janc
Aktiv medlem
Rikard skrev:
Fuskade den fotograf som var först med att använda filter? viktigt är väl att inte utge sig för att ha skapat en bild på ett visst sätt när man gjort på något annat sätt
Jag håller med dig. Det är intressant att fundera över begreppet "fuska" i samband med fotografi.
Som jag uppfattar det används det i två betydelser, dels att skapa en bild som påstår sig visa något den inte visar t.ex genom att ta bort eller lägga till bildelement och dels i betydelsen att skapa en bild på ett sätt som inte är "tillräckligt svårt" jämfört med att skapa samma bild på annat sätt.
Den första betydelsen tycker jag är allmängiltig den andra är bara intressant i situationen att man ser fotografi som en tävling där det gäller att visa sin tekniska skicklighet inom givna ramar. Ramarna förändras över tiden och är i någon mening godtyckliga. Just nu tycks dator/mörkrum vara skiljelinje mellan "hantverk" och "fusk" men det skulle lika gärna kunna vara ljusmätare kontra att uppskatta ljuset, AF kontra manuell fokus etc, etc.
När betydelsen blandas blir diskussionen lätt förvirrad....