Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

redigeringsteknik

Produkter
(logga in för att koppla)
I min Olympuskamera finns en funktion som heter "Keystone correction and perspective control". Man fixar lutande hus i kameran.
Skulle tro att den funktionen finns hos andra märken också.
Lite sent att komma med det nu (i mitt fall). Tror dessutom inte att en sådan funktion finns i den kameran jag tog den här bilden med, (Nikon D800E).

I min Olympuskamera finns en funktion som heter "Keystone correction and perspective control". Man fixar lutande hus i kameran.
Skulle tro att den funktionen finns hos andra märken också.
Jag har haft OM-1:an och testat detta. Mjukvarulösningar i efterbehandlingen är betydligt bättre, mycket kraftfullare.

Jag har haft OM-1:an och testat detta. Mjukvarulösningar i efterbehandlingen är betydligt bättre, mycket kraftfullare.
Om du känner till vilket verktyg man skall använda sig av i Ps för att lösa denna uppgiften, får du gärna tala om det.

Kan kort nämna att jag gjort olika renderingar (?) i samband med sammanslagningen av panoramat i Lr, men om den eftersökta effekten blev till, var det andra "deformationer" som dök upp istället.

Det måste finnas något enkelt sätt att fixa detta i Ps...

Om du känner till vilket verktyg man skall använda sig av i Ps för att lösa denna uppgiften, får du gärna tala om det.
[...]
Det måste finnas något enkelt sätt att fixa detta i Ps...
Mitt inlägg om keystone correction i kameran var en kommentar till Cygnis inlägg. I det här sammanhanget var det till rätt liten glädje.

Jag är väldigt långt ifrån någon fena på Photoshop. Jag har, som jag sagt tidigare, bra erfarenhet från att lösa den här typen av problem i samband med att man gör sin pano.
Jag tvivlar på att man kan fixa dina böjda linjer i Photoshop. Om någon vet hur lär jag mig också gärna. Kanske är dett jätteenkelt med någon slags warp-grej?

Mitt förslag är att du gör raw-filerna tillgängliga och låter hugade göra försök att hjälpa dig. Berätta vilket resultat du vill ha, dela ut länk till nerladdning av bilderna till dem som lovar att göra ett försök och publicera resultatet.
Jag förutsätter att du inte använt något extra konstigt eller dåligt objektiv.

(Vilket, eller vilka, pano-program använde du? Ren nyfikenhet.)

Jag förutsätter att du inte använt något extra konstigt eller dåligt objektiv.
Zeiss Distagon 28mm f/2.0 zf.2
(Vilket, eller vilka, pano-program använde du? Ren nyfikenhet.)
Eftersom jag inte vill trockla in mig i en massa program som komplicerar saken för mig, försöker jag använda mig av LrC så långt det är möjligt.

Jag har andra program också, men dessa har jag (om möjligt) än mindre erfarenhet och kunskap om än jag har av LrC för att inte nämna Ps.

Zeiss Distagon 28mm f/2.0 zf.2
Det låter bra, kan inte vara något konstigt.
Eftersom jag inte vill trockla in mig i en massa program som komplicerar saken för mig, försöker jag använda mig av LrC så långt det är möjligt.

Jag har andra program också, men dessa har jag (om möjligt) än mindre erfarenhet och kunskap om än jag har av LrC för att inte nämna Ps.
Då återstår fortfarande min första idé. Gör om bilden i något anständigt pano-program. Eller gör en liten rolig tävling (som ovan).

Eller så kommer det någon som faktiskt behärskar Photoshop och demonstrerar hur man enkelt fixar dina böjda linjer... jag tror ju inte riktigt på det men om det händer skulle det vara spännande och lärorikt.

kan inte vara något konstigt.
Skulle inte tro det.
Då återstår fortfarande min första idé. Gör om bilden i något anständigt pano-program.
Jag har försökt att omforma bilden i Kolor Autopan, men eftersom jag inte har en susning om hur man använder det programmet, , blev resultatet därefter 😁.
Eller gör en liten rolig tävling (som ovan).
Tänker inte dela ut mina RAW-filer, så det alternativet är uteslutet.
Eller så kommer det någon som faktiskt behärskar Photoshop och demonstrerar hur man enkelt fixar dina böjda linjer.
Man kan alltid hoppas.
(...) jag tror ju inte riktigt på det (...)
Hoppet är det sista som lämnar människan, sägs det.

ANNONS