736534414148.png

Man kan säket få det ännu bättre med ytterligare lite finlir

Ladda ner en 30-dagars av Photolab och ViewPoint om du vill testa.

Senast ändrad:
När jag har olika perspektivförvrängningar av speciellt vidvinkel bilder att hantera är jag glad att jag har DXO Photolab perspektivkorrigeringsverktyg i ViewPoint 5. Dessa heter "Rectangle och "Reshape Fusion". Här en bild från Alhambra:

Visa bilaga 176583

Först kör jag "Rectangle" och sedan "Reshape Fuion". Utan dessa jättebra verktyg vet jag inte hur jag skulle fixat detta. Har ju Capture One också men detta görs bäst i DXO Photolab.

Visa bilaga 176587

Visa bilaga 176585

Ladda ner en 30-dagars av Photolab och ViewPoint om du vill testa.
Det där är ju hur enkelt som helst att göra i C1? Dock är väl problemet med din bild samma som den till synes assymetriska distorsion som Tony fått i sitt panorama.

Visa bilaga 176583

Visa bilaga 176587

Visa bilaga 176585

Tack för tipset Stenis, men jag hade gärna sett att jag kunde använda mig av de verktyg jag redan har i Ps och Lr då jag betalar en löpande kostnader för dessa program. Dessutom i ljuset av att inte minst Ps (som ju är branschstandard ?) har mer verktyg än jag någonsin kommer att behöva.

Tyvärr har jag en väldigt hög tröskel för att lära mig sådana här saker och utöver det så tänker jag inte lägga mer pengar än vad jag redan gjort på detta med foto, för jag har redan mer än vad jag behöver och dessutom lagt oförsvarligt mycket pengar på det, som det är.

Jag tänker att om jag bara kan lära mig att använda Ps en bråkdel är det bra, det blir lättare (för mig) om jag bara har Ps och Lr att använda för redigering. Att blanda in ytterligare programvaror (till ytterligare kostnad (jag såg att du skrev att man kan testa i 30 dagar)), komplicerar tyvärr bara det hela för mig.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto