billextreme
Aktiv medlem
RAW finns där för de som inte vet hur man tar en bild som inte behöver efterjusters.
/B
/B
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mattsen skrev:
Kanske lite provocerande...
Men är det inte så att en duktig fotograf får det rätt från början och inte har något behov av att balansera, kompensera etc etc i efterhand?
Och RAW är perfekt för den mindre duktige som kan rädda sina misstag i efterhand....
Jag har svårt att se hur det skulle kunna vara förenat med värderingar huruvida man använder raw- eller jpeg-format.Torparfarsan skrev:
Det finns vissa tendenser i en del inlägg som kan tolkas som att det skulle vara mindre fint att använda sig av jpeg.
billextreme skrev:
RAW finns där för de som inte vet hur man tar en bild som inte behöver efterjusters.
billextreme skrev:
Jaha...
Om en fotograf tar bilder som inte behöver efterjusters - varför ska han då in i RAW och rota?
/B
billextreme skrev:
Jaha...
Om en fotograf tar bilder som inte behöver efterjusters - varför ska han då in i RAW och rota?
/B
billextreme skrev:
Digitalt är makalöst bra, men glöm inte film.
/B
Ok, då chansar jag på att skriva:Mattsen skrev:
Sån argumenation har oftast motsatt effekt än vad argumentatören hade tänkt sig.
billextreme skrev:
Naturligtvis Jonatan & Tomas,
Men hur många bitars färgdjup har du när du fotograferar med Kodachrome?
...eller när du stoppar i en ny rulle svartvit Tmax?
Digitalt är makalöst bra, men glöm inte film.
/B
lumor_ skrev:
Ok, då chansar jag på att skriva:
Du är en idiot som plåtar RAW!
Mattsen skrev:
Haha, men det gör jag inte!!
Mattsen, som hakar på sandlådenivån i tråden...
stefohl skrev:
Nikon har ett sådant alternativ med destruktiv komprimering.
Stefan
Danlo skrev:
Nej, det är fel. Den komprimerar, men förstör inte.
Det behöver han förstås inte göra.billextreme skrev:
Nej, det dynamiska omfånget bestäms inte av hur många bitar som används för att representera ljusnivåer.Tomas Töråsen skrev:
Snackar vi minimalt med utfrätta högdagrar och förlorade skuggpartier så kan man tjäna på ett större dynamiskt omfång, det är inte så stort i en 8-bitars jpeg.