Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rawkonvertering

Produkter
(logga in för att koppla)

slammis

Aktiv medlem
Jag konverterar mina raw-filer i Photoshop CS men är lite osäker hur man i vissa fall går tillväga för att få bästa bildkvalitet.

- Om t.ex en bild är för mörk, ska man då göra den ljusare genom att öka exposure eller ska man öka brightness?

- Ska man använda color noise reduction eller är det bättre att använda Neatimage?

- Är det generellt sett bättre att göra ändringar i själva konverteringen eller ska man göra det mesta efteråt?
 
Plug-in till CS RAW konverter erbjuder inte lika många funktioner som RAWShooter Essentials 2005. Jag skulle tippa på att det är bättre att justera bilderna innan bilden bearbetas i PS. Jag har justerat vitbalansen för att få en bättre färgåtergivning.
 
slammis skrev:
Jag konverterar mina raw-filer i Photoshop CS men är lite osäker hur man i vissa fall går tillväga för att få bästa bildkvalitet.

- Om t.ex en bild är för mörk, ska man då göra den ljusare genom att öka exposure eller ska man öka brightness?

Du justerar de ljusa partierna i bilden med Exposure, mellantonerna med Brightness och skuggorna med Shadows.

- Ska man använda color noise reduction eller är det bättre att använda Neatimage?

Om du inte har så brusiga bilder räcker det nästan alltid bara med färgbrusreduceringen.



- Är det generellt sett bättre att göra ändringar i själva konverteringen eller ska man göra det mesta efteråt?

Gör så mycket som möjligt i konverteringen. I det läget har du mest information att arbeta med. Vill du veta mer om hur du ska använda Camera Raw har jag skrivit ett kompendiom om detta som du kan hämta på www.profiler.nu/kursdok.html

MVH/Stefan
 
R.Hammar skrev:
Plug-in till CS RAW konverter erbjuder inte lika många funktioner som RAWShooter Essentials 2005.

Vilka funktioner är det som du hittar i Rawshooter som inte finns i Camera Raw? Jag tycker tvärtom att en del viktiga verktyg som t ex objektivkorrigering saknas i bl a Rawshooter.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.