Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Redigera JPG i Camera Raw
- Trådstartare erro.se
- Start datum
vaktis100
Aktiv medlem
Finns det ingen som kör CS3 eller CS4 och som vet hur detta funkar?
CS3/4 har förmodligen en egen mapp där den sparar sådana ändringar!! Har precis testat och göra exp. & WB ändringar utan att spara filen sen stängde jag ner PS o startade om & öppnade samma bild och förändringarna fanns kvar men ingen xmp-fil (eller annan för den delen) fanns i katalogen så jag utgår från att det är därför som PS växer med samma rasande tempo som min midja!!!!
erro.se
Aktiv medlem
Det bakas inte in i själva JPG-filen då? Ungefär som EXIF eller IPTC-information? Ni borde ju kunna se om JPG-filen växer i storlek, eller om dess tidsstämpel ändras.
Anledningen till att jag undrar är att jag tycker det är praktiskt att ha all info i en och samma fil (som med RAW-filer i DNG-format), och att jag är lite allergisk mot externa databaser och "sidecars". Och så har jag inte CS3/4 själv så jag kan inte undersöka själv.
Anledningen till att jag undrar är att jag tycker det är praktiskt att ha all info i en och samma fil (som med RAW-filer i DNG-format), och att jag är lite allergisk mot externa databaser och "sidecars". Och så har jag inte CS3/4 själv så jag kan inte undersöka själv.
erro.se
Aktiv medlem
Camera Raw inställningarna skrivs i jpeg-filens header.
Så man har alltså möjlighet att redigera JPG i Camera Raw men utan att redigera det faktiska bild-datat i filen? Det sparas som metadata i JPG-filen? Och då måste man alltså spara en ny JPG från Camera Raw för att få en visningsbar JPG med de redigeringar man gjort? Alltså ett sätt att jobba icke-destruktivt med JPG?
Tonyeagle
Aktiv medlem
Nej
Det blir ingen skillnad i aspekten "jobba icke-destruktivt". Har du ett jpg-original sparar du väl ändå inte över origianlfilen - den ser man ju alltid till att ha kvar oavsett om man redigerar sitt jpg-original.
Så man har alltså möjlighet att redigera JPG i Camera Raw men utan att redigera det faktiska bild-datat i filen? Det sparas som metadata i JPG-filen? Och då måste man alltså spara en ny JPG från Camera Raw för att få en visningsbar JPG med de redigeringar man gjort? Alltså ett sätt att jobba icke-destruktivt med JPG?
Det blir ingen skillnad i aspekten "jobba icke-destruktivt". Har du ett jpg-original sparar du väl ändå inte över origianlfilen - den ser man ju alltid till att ha kvar oavsett om man redigerar sitt jpg-original.
alfin
Aktiv medlem
Svaret är ja på alla dina frågor. Öppna den bifogade indianen i en texteditor, skrolla ner en bit så kan du läsa metadatat med de ändringar jag gjort i ACR i klartext. Tittar du på bilden i Bridge/ACR eller Lightroom, så ser den ut som jag ändrade den, bl a vitbalans, clarity och vibrance, men i en browser eller annan viewer som inte läser dessa instruktioner ser den ut som kameran tog den.Så man har alltså möjlighet att redigera JPG i Camera Raw men utan att redigera det faktiska bild-datat i filen? Det sparas som metadata i JPG-filen? Och då måste man alltså spara en ny JPG från Camera Raw för att få en visningsbar JPG med de redigeringar man gjort? Alltså ett sätt att jobba icke-destruktivt med JPG?
Själv tycker jag det fungerar smidigare att hantera jpeg-bilder i Lightroom, så därför använder jag aldrig ACR till det.
Bilagor