acke skrev:
Hur kan det komma sig att en uppmätt exponeringstid på 2 minuter ska förlängas 0.5, 1, 1.5, 2, 2.5, 3, 3.5 eller 4 steg beroende på inställd bländare? Hur vet filmen vilken bländare som är inställd?
Nu känner jag mig iofs. lite trög idag men skulle det inte kunna ha någonting att göra med att om man förlänger slutartiden för att kompencera för reciprocitetsavvikelsen (reciprociteten är namnet på det linjära förhållandet mellan slutartid/bländare)?
Det är ett ganska jobbigt fenomen.
Tänk att du på en godtycklig bländare mäter en slutartid på en minut och att den tiden enligt filmtillverkarens data ska kompenseras med +1 steg för reciprocitetsavvikelsen.
Hur gör man det? Man har två möjligheter att öka exponeringen. En variant är att öppna bländaren ett steg men det kanske man inte vill om man t.ex. vill ha en viss bländare för skärpedjupets skull. En annan är att förlänga slutartiden. Men med hur långt tid?
Det lätta svaret enligt lagen om att varje komplext problem har en jättesmidig, helt genialisk och fulltständigt felaktig lösning, är att tiden ska förlängas med en minut.
Men hur var det nu? Innebar inte reciprocitetsavvikelsen (börjar bli trött på att skriva det ordet nu) att det linjära förhållandet i fördubblingar/halveringar mellan slutartid och bländare inte längre gällde? Jodå, precis så var det.
Alltså, om man förlänger slutartiden för att kompensera för reciprocitetsavvikelsen så borde även denna förlängning drabbas av reciprocitetsavvikelsen. Eller? Följaktligen borde väl även denna tid förlängas...?
Hur sjutton löser man detta utan att a) experimentera som en galning (kontrollerad galning) eller b) vara ett mattegeni.
Svaret är antagligen c) man anlitar ett mattegeni. - Vem pröjsar? :-D
Det är möjligt att jag är ute och cyklar på hal is nu men skulle det inte, eventuellt under förutsättning att det jag har skrivit ovan stämmer, kunna vara så att när linjäriteten (reciprociteten) upphör så kan effekten av en förlängning av slutartiden variera beroende på vilken bländare som används?
Det var bara en tanke. Någon som är bättre på allt vad icke-linjära samband, logaritmer, exponentialfunktioner, osv heter. kanske skulle kunna deschiffrera detta och avgöra om det ligger någon sanning i det?