Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera JPG i Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Var sparas justeringarna som man gör? Som metadata i själva JPG-filen? Eller i nån separat databas? Eller extern XMP-fil?

Vad jag kan se sparas ingen Sidecar (XMP) till själva bilden. När ändringarna är gjorda i ACR är bilden klar helt enkelt. Men om du väljer "save image" t.ex. i format .dng kan du ta upp den igen och justera årgärderna i ACR.

Finns det ingen som kör CS3 eller CS4 och som vet hur detta funkar?

CS3/4 har förmodligen en egen mapp där den sparar sådana ändringar!! Har precis testat och göra exp. & WB ändringar utan att spara filen sen stängde jag ner PS o startade om & öppnade samma bild och förändringarna fanns kvar men ingen xmp-fil (eller annan för den delen) fanns i katalogen så jag utgår från att det är därför som PS växer med samma rasande tempo som min midja!!!!

Det bakas inte in i själva JPG-filen då? Ungefär som EXIF eller IPTC-information? Ni borde ju kunna se om JPG-filen växer i storlek, eller om dess tidsstämpel ändras.

Anledningen till att jag undrar är att jag tycker det är praktiskt att ha all info i en och samma fil (som med RAW-filer i DNG-format), och att jag är lite allergisk mot externa databaser och "sidecars". Och så har jag inte CS3/4 själv så jag kan inte undersöka själv.

Camera Raw inställningarna skrivs i jpeg-filens header.

Så man har alltså möjlighet att redigera JPG i Camera Raw men utan att redigera det faktiska bild-datat i filen? Det sparas som metadata i JPG-filen? Och då måste man alltså spara en ny JPG från Camera Raw för att få en visningsbar JPG med de redigeringar man gjort? Alltså ett sätt att jobba icke-destruktivt med JPG?

Nej

Så man har alltså möjlighet att redigera JPG i Camera Raw men utan att redigera det faktiska bild-datat i filen? Det sparas som metadata i JPG-filen? Och då måste man alltså spara en ny JPG från Camera Raw för att få en visningsbar JPG med de redigeringar man gjort? Alltså ett sätt att jobba icke-destruktivt med JPG?

Det blir ingen skillnad i aspekten "jobba icke-destruktivt". Har du ett jpg-original sparar du väl ändå inte över origianlfilen - den ser man ju alltid till att ha kvar oavsett om man redigerar sitt jpg-original.

Svaret är ja på alla dina frågor. Öppna den bifogade indianen i en texteditor, skrolla ner en bit så kan du läsa metadatat med de ändringar jag gjort i ACR i klartext. Tittar du på bilden i Bridge/ACR eller Lightroom, så ser den ut som jag ändrade den, bl a vitbalans, clarity och vibrance, men i en browser eller annan viewer som inte läser dessa instruktioner ser den ut som kameran tog den.

Själv tycker jag det fungerar smidigare att hantera jpeg-bilder i Lightroom, så därför använder jag aldrig ACR till det.

Bilagor

• indian.jpg
    indian.jpg
    84.5 KB · Visningar: 710
Bara lite förklarande (precis som alfin skrev):
Det innebär också att andra program dvs inte Adobes, inte känner till ändringarna man gjorts i ACR. För att de skall göra så måste man spara filen som en ny jpg bild och det duger inte med metadata.

När man justerat klart i ACR och vill spara en färdig jpeg är det bara att öppna i PS och spara. Har man gjort flera bilder klara i ACR så lämpar sig "Image processor" i bridge för att batchvis rendera färdiga jpegs till ett annat bibliotek.

Tack för alla svar!

Att man kan jobba icke-destruktivt med JPG genom att jobba med en kopia förstår ju jag också. Men det jag var nyfiken på var om man kunde ha samma "tänk" oavsett om man kör JPG eller RAW i Camera Raw, och det kan man tydligen. Låter onekligen smidigt.

Vad tror ni att det kan vara för fel då jag inte kan trycka på "open as" under file, det står bara "open as smart object"? (finns alltså inte "open as".)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar