Cambo
Aktiv medlem
Det är ju anledningen till att de konstrueras. All annan pixelförflyttning blir ett slags fejk. Men det är min åsikt och förmodligen är jag för rabiat.Ett shift objektiv vore nog bra denna gång.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju anledningen till att de konstrueras. All annan pixelförflyttning blir ett slags fejk. Men det är min åsikt och förmodligen är jag för rabiat.Ett shift objektiv vore nog bra denna gång.
Säkert så, men väldigt dyrt med tanke på hur ofta ett sådant kommer till användning, för att inte nämna själva handhavandet av ett sådant.Ett shift objektiv vore nog bra denna gång.
Di är grymma!Ett shift objektiv vore nog bra denna gång.
Eller bära runt på det....Säkert så, men väldigt dyrt med tanke på hur ofta ett sådant kommer till användning, för att inte nämna själva handhavandet av ett sådant.
Ja, fy tusan. Jag fick nog av att bära när jag var i japan förra året (och då har jag inget T/S objektiv att bära på ).Eller bära runt på det....
Ja, verkligen.Ja, T/S-objektiv är grymma men de är också overkill för en bra minnesbild från en resa.
Precis !Tilt- och shift-objektiven är dyra (bra T/S kostar!)
Frågan är om det är hela sanningen, bilden är tagen med en 28 mm glugg.I det här fallet har dessutom distortionen uppkommit, antingen helt eller till stor del, i samband med en så kallad stitchgrej
Jo, jag provade några olika inställningar i samband med sammanslagningen av de olika exponeringarna, men med resultatet att även om linjerna till vänster och till höger blev rakare (inte helt rakt längst fram/i mitten), men istället blev Taj sträckt på höjden . Jag vill ha samma proportioner som på den bifogade bilden, men utan förvrängningen, som påpekats.Så, Tony, har du provat att göra om bilden?
För små justeringar fungerar det att göra det i datorn, men för större är det inte alls bra. Om du tittar på skärmdumpen i S-Å:s inlägg på förra sidan ser du hur mycket som åker i papperskorgen för att räta upp den...Eller bära runt på det....
Ja, T/S-objektiv är grymma men de är också overkill för en bra minnesbild från en resa. Tilt- och shift-objektiven är dyra (bra T/S kostar!) och rätt tunga och inte så himla mycket bättre än att fixa bilden i postprocess.
Ofta faktiskt inte signifkant bättre alls.
I det här fallet har dessutom distortionen uppkommit, antingen helt eller till stor del, i samband med en så kallad stitchgrej, Tony har gjort en pano.
Så, Tony, har du provat att göra om bilden?
[...]
Jo, jag provade några olika inställningar i samband med sammanslagningen av de olika exponeringarna, men med resultatet att även om linjerna till vänster och till höger blev rakare (inte helt rakt längst fram/i mitten), men istället blev Taj sträckt på höjden . Jag vill ha samma proportioner som på den bifogade bilden, men utan förvrängningen, som påpekats.
... det förstås. Allt i sinom tid då. Lycka till!Men jag har lagt detta på is så länge, nu skall jag försöka få de monterade bilder jag nu har upp på väggen och det medför sina egna delikata problem, men det har jag redan tagit i en annan tråd.
Så är det. Så när man tar bilder i avsikt att göra en pano senare lägger man till extra lite runtom. Istället för 2x2 tar man 3x3 osv. Resultatet tänker jag blir oftast lika bra som när man använder ett T/S-objektiv.För små justeringar fungerar det att göra det i datorn, men för större är det inte alls bra. Om du tittar på skärmdumpen i S-Å:s inlägg på förra sidan ser du hur mycket som åker i papperskorgen för att räta upp den...
Så är det också. Jag har ingen särskild kunskap om Nikon men canons T/S-objektiv är häftiga.Visst kostar objektiven pengar, men det finns en del bra begagnat som ändå är överkomlligt []...
Dock ska man kanske också hålla i minnet att det är bra objektiv, om än utan autofokus, när man har dem centrerade. Då använder man bara mitten i en bildcirkel som är betydligt större än vad som behövs.
Visst men jag tycker det är en av de saker som är lättare att göra i Photolab. Däremot finns det ännu fler saker jag tycker är lättare att göra i C1 men Photolab ger bättre resultat bildkvalitetsmässigt och klarar mer än 95% av det jag behöver göra så då gör jag det i PL och C1 använder jag när PL inte är bästa valet. C1 har ingen Deep Prime XD2s och ska man få en brusreducering i den klassen så måste man som C1-användare vända sig till Topaz eller något liknande. Tyvärr är Topaz mycket knepigare att använda och fortfarande väldigt mycket "hit and miss" vilket gör det mycket mindre effektivt på digitalt födda bilder än Deep Prime.Det där är ju hur enkelt som helst att göra i C1? Dock är väl problemet med din bild samma som den till synes assymetriska distorsion som Tony fått i sitt panorama.
För små justeringar fungerar det att göra det i datorn, men för större är det inte alls bra. Om du tittar på skärmdumpen i S-Å:s inlägg på förra sidan ser du hur mycket som åker i papperskorgen för att räta upp den...
Nja, jag tycker att det går hyfsat bra handhållet om man inte har extrema krav på precision, så länge man håller sig till att använda förskjutningen. Börjar man lägga skärpeplanet blir det dock svårt eftersom lutningen inte är konstant utan ändrar sig när man fokuserar. VIll man ha ut absolut max och få så exakt komposition och fokus som möjligt är det förstås så att stativ är det som gäller.Ger lite info här om skillnader mellan ts-objektiv och helt vanliga vidvinkliga. Ställ dig framför ett hus och betrakta höjden. 5 våningar och uppåt. Två alternativ finns. Backa långt, om det går eller vinkla kameran uppåt och nöj dig med en pyramidliknande bild. Den går att rädda med olika appar för att få parallella ytterlinjer. En ts-glugg ska ha en bra skärpecirkel så att det finns utrymme för att "flytta runt" objektivet och ändå få det skarpt i hörnen. Jag har ett Canon ts-e 24/3,5 och väntar på ett Canon ts-e 50 macro. Det här är inga gluggar man går runt med eller låter hänga runt halsen på en fjällvandring. Stativ är ett måste. Jag har en Fuji GFX 100 ll och Techart adapter för canonobjektiven. En annan egenskap är ju tiltfunktion som gör att man kan lägga skärpeplanet från fötter till horisont. (lite överdrivet).
Tänker inte ge mig in i en diskussion om T/S objektivs för-eller nackdelar, jag kan bara konstatera att jag kan inte vare sig motivera eller försvara ett inköp av en sådan glugg för egen del. Som tidigare nämnts har jag mer än vad jag behöver och jag behöver inte ytterligare hyllvärmare . Om andra fattar andra beslut eller gör andra prioriteringar, är inget jag lägger mig i, men för mitt vidkommande blir det inte aktuellt att köpa något T/S objektiv. Men om någon vill skänka mig ett, kommer saken i ett helt annat ljus.För små justeringar fungerar det att göra det i datorn, men för större är det inte alls bra. Om du tittar på skärmdumpen i S-Å:s inlägg på förra sidan ser du hur mycket som åker i papperskorgen för att räta upp den...
Visst kostar objektiven pengar, men det finns en del bra begagnat som ändå är överkomlligt om man är beredd att lägga åtminstone lite mer pengar utan att "gå helt bananas". Att de är klumpigare, framförallt när de även har "tilt", kommer man förstås inte ifrån. Jag har två PC-E köpta beg (som jag nog aldrig hade köpt nya) och de är mindre än 24-70/2,8 Z (oräknat ev. FTZ), som i sin tur är mindre än Nikons egna diton till F. Lite har jag dem för att det är kul, inte för att jag "behöver" dem.
Sedan är PC-E-objektiven långt ifrån perfekta om man drar dem hela vägen ut i ändlägena. Det bör man undvika och i så fall snarare ta det sista just digitalt. Här finns det nog en hel del att hämta om Nikon gör nya till Z-fattningen där de har ett betydligt större "hål" att arbeta med, plus nyare optisk teknik. De befintliga är över 15 år gamla förutom 19 mm. 85:an är optiskt sett äldre än så tror jag då de nog packade om föregångaren till PC-E från PC. Dock ska man kanske också hålla i minnet att det är bra objektiv, om än utan autofokus, när man har dem centrerade. Då använder man bara mitten i en bildcirkel som är betydligt större än vad som behövs.
Jag aktiverar alltid objektivprofil i Lr. Att det inte blir bättre, ligger utanför min kontroll (eller snarare, utanför mitt kunnande).se till att kompensare för vidvinkelns ditortion
Nä, du kunde inte det, eller hur .Jutserar du också färgen på himmeln (kan inte låta bli att nämna den...)
Jo, det var turligt att just hon fanns på plats vid tillfället. Men det skall nämnas att hon var inte ensam, men med lite hjälp av trolleri Lr, har jag lyckats få bort de andra runtomkring, även om resultatet inte är 100%-igt.med den rätt snygga bilden av Taj mahal med rödklädd kvinna!
... det förstås. Allt i sinom tid då.
Tack, det kan behövas .Lycka till!
Ibland får man gå över till manuellt läge.Jag aktiverar alltid objektivprofil i Lr. Att det inte blir bättre, ligger utanför min kontroll (eller snarare, utanför mitt kunnande).
[...]
Tack för tipset, men det blir inte aktuellt.Det finns alternativ till Canon/ nikon TS/PC objektiv som enbart har Shift från tredjepart. De är billigare och Shift funktionen är den minst komplicerade att använda och vad du behöver för arkitektur. Så ett beg. sånt har t ex hjälper rätt mycket på resa i städer.
Laowa 15mm f/4.5 Zero-D Shift - LAOWA Camera Lenses
Laowa 15mm f/4.5 Zero-D Shift is currently the World’s Widest Shift lens for full frame cameras and medium format cameras. It comes with the 5 blades (in blu...www.venuslens.net
Skall titta på det, Stenis.Vill bara i samma sammanhang göra ett inspel till Tony (...)