Annons

Reciprocitetseffekten för Fuji Sensia?

Produkter
(logga in för att koppla)

jakethesnake

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på reciprocitetseffekten för Fuji Sensia? Kan man använda sig av Terje Hellesös tabell för Velvia som han generöst nog har lagt upp?

mvh

Jacob

Jag hittade inte någonting om reciprocitet på databladet men skall pröva med 100vs-bladet. Är novis på området och är ute efter en riktlinje.

Tack Jeppe

Kolla i Astias datablad. Det är samma film som Sensia och där ser man att den har betydligt bättre reciprocitetsegenskaper än Velvia. Fuji rekommenderar ingen justering innan 64 sekunder jämfört med 4 sekunder för Velvia.

Dum fråga kanske, men vart på fotosidan ligger reciprocitetstabellerna upplagda?? Lyckas inte hitta dem. Framför allt är jag intresserad av kodak 100 vs!

Datablad, litteratur och mina tester visar att Terjes tabell är helt fel. Terjes tabell innebär att filmen på något sätt kan skilja på svagt ljus eller nedbländning vilken verkar fysikaliskt omöjligt. Mina mätningar gav

-30s: ingen kompensering
1 minut: +0.5 steg => 1.5 min
2 min: +1 steg => 4 min
4 min: +1.5 steg => 12 min
8 min: +2 steg => 32 min
16 min: +2.5 steg => 1,5 timmar
32 min: +3 steg => 4 timmar

Jag har fått likartade resultat med Velvia, Fuji 100F och Kodak E100VS och jag tror att ovanstående som stämmer hyfsat med databladen även kan användas med Sensia 100.

objernulf skrev:
Terjes tabell innebär att filmen på något sätt kan skilja på svagt ljus eller nedbländning vilken verkar fysikaliskt omöjligt.

Precis så tolkar jag också Terjes tabell. Hur sjutton kan filmen veta vilken bländare jag ställer in? Samma infallande ljusintensitet mot filmytan kan ju åstadkommas med antingen

svagt ljus+stor bländare

eller

starkt ljus och liten bländare.

Kompensationen borde bli densamma i båda fallen. Har jag missuppfattat nåt?

Nej, helt rätt. Det är därför som min tabell och databladen endast anger exponeringstiden. Dvs, det är ointressant om det är svagt ljus + stor bländare eller mindre svagt ljus och liten bländare. Båda fallen ger samma exponeringstid som påverkar reciprocitetseffekten.

Jag har inte hört något om Fuji Sensia II men när Fuji Sensia släpptes ansågs det att den var bra för nattfoto. Reciprocitetseffekten kan anges som en exponent och för Fuji Sensia var den 1,09. Det vill säga att man upphöjde den uppmätta exponeringstiden i sekunder med 1,09 för att få den nya tiden. Jag vet inte hur det värdet fungerar med Sensia II men det kan vara utgångsvärde så gott som något.

Det verkar som du och jag, Olle, är de enda som inte förstår oss på Terjes tabeller. Kan nån hjälpa mig att förstå?

Hur kan det komma sig att en uppmätt exponeringstid på 2 minuter ska förlängas 0.5, 1, 1.5, 2, 2.5, 3, 3.5 eller 4 steg beroende på inställd bländare? Hur vet filmen vilken bländare som är inställd?

acke skrev:
Det verkar som du och jag, Olle, är de enda som inte förstår oss på Terjes tabeller.
Nejdå, ni är inte ensamma. Jag hade inte kollat så noga på den och trodde förut bara att den bara innehöll redundant information men nu när man kollar på den är det ju uppenbart att den är felaktig.

Jag har alltid tyckt hans tabeller är felaktiga men han hävdar ju att de funkar för honom så...
Men Terje är kanske sponsrad med film som kan se om det är mörkt eller jättemörkt ute? ;-)

Terjes tabell är baserad på empiriska mätningar och subjektiva bedömningar som jag har förstått det. Med konstant bländare är förhållandet mellan enskilda slutartider, i många fall, rimligt med hänseende på det som är allmänt vedertaget. Ni får säga vad ni vill man jag anser att det är imponerande.

Vidare säger Terje att bländaren påverkar reciprocitetseffekten vilket däremot inte är allmänt vedertaget. Jag skulle tro att den skillnaden beror på att man inte använder samma metod.

Visst finns det mycket vetenskap bakom fotografering men där finns också många variabler som man inte kan ta hänsyn till. Man ska alltid se dylika tabeller som utgångsvärden. Glöm inte att vi, till syvende och sist, bedömmer vi våra bilder på subjektiva grunder.

För den som är mer intresserad kan jag rekommendera Michael Covington som har skrivit en del om astronomi och fotografi.

Senast ändrad:
Pej skrev:
Vidare säger Terje att bländaren påverkar reciprocitetseffekten vilket däremot inte är allmänt vedertaget. Jag skulle tro att den skillnaden beror på att man inte använder samma metod.
Visst är det vedertaget. Exponeringen av ett fotografiskt material ges av formeln:

H = E x t

där H är exponeringen, E är belysningen (illuminansen) och t är exponeringstiden.

Detta samband gäller bara inom vissa gränser, utanför gränserna får vi reciprocitetseffekter. Om vi håller E konstant (genom att ställa in exempelvis bländare 16) så måste vi kompensera med t (längre exponering) för att få den exponering av filmen vi vill ha. Vi kan naturligtvis få samma exponering genom att öka E, dvs öppna bländaren.

De reciprocitetstabeller som filmtillverkarna publicerar bygger på att man håller E konstant och åstadkommer lämplig exponering genom att öka t (dvs förlänga exponeringstiden). Terje varierar både E och t i sin tabell.

Nej, Sensia ÄR Astia.

Gamla Sensia var samma som gamla Provia utan F.

Däremot är Sensia 400 samma som Provia 400F.

steinick skrev:
Visst är det vedertaget.
Du har rättat mig förr och det är jag glad för. Om jag ska vara ärlig så funderade jag på att skriva ett Steinickundantag. :)

Som jag har förstått det beräknar astrofotgrafer, i praktiken, reciprocitetseffekten som en exponentiell funktion av tiden. Jag har även hört samma sak från Ilfords tekniska support.

Jag tror du har rätt! :)

Ilford verkar använda en enkel formel: t' = t^n

t^n ska föreställa t uppnöjt till n, där n är 1,2 för Pan F+ och ca 1,5 för övriga Ilford-filmer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar