Annons

Rea på 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Sonnaren skrev:
Men ingen kamera säljs med förlust, varför skulle man göra det?
Us

Det förekommer nog det med. Det pratas om att Nikon sålt kameror med förlust för att behålla marknadsandelar i väntan på nyare modeller med lägre produktionskostnader.
 
Wallung har fel, Fröderberg har rätt

Vi lämnar aspekten att en kund subjektivt kan värdera finesser till vilket värde som helst och relaterar diskussionen till prispolitik. Frågan är om 10/20D är överprissatt i förhållande till 300D om man ser till tillverkningskostnad. Det är den. Det är en normal strategi för konsumentelektronikföretag att ha en basmodell med stora volymer och låg marginal som man sedan bygger sortimentet på. $10 extra tillverkningskostnad genererar kanske $100 högre pris på nästa modell. Man bygger på så vis upp en linje av produkter där instegsmodellen genererar volym och systemanvändare för framtiden, mellanmodellen omsättning till god marginal, och toppmodellerna små men mycket lönsamma volymer samt image (s k stjärnprodukter vars glans spiller över till enklare modeller så att folk med 20D tror att de har proffsutrustning -själv trodde jag att jag hade samma skidor som Piero Gros när jag var liten, fast jag egentligen hade Rossignol Kid).
 
Ni har nog rätt båda två (Magnus & Kim), men ser det från helt olika perspektiv.
Den tidiga modellen (10D) får bära det mesta av utvecklingskostnaden av de båda kamerorna och det är kanske den största anledningen till skillnaden.

Sen är det omöjligt att säga vad något är värt tycker jag... plasten, magnesiumet, kiseln och div. andra material i kameran är kanske värt 250:- och för de pengarna kan man inte få någon speciellt bra kamera.

B&W säljer en högtalare för ca. 460.000:- och de låter bra, men om de verkligen låter 435.000:- bättre än mina det veyt jag inte.

Om man knäcker huset med en teleglugg så kan ju de extrapengarna vara väl investerade? Även om det verkar vara ett handhavandefel när sånt händer...
 
Det är väl så att man egentligen betalar sjuka överpriser för det mesta när man köper fotoprylar. Tyvärr kan jag inte tillverka en digital systemkamera själv så då är det bara att bita i det sura äpplet. Jag har läst trådar på dpreview där folk hävdar att det är omöjligt att tex bygga ett tätat hus för bara lite mer pengar än vad en 10D kostar, det tror inte jag en sekund på. Givetvis handlar sådant om prispolitik. Oavsett det så tycker jag att 10D var värd extrapengarna jämfört med 300D, allra mest beroende på buffertens storlek - att fota tex rally med en buffert på fyra bilder tycker inte jag låter som någon höjdare direkt. Men att det inte skulle gå att ha nio bilders buffert i 300D till samma pris tror jag inte på. Sedan gjorde ju materialvalet sitt till, jag jobbar med plast och hatar därför det materialet. :/

Hmm, vad vill jag egentligen säga med det här? Jag tror inte att det är något angrepp på någon särskild persons mening, både Kim och Magnus har väl rätt på sitt sätt tycker jag. Däremot är vi alla lurade, Canon skulle säkert kunna sälja en 1DmkII för mindre än halva priset om de ville, men de högsta cheferna vill fortsätta ha sjukt höga löner så då blir det så här.

/Stefan, som gärna låter VD:ar och andra ha sjukt höga löner, bara prislapparna ändras till procent av inkomsten. :)
 
Tja, det skulle kunna vara värre, mycket värre.
Tänk om fabriken varit politiskt ledd t.ex.
Vart 4:de år löften om ofattbart fina kameraprodukter men i realiteten endast tillgång till allt sämre lådkameror, senaste modellen utan slutare men med ett rejält ljusläckage.......men priset har stigit rejält....
Us
 
...och Kim går igång igen... SLUTA nu att attackera folk och hela tiden motargumentera i trådarna, acceptera andras åsikter...Det är så jäkla jobbigt att läsa hur du hela tiden börjar gnabba på andras inlägg.

Det står nu ganska klart, tycker jag att en ny modell är på gång. förmodligen bygger den på 20D, som Magnus säger, men bibehåller skal och konstruktion från 300D, för att hålla kostnaderna nere. Ett pris på 8995:- inkl optik (min gissning) för en 8MP sätter verkligen press på marknaden.
 
Det svirrer rykter om at Canon skal lansere 350D, og at den er rett rundt hjørnet. Tiden vil vise oss om det stemmer eller ikke. Det spekuleres om den vil ha 8-10pix. Tiden vil også her vise oss om det stemmer. For de som venter blir det jo spennende. Om den er så mye bedre enn det vi har i dag tviler jeg derimot på.
 
frankgi skrev:
Om den er så mye bedre enn det vi har i dag tviler jeg derimot på.

Vad som är mycket beror ju på vad man har för krav och behov. Många använder idag inte den fulla potentialen i en 300D.

Ersättaren kommer antagligen ha:

- snabbare skrivning på minneskortet
- skrivning på kortet under fotografering
- snabbare processor
- snabbare autofokus
- lägre brus
- högre upplösning
- bättre blixtexponering

De flesta kan dock säkert lungt fortsätta fotografera med sina 300D och istället köpa ett objektiv istället.
 
Jeppe skrev:
...och Kim går igång igen... SLUTA nu att attackera folk och hela tiden motargumentera i trådarna, acceptera andras åsikter...Det är så jäkla jobbigt att läsa hur du hela tiden börjar gnabba på andras inlägg.

Det står nu ganska klart, tycker jag att en ny modell är på gång. förmodligen bygger den på 20D, som Magnus säger, men bibehåller skal och konstruktion från 300D, för att hålla kostnaderna nere. Ett pris på 8995:- inkl optik (min gissning) för en 8MP sätter verkligen press på marknaden.

Bra talat Jesper!
 

Bilagor

  • 413596e96e702.jpg
    413596e96e702.jpg
    5.3 KB · Visningar: 310
Jag tycker det var en dubbelmoral utan dess like, först attackera, sen i meningen efter uppmana (kräva) att inte attackera.

Att man har en egen åsikt och gärna framför den betyder inte på något sätt att man inte accepterar att andra har en annan åsikt.
 
skillnaden...

..mellan ett formsprutat hus som 300D har och ett säkerligen strängjutet hus á lá 10D är ganska stor.

Att formspruta ett plasthus kostar i pengar nästan så att det går att räkna i ören.. och efterbearbetning är nästan intill obefintlig. Däremot kostar verktyg till en extruder (den maskin som används för att formspruta en plastdetalj) ofantliga pengar.

Ett gjutet metallhus kostar desto mer att tillverka. Dels har du gjutningen som kostar mer, dels efterbearbetningen som måste göras och sen har du verktygskostnaden för gjutningen.

Säg att vi jämför tillverkningskostnad för 1.000.000 hus.
JAg gissar att ett 300D hus då kostar ca 12-15:- att tillverka och ett 10D hus kostar runt 70-80:-

Sen är det ju skillnader i invändigt också.. även om det är mycket som är det samma.
Men det är ex.vis inte samma sensor, det är olika speglar. Hur det är med processor etc. vet jag inte

De stora skillnaderna i pris kan nog i många och mycket härledas till Canon för ur tillverkningssynpunkt kanske 1000 - 2000:- anses som rimlig prisskillnad. Över lag verkar det även som att svenska generalagenter lägger på oskäliga påslag. och då gäller det inte bara canon.

Själv köpte jag min 10D strippad utan minne eller optik för 8210:- relativt nyligen.
 
Konsumetpris vs. tillverkningskostnad.

Det är någon allmän missuppfattning av att tillverkningskostanden står i proportion av vad konsumentpriset blir:

Priset på en konsumentprodukt hamnar precis där kombinationen "vinst per enhet" * " antal sålda enheter" ger störts klirr i kassan. Med viss resarvatipn för missbedömningar av marknaden.
Visst, det sitter en dyrare senssor, dyrare stomme och kanske den största skillnaden fler knappar på 10D. Med tillverknigs priser är inte 50% dyrare för det. Det handlar helt enkelt om att de kunder som köper 10D är berädda att betala mer för sitt hus än vad kunderna till 300D är.
 
Re: Konsumetpris vs. tillverkningskostnad.

Nome Nescio skrev:
Visst, det sitter en dyrare senssor, dyrare stomme och kanske den största skillnaden fler knappar på 10D. Med tillverknigs priser är inte 50% dyrare för det.
Det skulle vara intressant att få reda på hur mycket det verkligen skiljer.
 
Det är nog en stor affärshemlighet för Cannon.
Om konsumenterna får reda på sanningen kommer ingen att vilka köpa de dyrare kamerorna till befintligt pris.

Jag kan ta ett exempel som kanske inte direkt går att översätta till photo, men grunden/affärsiden är den sammma.
När Pentium processorn var etablerad så salufördes den i hastigheterna 100, 120, 150, 166, 200 Mhz. Vad Intel inte sa var att de tillverkades i samma maskin. De som klarade 166 eller 200 blev stämplade som sådanna för där var det lite kritiskt. Men resten fick sin märkning efter vad som efterfrågades av konsumenterna. Så de kunde mycket väl vara en processor som klarade 150Mhz som såldes som en 100.
 
Man läser ofta uppmaningen i PC-tidningar att köpa den näst snabbaste processorn, den ger mest för pengarna.

Jag gjorde det samma sak med kamerahuset, köpte 20D :D
 
Läste om ett exempel där en symaskinstillverkare bara satte in en spärr i den billigare maskinen, tog man bort spärren så var maskinen till 100% identisk med den dyrare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.